В науковій літературі досить часто звучить критика традиційних фінансових показників, джерелом яких є система обліку й фінансової звітності, як основи для прийняття управлінських рішень. Ця критика спрямована на ретроспективний характер цих показників, що значно зменшує їхню цінність для прийняття стратегічних управлінських рішень. На протязі 90- х років про це писали К. Мерчант, Дж. Деарден, Р. С. Каплан і Д. П. Нортон [1]. Крім того, показники, сформовані в середовищі традиційного бухгалтерського обліку, в останні роки в значній мірі втратили цінність для менеджменту й зовнішніх інвесторів.
Оцінюючи переваги вартісно-орієнтованої оцінки ефективності управління економікою, розглянемо методологічні засади аналізу показника економічної доданої вартості підприємства та переваги його застосування.
На даний час показник EVA використовується більш ніж в 250 лідируючих компаній в світі, та претендує стати основним при оцінці діяльності компаній. Спробуємо систематизувати методологічні засади аналізу економічної доданої вартості, основні положення вартісно-орієнтованого управління та формулювання системи показників, основних об’єктів, завдань та послідовності аналізу. Також важливо представити дослідження впливу глобальних ланцюгів доданої вартості на українську економіку. Завданням саме і є аналіз перспектив входження в глобальні ланцюги доданої вартості вітчизняними підприємствами. При дослідженні використано емпіричні методи для аналізу моделей доданої вартості; метод синтезу та аналізу для уточнення сутності вартісної теорії та поняття доданої вартості; методи групування та узагальнення для систематизації показників доданої вартості [2].
На практиці розроблена низка показників, які відображають концептуальну сутність доданої вартості та варіюються залежно від кінцевого користувача, особливостей бізнесу тощо. Нижче наведено моделі доданої вартості та продемонстровано варіативність їх розрахунку.
Сутність моделі економічної доданої вартості характеризує величину вартості, яка додана підприємством протягом операційного періоду. Позитивне значення є індикатором збільшення вартості компанії, негативне – зменшення, EVA=0 – приріст вартості підприємства відсутній. Розрахунок:
EVA=NOPAT-WACC*IC
EVA=(ROIC-WACC)*IC
Супутні показники NOPAT (EBI) – чистий операційний прибуток, після сплати податку на прибуток, але до виплати відсотків;
NOPAT (EBI) = EBIT*(1-T)=NI+i*(1-T),
де EBIT – прибуток до сплати відсотків та податків
Т – ставка податку на прибуток
NI – чистий прибуток організації i – витрати на відсотки.
ROIC – рентабельність інвестованого капіталу; ROIC = NOPAT/ IC
WACC – середньозважена вартість капіталу.
IC – інвестований капітал;
WACC *IC – капітальні витрати
Сутність моделі ринкової доданої вартості визначає вартість компанії як її сумарну ринкову капіталізацію та ринкову вартість боргів. Центральним критерієм моделі є ринкова капіталізація як критерій добробуту акціонерів. Використовується лише для акціонерних товариств, які здійснюють торгівлю на фондовому ринку. Розрахунок:
MVA=MVD+MC-TC – у широкому розумінні
MVA=MV-IC – в обмеженому розумінні (лише як приріст власного капіталу)
Супутні показники MVD – ринкова вартість боргу; MC – ринкова капіталізація; TC – величина капіталу; MV – ринкова вартість підприємства.
Економічна додана вартість є показником своєрідної рентабельності підприємства, за допомогою розрахунку якої визначають, чи вдалося підприємству створити додаткову вартість. Це є однією з ключових умов для визнання підприємства ефективно функціонуючим. У такому випадку віддача від капіталу, як власного, так і позикового, повинна бути більшою за витрати на його залучення. Тільки за цієї умови виникає економічна додана вартість, а діяльність підприємства є результативною для власників. Прибуток, який заробляє підприємство, повинен перевищувати плату за використання капіталу (власного і позикового), за допомогою якого даний прибуток одержується.
Головною перевагою показника EVA при управлінні підприємством є те, що при розрахунку він враховує вартість капіталу, у тому числі і власного капіталу підприємства. Та величина прибутку залежить від багатьох нестабільних чинників. Тому одним з головних завдань підприємства повинно бути створення стабільних джерел прибутків. Таке завдання можна вирішити при використанні інтелектуального капіталу та активізації інноваційної діяльності, стратегічного планування та раціонального управління персоналом.
Розуміння природи вартості в економічних дослідженнях є неоднозначним, а безліч концепцій щодо її оцінювання та формування не дають системного розв’язання проблеми щодо її збільшення. Саме це визначає необхідність дослідження сучасного аналітичного інструментарію щодо оцінювання вартості з позицій забезпечення ефективності діяльності суб’єктів.
Список використаних джерел:
1. Спільник І. Аналіз економічної доданої вартості підприємства Економічний аналіз : зб. наук. праць Терноп. нац. екон. ун-ту. Тернопіль, 2013. Вип. 12, ч. 4. С. 70-74.
2. Калініченко З.Д Використання показників EVA і MVA в управлінні вартістю інвестиційного проекту. Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету ім. Олеся Гончара, Дніпро, 2016 С.73-78.
|