Постановка проблеми. Досліджуючи нагальні проблеми досудового розслідування, варто згадати реалії пов’язані з особливим періодом кримінального розслідування справи.
Висвітлено взаємопов`язані організаційно-правовові проблем на стадії досудового розслідування такими вченими, як: Кисельов О.О, Музика Д. Г., Крігер, Л. Ю, Балита, Р. І., Клименко Н.І, Балита Р.І. Бажанов М. І., Бандурка О. М., Басков В. І., Баулін О. В., Берназ В. Д., Блажівський Є. М., Вікторський С. І., Вінокуров Є.Ю, Волобуєв А. Ф, Гасанов Р. Н., Грошевий Ю. М., та інші.
Відповідно до положення статті 63 основного закону України, а саме в Конституції, міститься визначення про те що, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду [1]. Розглядаючи теоретичне осмислення організаційних аспектів Кисельов О.О. у своїй дисертації доходить висновку, що прокурор наділений повноваженнями особливими та в деяких випадках дискримінаційними, що зумовлюються обставинами на проведення процесуальних дій за кримінальних провадженням [3]. При цьому О. В. Соколова присвятила власне дослідження що презентується у формі виконання оперативними підрозділами доручень від слідчого, прокурора про проведення негласних слідчих (розшукових) дій. Варто зосередитись на зміні суб’єктного складу повноважень керівника органів прокуратури, які застосовуються в ст. 216 КПК замість слідчого суду застосувати обмеження передбачених статтями 140, 163, 164, 170, 173, 206, 219, 232, 233, 234, 235, 245248, 250 та 294 Кодексу у період дії воєнного стану [2].
Відповідно до нормативно-правових актів наказу МВС рішення слідчого судді, суду, їх письмові доручення і вказівки прокурора та вказівки керівника слідчого підрозділу, які не суперечать рішенням та вказівкам прокурора, надані в межах їх компетенції і в установленій законодавством формі, є обов’язковими для виконання слідчим [4]. Керуючись інструкцією керівник НПУ відповідно до ч. 3 п. 11 організовує та забезпечує взаємодію підпорядкованих слідчих підрозділів та оперативних підрозділів (кримінальної поліції) ГУНП та міжрегіональних територіальних органів поліції щодо досудового розслідування кримінальних правопорушень з моменту внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про їх учинення; забезпечує ефективне використання слідчими оперативної інформації при досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які переховуються від слідчих підрозділів та суду [4]. Загально визнаний механізм здійснення повноважень потребує змін та удосконалення у сфері більшого розкриття прав прокурора [3, С 50].
Мета статті. Дослідження характеру досудового розслідування кримінального провадження його основний аналіз та шляхи вирішення загально визнаних проблем.
Виклад основного матеріалу. Законотворчий прерогативний процес Верховної Ради України поділений на кілька основних періодів на яких варто зосередитись з метою розкриття основних загально визнаних проблем. В цілому 27 липня 2022 року було схвалено проєкт № 7370 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України» [5] у застосуванні статей під час воєнного стану та удосконалення положень досудового розслідування. Пояснювальна записка містить роз’яснення щодо ефективного та швидкого розслідування злочинів на територіях воєнних дій в особливо небезпечних районах, потребують більш обґрунтованого виокремлення змін статей 238, 241, 615 КПКУ у застосуванні кримінально правових категорій «воєнні злочини» мають бути зосереджені на максимальному розкритті злочину, та відповідної визнаної фіксації наприклад, слід віднести визначення освідування, порядок видачі трупа, затримання осіб та продовження строку тримання під вартою.
Так, проєкт № 7370 який пройшов на етап другого читанння ВРУ пропонує кілька нововведень до кримінального процесуального законодавства:
- залучення сторони у провадження, якщо настала смерть особи, яка подавала доказову базу щодо підозри
Новим законом впроваджено стадію досудового розслідування для зібрання доказів, які були достатніми для повідомлення особі про підозру, проте цього не було зроблено через її смерть, надаючи правовий статус таким особам, у тому числі відновно можливості залучення захисника;
- надали повноваження слідчому або прокурору у порядку статті 615 КПК щодо письмового дозволу на видачу трупа після проведення судово-медичної експертизи та встановлення причин смерті;
Що стосується освідування ряд змін мають застосовуватись в частині слідчої дії можливості проведення огляду одягу особи, в якому вона перебуває, його добровільного проходження.
- суттєвий вплив на процес розгляду кримінальної справи є зміна меж територіальної юрисдикції суду щодо розгляду: клопотань про застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру, звільнення від відповідальності особи.
Якщо виникає питання про заміну територіальної юрисдикції у разі неможливості розгляду справи - судом, у межах територіальної юрисдикції, якого знаходиться орган досудового розслідування, що закінчив досудове розслідування, може бути здійсненне іншим судом, визначеним у порядку, передбаченому законодавством.
Зокрема, застосовуючи міжнародну практику досудового розслідування Україна керується набутим досвідом. Відносно прокурори Польщі, Литви, Естонії, Латвії та України підписали 26.03.2022 міжнародну угоду для створення слідчих груп у сфері розслідування злочинів пов’язаних з воєнним конфліктом, їх мета зібрання доказової бази, швидкість та оперативність обміну інформацією та оперативно-розшукові заходів.
Наразі детальний аналіз змін процесуального законодавства показує нам що відбувається плодотворна робота над проєктом нового Кримінального кодексу України станом на 30 січня 2023 року, який змінює сучасний Кримінальний кодекс у повному обсязі. В сучасних реаліях здійснення розслідування злочину буде з урахуванням новел, так стаття 1.1.2. містить призначення кодексу: 1) ознаки складів кримінальних правопорушень – злочинів і кримінальних проступків та вичерпний їх перелік; 2) види і розміри кримінально-правових засобів; 3) підстави та умови, за яких ці засоби застосовуються або не застосовуються [5].
Висновки. Набутий досвід законопроєктної роботи за період дії воєнного стану показує, що пропозиції та зміни, які внесені до кримінального процесуального кодексу України та законодавства, не містять системний характер для вирішення існуючих проблем у кримінальних провадженнях. Окремим аспектом створення кримінальних процесуальних норм є особливістю взаємодії правоохоронних органів України з правоохороними органами інших держав та міжнародними судовими інстанціями стосовно правосуддя. Отже, на певному етапі досудового розслідування важливо забезпечити єдиний стандарт щодо збору доказів у відповідних кримінальних провадженнях для здійснення правосуддя та захисту прав осіб.
Список використаних джерел:
1. Конституція України від 28.06.1996 // Відомості Верховної Ради, 1996, No30, с. 141
2.Кримінальний процесуальний кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 9-10, № 11-12, № 13. Ст. 214.
3. Кисельов О.О. Особливості здійснення кримінального провадження в умовах особливого періоду, надзвичайного та воєнного станів: дис. … доктора юр. наук : 12.00.09 / Кисельов Олександр Олегович. – Дніпро 2022. – 211 с.
4. Наказ МВС № 570 від 06.07.2017 «Про організацію діяльності органів досудового розслідування Національної поліції України» URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0918-17
5.Текст проекту нового Кримінального кодексу України URL : https://newcriminalcode.org.ua/upload/media/2023/01/30/proyekt-kryminalnogo-kodeksu-ukrayiny-stanom-na-30-01-2023.pdf
6. Постанова ВРУ «Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення окремих положень досудового розслідування в умовах воєнного стану». Документ 2350-IX, чинний, поточна редакція — Прийняття від 01.07.2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2350-20#Text
7. Крігер, Л. Ю. Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням кримінальних правопорушень проти довкілля : автореф. дис. ... канд. юрид. наук (д-ра філософіі) : 12.00.09 / Крігер Лілія Юріївна; МВС України, Харк. нац. ун-т внутр. справ. - Харків, 2019. - 24 с.
Reference
1. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), Constitution of Ukraine dated 28.06.1996, vol. 30, pp. 141;
2. Kryminalnyi protsesualnyi kodeks Ukrainy [Criminal Code of Ukraine]. (1996, June 28). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy - Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. Kyiv: Parlam. vyd-vo [in Ukrainian].
3. (Kyselov O.O.) Osoblyvosti zdiisnennia kryminalnoho provadzhennia v umovakh osoblyvoho periodu, nadzvychainoho ta voiennoho staniv [Peculiarities of criminal proceedings in a special period, state of emergency and martial law] Doctor’s thesis. Dnipro :[in Ukrainian].
4. Nakaz MVS № 570 vid 06.07.2017 «Pro orhanizatsiiu diialnosti orhaniv dosudovoho rozsliduvannia Natsionalnoi politsii Ukrainy» [On the organization of activities of pre-trial investigation bodies of the National Police of Ukraine]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0918-17 [in Ukrainian].
5. Tekst proiektu novoho Kryminalnoho kodeksu Ukrainy [Text of the Draft New Criminal Code of Ukraine] Retrieved from https://newcriminalcode.org.ua/upload/media/2023/01/30/proyekt-kryminalnogo-kodeksu-ukrayiny-stanom-na-30-01-2023.pdf [in Ukrainian].
6. Postanova VRU «Pro pryiniattia za osnovu proektu Zakonu Ukrainy pro vnesennia zmin do Kryminalnoho protsesualnoho kodeksu Ukrainy shchodo udoskonalennia okremykh polozhen dosudovoho rozsliduvannia v umovakh voiennoho stanu» [On Adopting as a Basis the Draft Law of Ukraine on Amendments to the Criminal Procedure Code of Ukraine on Improvement of Certain Provisions of Pre-trial Investigation under Martial Law"] Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2350-20#Text [in Ukrainian].
7. (Kriher, L. Yu). Protsesualne kerivnytstvo dosudovym rozsliduvanniam kryminalnykh pravoporushen proty dovkillia [Procedural guidance in pre-trial investigation of criminal offenses against the environment] Doctor’s thesis. Kharkiv :[in Ukrainian].
|