За умов економічної та політичної нестабільності перед українськими суб’єктами господарювання як ніколи раніше постає складна проблема: мінімізувати негативний вплив різноманітних чинників, передусім, зовнішнього походження та забезпечити збереження відповідного рівня фінансової стійкості.
Оскільки інформація щодо фінансового стану суб’єкта бізнесу – база для ухвалення рішень кредиторами та інвесторами, акціонерами та засновниками, а також іншими зацікавленими сторонами, не викликає сумніву необхідність ретельного та регулярного його оцінювання.
Висока конкурентоспроможність на ринку, ліквідність та платоспроможність, фінансова стійкість та прибутковість суб’єкта господарювання є результатом грамотного управління фінансами, яке включає оптимальне формування капіталу, ефективне використання фінансових ресурсів та своєчасне здійснення розрахунків за зобов’язаннями.
Загалом, управління фінансовими ресурсами містить два основних блоки: керування їх формуванням та використанням.
Оцінювання формування фінансових ресурсів підприємства проводиться у такій послідовності:
1. Аналіз складу джерел фінансових ресурсів загалом та у розрізі власних і залучених коштів.
2. Оцінювання структури капіталу підприємства, аналіз власного оборотного капіталу та кредиторської заборгованості.
3. Факторний аналіз капіталу.
4. Порівняння фінансових показників у часі та просторі.
При формуванні фінансових ресурсів підприємства необхідно врахувати значну кількість внутрішніх і зовнішніх чинників впливу. Вплив зовнішніх чинників пов'язаний із взаємовідносинами з партнерами, попитом на продукцію, тенденціями розвитку галузі, станом економіки загалом. Внутрішні чинники (стан основних засобів та рівень їх механізації, виробничі витрати, рівень кваліфікації персоналу та ін.), теж враховуються у процесі формування складу та структури фінансових ресурсів.
Диверсифіковане формування фінансових ресурсів дає змогу підприємству гнучко реагувати на зміни вимог ринку, розширювати асортимент продукції, запроваджувати нові технологічні лінії та нарощувати масштаби виробництва. У процесі формування ресурсів важливо забезпечити оптимальне співвідношення між зовнішніми та внутрішніми джерелами капіталу суб’єкта господарювання.
Використання фінансових ресурсів може здійснюватися підприємством за такими напрямками: платежі організаціям фінансово-банківської системи, обумовлені виконанням фінансових зобов’язань; реінвестування; інвестування фінансових ресурсів у цінні папери інших суб’єктів господарювання; фінансування потреб соціального характеру; поточні витрати на виробництво і реалізацію продукції; інвестування коштів у науково-дослідні і дослідно-конструкторські розробки та придбання нематеріальних активів; створення резервів тощо [1].
Фінансові ресурси, опосередковуючи виробничу діяльність господарюючого суб’єкта, забезпечують її безперебійність, що значною мірою досягається за рахунок синхронізації їх надходження і витрачання. В протилежному випадку дисбаланс надходження та використання фінансових ресурсів загрожує виникненню банкрутства. Важливим завданням при визначенні напрямів використання фінансових ресурсів підприємства є їх оптимізація та раціональний перерозподіл.
Оптимальний варіант формування та використання фінансових ресурсів базується на застосуванні системно-аналітичного підходу до управління фінансами. В основі цього підходу лежить доцільність управлінського рішення, яке визначається ситуацією, що формується під впливом факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Досить суттєвою допомогою в управлінні фінансовими ресурсами, зокрема, у частині їх використання у господарській діяльності для підвищення ефективності є інформаційні технології. В епоху інформаційного суспільства жодне підприємство не обходиться без використання різноманітного інформаційного забезпечення, яке не лише підвищує оперативність обробки та отримання інформації, а й допомагає підтвердити чи спростувати рішення про зміни на підприємстві. Тому фінансування розвитку інформаційних технологій можна визначити як важливий напрям спрямування наявних ресурсів підприємства.
Сучасна політична ситуація в Україні у період війни значно ускладнила діяльність вітчизняних підприємств. Так, станом на липень 2022 р. поточний стан вітчизняного бізнесу характеризувався такими показниками: продовжують працювати, як і раніше – 13%; працюють частково – 28%; майже не працюють – 20%; призупинено функціонування до очікування кращих часів – 35%; бізнес не активний і не планується його відновлення – 3% [2].
Діючі чи частково діючі суб’єкти господарювання зазнають труднощів у своїй роботі та потребують допомоги від уряду з наступних причин: брак замовлень – 50%; суттєві складнощі логістики – 29%; дефіцит сировини та комплектуючих – 21%; ненадходження чи затримування оплати за виконані замовлення – 20%; брак працівників – 17%; пошкодження обладнання через бойові дії – 14% [2].
З метою відродження та виживання вітчизняного бізнесу рекомендується здійснити наступні дії:
- у зв’язку зі зміну споживчого попиту варто переорієнтовувати виробництво на товари, які першочергово потрібні у військовий час: взуття, одяг, мала побутова техніка, дитячі товари, товари для тварин тощо;
- активізувати зусилля щодо виходу на міжнародний ринок;
- здійснювати географічне переміщення Україною з метою пошуку умов безпечного виробництва та логістики;
- започатковувати та розвивати нові напрямки споживчого ринку;
- фіксувати всі втрати для наступного отримання компенсації;
- поповнювати втрачений персонал за рахунок фонду безробітних [3].
Фактично війна формує форс-мажорні обставини, які передбачають не лише скорочення обсягів активної діяльності підприємства, але й можливу повну його зупинку чи навіть безповоротну втрату майна чи ресурсів. Неможливість прогнозування значно ускладнює процес аналітики. Разом з тим, війна активувала нові види діяльності, які дають змогу багатьом підприємствам не лише вижити, але й закріпитися на ринку. Лише ті підприємства, які в умовах війни активно слідкують за зовнішніми викликами і швидко підлаштовують під них свою операційну діяльність, мають змогу вижити.
Список використаних джерел:
1. АСС. Ведення бізнесу під час війни в Україні. 2022. URL: https://chamber.ua/ua/news/rezultaty-ostannoho-opytuvannia-palaty-87kompaniy-chleniv-hotovi-aktyvno-doluchatysia-do-vidbudovy-ekonomiky-ukrainy-pislia-viyny
2. https://kiev-chamber.org.ua/uk/17/2777.html
3. https://cid.center/the-state-and-needs-of-business-in-wartime-survey-results/
|