Підготовка якісних фахівців в галузі стоматології серед студентів-іноземців має важливе значення для підвищення престижу нашого університету серед вищих закладів медичної світової освіти та отримання конкурентоспроможних лікарів на ринку медичних послуг. Завдяки цьому, ми зможемо залучати більшу кількість бажаючих отримувати освіту у нашому вузі, а це додаткові кошти, які можуть бути використані для підвищення стимуляції якості викладання, проведення високоякісних наукових досліджень з провадженням їх результатів у практичну медицину і тим підвищення якості вітчизняного рівня медичних послуг. Данна концепція відповідає стратегії розвитку медичної освіти в Україні, а саме в ній вказується на необхідність готувати лікарів фаховими, етичними, вмотивованими, вищий заклад освіти має бути місцем створення нових ідей та пошуку нових знань, тому якість підготовки важливіша за кількість і медична освіта повинна базуватися на найновіших здобутках медичної науки [1].
З урахуванням різного рівня мовної та загальної підготовки абітурієнтів з різних країн, з метою підвищення їх підготовки можливо використовувати різні сучасні методи викладання, які допоможуть легше освоювати дисципліну. Ці методи повинні бути більш візуалізованими та наочними, що дозволить більш зрозуміти студентам предмет, який вони вчать не на рідній мові. Одним з таких методом, ще є більш дієвим - оптимізація навчання іноземних студентів, і вирішення описаної вище проблеми за допомогою технології «mind mapping». Вона дозволяє структурувати великі обсяги інформації у вигляді ментальних карт.
Ментальні карти – це техніка візуалізації мислення; спосіб запису, за допомогою списків та схем (наприклад, «дерев» або діаграм зав’язків). Головна відмінність ментальних карт від інших способів візуалізації полягає в тому, що ментальні карти активізують пам'ять.
Діаграма зав’язків реалізується у вигляді дерева схеми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, пов'язані гілками, що відходять від центрального поняття чи ідеї [1].
Ментальні карти вносять третій вимір до процесу запам’ятовування – інформацію в них зручно організовувати, а її елементи легко пов'язуються між собою. Карти «оживляють», візуалізують, фіксують інформацію за допомогою різних прийомів (картинок, значків, кольорів, контурів та ін.). Це дуже допомагає як при запам’ятовуванні так і при відтворенні її.
Щоб намалювати ментальну карту потрібно:
1. Взяти аркуш паперу і записати в центрі одним словом головну тему, якій присвячена карта. Укласти її в замкнутий контур.
2. Від центральної теми провести гілки та розмістити на них ключові слова, які з нею пов'язані.
3. Розширити карту, додаючи до вже намальованих гілок додаткові гілки з ключовими словами, поки тема не буде вичерпана.
При складанні ментальних карт необхідно використовувати центральний образ для якого застосовувати три і більше кольорів. Якомога частіше користуватися графічними образами, надавати зображенню об'єм, а також використовувати опуклі букви. Необхідно варіювати розмірами букв, товщиною ліній і масштабом графіки, прагнучі до того, щоб відстань між елементами інтелект-карти була відповідною, використовувати асоціації; стрілки, коли необхідно показати зв'язки між елементами ментальних карт. Головні лінії можна робити плавними і більш жирними.
Ментальні карти можуть бути присвячені: класифікаціям захворювань, основним етіологічним факторам, ланкам патогенезу, способам діагностики (в т.ч. диференціальної), етапах лікування і т.п. Подібна технологія допомагає не тільки в розумінні та структуруванні матеріалу, але також у засвоєнні специфічної професійної лексики (тим більше мовою-посередником), що також має першорядне значення при підготовці до підсумкової атестації, коли за короткий проміжок часу необхідно повторити великий обсяг інформації. Слід зазначити, що створення ментальних карт – це чудовий посібник і для самих викладачів, що має величезну дидактичну цінність [2].
Велике значення принцип наочності має і при ілюструванні лекційного матеріалу. У медицині досить багато «емоційних» і, часто, образних порівнянь і назв при описі різних синдромів та симптомо-комплексів. Не є винятком і стоматологія. Наприклад, у підручниках можна зустріти такі формулювання: «бочкоподібна форма зубів», «емалеві перлини», «мармурові зуби», порівняння лейкоплакії з «цигарковим папером, наклеєним на слизову оболонку порожнини рота». І це далеко не повний перелік. Саме тому дуже важливо добре ілюструвати подібні описи. Роблячи слайди лекції яскравими, емоційно забарвленими, які добре описують дані порівняння, оскільки саме образна пам'ять є однією з основ більшості мнемотехнік [3].
Велику роль у навчанні англомовних студентів грає також ілюстрування в процесі аналізу теоретичного матеріалу на занятті семінарського типу. З цією метою добре підходять маркерна дошка (за допомогою якої викладач може зобразити необхідний приклад, малюнок, діаграму, формулу тощо в режимі «реального часу»), а також наочні посібники.
Таким чином, застосування сучасних, інноваційних, інтерактивних освітніх технологій є виправданим, ефективним та необхідним способом оптимізації процесу навчання іноземних студентів, особливо якщо йдеться про спеціальні дисципліни.
Література:
1. https://moz.gov.ua/uploads/1/8475-medical_education_analytics.pdf
2. Okada A. Knowledge cartography: software tools and mapping techniques. / A. Okada, Shum S. Buckingham, T. Sherborne T. – London: Springer Ltd, 2008.
3. Carlos, E. Medina-De la Garza, Marisela, Garcia-Hernandez, Maria, de los Ingeles Castro-Corona. (2013). Visual mnemonics for serum protein electrophoresis. Med. Educ. Online, 18 (10). doi: 10.3402/meo.v18i0.22585.
|