Створення нових медичних факультетів, згідно з рекомендаціями Всесвітньої федерації медичних шкіл, передбачає наявність якісно підготовленої освітньої програми. Реалізація освітньої програми має бути забезпечена кадровими, матеріальними і фінансовими ресурсами. Важливим є створення можливостей практичної підготовки здобувачів на клінічних базах, зокрема практики з первинної медико-санітарної допомоги [1].
В Україні вимоги до освітньо-професійних програм, згідно «Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» передбачають практичну підготовку здобувачів вищої освіти, яка дає можливість здобути компетентності, потрібні для подальшої професійної діяльності. Зокрема освітня програма має передбачати набуття здобувачами вищої освіти соціальних навичок (softskills), що відповідають заявленим цілям [2].
В Волинському національному університеті імені Лесі Українки в 2020 році розпочато реалізацію освітньо-професійної програми «Медицина» (ОПП), яка на меті має підготовку висококваліфікованих лікарів із належними професійними, моральними, комунікативними якостями та компетентностями, які здатні ефективно розв’язувати складні задачі та проблеми, у тому числі дослідницького та інноваційного характеру, у сфері медицини; здатні продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Особливістю започаткованої ОПП є використання волонтерської роботи для опанування комунікативних та професійних навичок, у тому числі компетентностей з організації роботи в галузі охорони здоров’я.
При реалізації ОПП студенти медичного факультету в якості волонтерів приймали активну участь в проведені щеплень проти COVID-19 мешканців Волинської області, працюючи в пунктах вакцинації [3]. Це дозволило студентам оволодіти знаннями, практичними навичками щодо профілактики інфекційних захворювань. При цьому їм вкрай необхідними виявились соціальні навички комунікації між медичним працівником і пацієнтом. Адже, під час волонтерської роботи вони стикалися із різною поведінкою людей, які прийшли на вакцинацію: іноді агресивною, нетерплячою. Спостерігали і упереджене, недовірливе ставлення до самої вакцинації і медичного персоналу.
Враховуючи те, що реалізація ОПП медицина передбачає моніторинг та впровадження сучасних інноваційних освітніх технологій, у тому числі власних розробок, започаткували роботу психологів-викладачів університету, разом з волонтерами на пунктах вакцинації. Така практики, на нашу думку, дозволить в умовах реальної взаємодії з пацієнтами відпрацьовувати загальні і фахові компетентності передбачені освітньо-професійною програмою, в тому числі в рамках освітньої компоненти «Медична психологія», предметом якої є зокрема психологічні аспекти професійної діяльності лікаря та медичних працівників, психологічні особливості мислення та поведінки хворого та його рідних.
Список використаних джерел
1. Criteria for establishment of a new medical school: Guidance for governments, regulators and universities. [Електронний ресурс] https://wfme.org/download/new-medical-school/
2. Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Наказ МОН України від 11 липня 2019 року, № 977. [Електронний ресурс] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text
3. В перервах між парами: в центрі вакцинації у Луцьку лікарям допомагають студенти-медики. [Ел. ресурс] https://suspilne.media/179586-v-perervah-miz-parami-v-centri-vakcinacii-u-lucku-likaram-dopomagaut-studenti-mediki/
|