Міжнародний туризм є галуззю, що активно розвивається, виконує соціальну, гуманітарну й економічну функції. Туризм ХХІ століття є не тільки дієвим інструментом пізнання світу, але й засобом міжкультурного діалогу. Виділимо гуманітарну функцію, яка дозволяє поєднувати відпочинок з пізнанням життя, побуту, історії, культури, звичаїв свого та інших народів. Розширюються пізнавальні цілі туризму за рахунок встановлення міжкультурної комунікації, збільшення соціальної мобільності та професійної спрямованості програм, що мотивує генерацію нових туристів.
Освітній туризм (культурно-пізнавальний) поєднує екскурсійні програми та навчання, розширює світогляд, розвиває інтелект, сприяє вивченню іноземних мов. Освітній туризм широко розвинутий в Європі – ознайомчі подорожі, навчальні програми, наукові та навчальні стажування, майстеркласи, наукові конференції та семінари, тури професійного навчання тощо.
Передумови розвитку освітнього туризму:
- лібералізація сфери міжнародних відносин, прогрес мобільності людей;
- глобалізація світового інформаційного простору, що сприяє збільшенню обсягів доступної для засвоєння сучасною людиною інформації;
- утвердження англійської мови, як мови інтернаціонального спілкування;
- уніфікація вимог професійної майстерності, що відкриває для сучасної людини можливість реалізовуватися в будь-якій країні світу;
- інтенсифікація стилю життя, намагання використовувати час максимально раціонально, стимулюючи практику поєднання відпочинку та навчання.
Популярним форматом є мовні канікулярні програми для студентів і школярів, які організовують на базі літніх резиденцій, дитячих та молодіжних таборів, кемпінгів, готелів. Заняття можуть проходити у місцях проживання, або в навчальних закладах поблизу. Для майбутніх абітурієнтів окрім вивчення мови організовують відвідування університетів, знайомство із освітньою системою країни, виїзні екскурсії. Заміські табори можуть бути розташовані на морському узбережжі, на зимових лижних курортах, в гірський місцевості. Літні мовні табори в Україні забезпечують освітню та культурну програму, оздоровлення дітей, спортивне дозвілля.
Фактори архітектурного формування літніх мовних таборів: освітній, соціальний, архітектурний, інноваційний, економічний та оздоровчий. Апробовано наступні типи організації дитячих таборів: спортивно-оздоровчі; туристичні; праці та відпочинку; санаторні; літні (зимові) школи дитячої творчості; лідерські школи, цивільно-патріотичного виховання; сімейного відпочинку. Кожен тип може бути доповнений освітньою функцією з відповідною організацією простору та новими об’єктами.
Територію табору рекомендовано розділяти на функціональні зони: паркову, спортивну, житлову, масових заходів, господарсько-побутову, культурно-дозвільну, групувати їх за типом активності. Принциповим є вдале розташування ділянки з максимальним наближенням до природи. Архітектура будівель табору повинна бути технологічною, сучасною, функціональною, гармонійно вписуватися у навколишній ландшафт, враховувати комплекс нормативних вимог. Інноваційний підхід у проектуванні табору робить важливим кожен з об’єктів: бібліотека, харчовий блок, розважальна зона, навчальний корпус спальні корпуси тощо. Для будівлі освітньої функції доцільно сформувати відкритий внутрішній простір для комунікації та вільної усної взаємодії з вчителями, можна зробити навчальні класи на відкритому повітрі, що позитивно впливає на настрій учнів, підвищує зацікавленість та продуктивність навчання.
Основні вимоги до проектування об’єктів освітнього туризму:
- дотримання всіх державних будівельних норм;
- правильне та комфортне проектування внутрішнього простору;
- грамотне та візуально красиве використання ландшафту;
- сучасне та правильне, відносно середовища, екстер’єрне вирішення;
- сучасне та якісне інтер’єрне вирішення.
Архітектурними прототипами є проекти австралійської фірми Architectus:
- Комплекс Murwillumbah Education Campus (Мурвіллумба, Австралія), який об’єднує кілька шкіл різного рівня у консолідоване навчальне середовище, яке сприяє інноваційному, гнучкому та цифровому навчанню.
- Центр дизайну та творчих мистецтв школи Meriden Senior School (Сідней, Австралія), де створено гнучке спільне навчальне середовище для всіх типів учнів. Скульптурна форма будівлі та природні матеріали фасаду відображають процес проектування та творчості.
- Ревіталізація міського кампусу Bendigo TAFE (Бендіго, Австралія) - створено стимулююче освітнє середовище у партнерстві з промисловістю. Функціональні простори сприяють реальному практичному навчанню.
Освітній комплекс може бути створено методом реконструкції існуючих дитячих таборів. Розміщення нового сучасного освітнього хабу на території окремої ОТГ підвищить її інвестиційну та туристичну привабливість, сприятиме економічному розвитку.
Україна проголошує туризм одним з пріоритетних напрямів розвитку економіки та культури і створює умови для туристичної діяльності. Освітній туризм в Україні та світі має значний потенціал; архітектура туристичних об’єктів освітнього туризму стрімко розвивається.
Список використаних джерел:
1. Architectus (архітектурна студія) https://architectus.com.au/
2. Закон України Про туризм. https://is.gd/CDO0Bh
3. Писаревський І.М., Тонкошкур М.В. Планування та організація туристських маршрутів. Харків: ХНАМГ, 2011. – 304 с.
4. Ткачук Л.М. Освітній туризм у світі й в Україні // Науковий вісник Інституту міжнародних відносин НАУ. Серія: Економіка, право, політологія, туризм: зб. наук. статей. Київ, 2010. Вип. 2. С. 147-153.
|