В умовах реформи пенітенціарної системи, яка відбувається в Україні, особливої актуальності набувають завдання пошуку нових методів ресоціалізації засуджених, які можуть бути впроваджені в Україні. Для цього надзвичайно важливим та актуальним є вивчення досвіду інших країн, можливість його адаптації до реалій України, аналіз проблемних питань, які можуть виникати при цьому, та можливих шляхів їх розв’язання.
Спрямованість роботи із засудженими на їх ресоціалізацію є пріоритетним напрямом реформування кримінально-виконавчої системи України. В умовах глобалізаційних процесів ХХІ ст. проблеми професійного навчання засуджених доцільно розглядати порівняно з практикою її застосування в інших державах. Безумовно, існують відмінності в соціально-економічному та політичному розвитку кожної держави, однак проблеми професійного навчання засуджених загальнопоширені. Особливо цікавим для нас є досвід посттоталітарних країн, однією з яких є Албанія.
В’язнична адміністрація Албанії входить до складу Міністерства юстиції. Всього в 23 пенітенціарних установах цієї країни перебуває понад 4 тис. осіб (157 на 100 тис. населення), з них: 43% - особи, взяті під варту, 2% - жінки, 0,3% - неповнолітні, 2% - не громадяни Албанії.
До складу пенітенціарної служби Албанії входять: три слідчі ізолятори, одна установа для тримання засуджених жінок, одна – для тримання неповнолітніх засуджених, три – для засуджених, які мають психічні вади, дві – для засуджених, які мають проблеми з алкогольною та наркотичною залежністю.
В пенітенціарних установах Албанії засуджені мають право працювати на виробництві чи об’єктах життєзабезпечення (виробничі майстерні, пральня, їдальня, кухня тощо) (ст. 34 Закону Албанії № 8328 від 16.04.1994 «Про права та поводження з ув'язненими та затриманими»). Зароблені гроші засуджені можуть надсилати рідним (ст. 22 Наказу Міністерства юстиції Албанії № 303 від 25.03.2009 «Загальне регулювання в'язниць»). Дільниці сільськогосподарського призначення мають великі угіддя (поля, ферми, сади та городи).
Засуджені Албанії можуть проходити різні професійні курси (комп’ютерні, виробничі чи курси в сфері обслуговування) (ст. 37 Закону).
Кожен засуджений Албанії по прибуттю до установи проходить процедуру оцінки ризиків та потреб за психологічними, соціальними, медичними, культурними та економічними факторами (ст. 10 Закону). На її підставі фахівці соціально-психологічної служби складають індивідуальну програму корекційної роботи із засудженим, яка включає певні професійно-технічні курси та залучення до праці (ст. 86 Наказу).
Результати професійного навчання засуджених враховуються при наданні засудженим заохочень (ст. 53 Закону), особливого режиму нагляду (ст. 55 Закону), а також при наданні відпусток (ст. 59 Закону).
Засуджені Албанії мають право брати участь у корекційно-реабілітаційних програмах професійної підготовки та зайнятості (ст. 32 Закону). Засуджений, який бере активну участь у професійному навчанні, може отримувати щорічні відпустки (ст. 59 Закону), а також скорочення терміну покарання до 3 місяців за кожний рік відбування покарання (ст. 63 Закону).
Література:
1. Офіційний сайт кримінально-виконавчої служби Албанії (албанська мова). URL: http://www.dpbsh.gov.al/newweb/index.php
2. Исследование образования и профподготовки в европейских тюрьмах (подготовлено компанией GHK в сотрудничестве с Э. Костелло, Т. Лангелид и А. Уилсон). Совет Европы. 2012. 106 с.
|