:: ECONOMY :: ГОЛОВНІ ПІДХОДИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ МЕДІАЦІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ :: ECONOMY :: ГОЛОВНІ ПІДХОДИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ МЕДІАЦІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ
:: ECONOMY :: ГОЛОВНІ ПІДХОДИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ МЕДІАЦІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ГОЛОВНІ ПІДХОДИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ МЕДІАЦІЇ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ

 
12.02.2023 21:04
Автор: Турлай Олег Іванович, аспірат Західноукраїнського національного університету
[5. Юридичні науки;]

У наш час актуалізуються проблеми застосування альтернативних способів врегулювання спорів, що сприяють не тільки скороченню тривалості судового розгляду, але і забезпеченню реалізації  прав й законних інтересів громадян. Однак ефективність використання зазначених механізмів в Україні, на жаль, є дуже низькою сьогодні. Це, насамперед, зумовлено недостатністю законодавчого врегулюванням зазначених відносин.

Практика застосування медіації в якості ефективного способу вирішення спорів притаманна багатьом країнам світу. Вона набула значного розвитку у країнах Європи, США, Австралії тощо. Саме досвід іноземних держав говорить про ефективність застосування альтернативних способів  врегулювання спорів. Зокрема, в світі за допомогою альтернативних способів розглянуто близько 80% цивільних, адміністративних і господарських справ. 

У країнах Європейського Союзу законодавче регулювання зазначених відносин здійснюють, як правило, рекомендаційні акти: «1) Рекомендації Ree (2002) 10 щодо медіації в цивільних справах; 2) Рекомендації Ree (2001) 9 щодо альтернативного судового розгляду спорів між адміністративними органами і сторонами – приватними особами (адміністративні справи)» [1]. 

Окрім того, законодавства більшості держав ЄС відмовилися від спроби  детального регулювання цих методів. Самі сторони спору, чи посередники (медіатори) можуть обирати найбільш підходящі способи вирішення спорів у кожному конкретному випадку, при цьому створюючи нові прецеденти. Також у залежності від сфери використання можуть застосовуватися і різні способи примирення.

Українському законодавцю варто врахувати положення зазначених вище актів у запровадженні механізмів альтернативного врегулювання спорів. Необхідно зазначити, що процесуальна гнучкість медіації дозволяє застосовувати її в різних ситуаціях. Водночас, саме тому детальне регулювання методів використання  медіації у світі відсутнє. 

На основі європейського досвіду врегулювання спорів  за допомогою альтернативних методів, аналізу впровадження медіації у законодавстві держав ЄС, можна виокремити головні підходи до врегулювання процедури медіації: 

«1) значний рівень врегульованості процедури медіації. Наприклад, в Австрії з метою сприяння процедури медіації з боку держави, забезпечення правової визначеності, потреби розрізнення медіації від професійних юридичних послуг, захисту прав споживачів законодавство містить детальні правові норми щодо реєстру медіаторів, самоврядної організації медіаторів, прав та обов’язків зареєстрованих медіаторів, призупинення перебігу строку позовної давності, професійної підготовки медіаторів; 

2) низький рівень врегульованості процедури медіації. Наприклад, в Великій Британії та Нідерландах, зокрема, з метою заохочення креативності та гнучкості, розвитку медіації цивільно-процесуальні норми регулюють тільки оплату послуг медіатора. А саму процедуру медіації, підготовку медіаторів тощо здійснюють організації медіаторів; 

3) помірковане врегулювання процедури медіації (Німеччина)» [2, c. 97].

Для прикладу, в Польщі діє «потужне» законодавство, що регулює правила проведення медіації у цивільних спорах, яке було створене на основі внесення змін до діючого Цивільного процесуального кодексу, який визначив такі основні  засади реалізації принципу медіації: принцип добровільності медіації; конфіденційності процедури медіації; неупередженості медіатора; права медіатора на винагороду. Відповідно до положень ЦПК Польщі, медіація здійснюється на основі угоди про медіацію чи відповідної постанови суду, який розглядає справи  та може скеровувати сторони застосувати процедуру медіації. Сторони в угоді про медіацію домовляються, що конфлікт розв’язується за допомогою медіації. Угода може укладається як до початку, так й під час судового розгляду справи. Обов’язковими її елементами угоди є визначення предмета медіації; способу обрання медіатора; особи медіатора.

Постанова суду щодо направлення сторін на процедуру медіації у Польщі може бути видана тільки після початку розгляду справи в суді  – за ініціативою суду чи за клопотанням сторін. Суд  має визначити обов’язково медіатора і час проведення процедури медіації [3]. Отже, ЦПК Польщі передбачає наступні два види медіації: супутню судовому процесу та приватну. 

Варто зазначити, що в Австралії не існувало системи акредитації  щодо організацій з альтернативного регулювання спорів, проте після Національної конференції із медіації в травні 2006 року  розпочалося формування  такої системи щодо стандартів акредитацій у сфері медіації.

У більшості країн діють співтовариства медіаторів, діяльність яких визначається внутрішнім актом. Так, у США є національний інститут врегулювання спорів, шо займається розробкою нових механізмів медіації, окрім того, діють приватні і державні служби медіації. Судова практика CШA  свідчить про те, що більшість спорів вирішуються добровільно до суду,  окрім того, суддя має право перервати судові слухання і порадити сторонам врегулювати спір за участі медіатора. Варто зазначити, що без цієї процедури у галузі політики, економіки, бізнесу в США не відбувається жодний вагомий процес перемовин. Великий вплив також має Американська арбітражна асоціація (на англ. - American Arbitration Association), що затвердила Правила третейського розгляду (арбітражу) і медіації, які використовуються при розгляді різних внутрішніх спорів. 

Вважаємо, що остання модель медіації є найефективнішою, вона могла бути запроваджена і у національне законодавство. Адже особа, що пройшла спеціальну підготовку в сфері медіації, має більше можливостей позитивно вирішити спір, із максимальною користю для учасників конфлікту. Також варто зазначити, що основні процедури,  які застосовуються при врегулюванні спорів, є добровільними, адже можливі вони тільки за взаємної згоди сторін, що не зобов’язані дійти цієї згоди та можуть від неї відмовитись, при цьому медіатор не має права сам ухвалювати рішення. Щодо строків, то у медіації вони скорочені максимально, задля забезпечення якнайшвидшого ефективного врегулювання спору. 

Це стосується і вирішення спорів у сфері інтелектуальної власності. Зокрема, діяльність Центру арбітражу і медіації ВОІВ сьогодні є більш професійною, і зокрема, щодо врегулювання спорів, які пов’язані із складними об’єктами інтелектуальної власності. Наприклад, починаючи з 2009 р., спори щодо кінематографічних творів, розглядаються на основі спеціально створених правил врегулювання конфліктів, що враховують особливості цієї галузі.

Як бачимо, медіація є розвинутим правовим інститутом, який все частіше застосовується у світі. Вона є одним із найефективніших альтернативних способів врегулювання спорів та перспективним механізмом вирішення конфліктів як в публічно-правовій, так і у приватноправовій сфері. На основі європейського досвіду можна виокремити головні підходи до застосування медіації: 1) значний рівень регулювання медіації (Австрія); 2) низький рівень законодавчого визначення та більша свобода щодо здійснення процедури медіації (Велика Британія та Нідерланди); 3) помірковане врегулювання медіації (наприклад, Німеччина).

В Україні сьогодні сформовані підвалини для  здійснення медіаційних процедур, проте законодавчі новели вимагають формування чіткого теоретичного  та практичного підґрунтя щодо визначення суті цього правового явища,  категорій юридичних спорів, які можуть бути вирішені з допомогою медіації, повноважень та відповідальності учасників медіації, що потребує внесення відповідних змін до чинного законодавства у різних галузях права.

Список використаних джерел:

1. Федчишин Д. В. Практика медіації за законодавством зарубіжних країн як спосіб захисту прав на землю. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvuzhpr_2018_ 51(1)__38

2. Мазаракі Н. Медіація в Україні: проблеми теорії та практики. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2016. № 1. С. 92-100.

3. Юрійчук І. Медіація в Польщі: коротко про головне. URL: https://law.chnu.edu.ua/mediatsiia-v-polshchi/

___________________

Науковий керівник: Москалюк Надія Богданівна, доктор юридичних наук, доцент, завідувач кафедри безпеки та правоохоронної діяльності Західноукраїнського національного університету

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАДРОКОРИСТУВАННЯ В УКРАЇНІ
17.02.2023 11:51
НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ТА АТЕСТАЦІЇ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
17.02.2023 11:34
ФОТОГРАФУВАННЯ ПАЦІЄНТА В ЗАКЛАДІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я: МЕЖІ ДОТРИМАННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ
16.02.2023 23:05
ЧИ ДОЦІЛЬНО В УКРАЇНІ УХВАЛИТИ ЗАКОН ПРО ЕВТАНАЗІЮ
16.02.2023 23:00
ОРГАНІЗАЦІЙНО ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ
16.02.2023 21:57
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ПОСЛУГИ ДЛЯ ОСОБИ, ЯКА ВІДБУВАЄ ЧИ ВІДБУЛА ПОКАРАННЯ У ВИДІ ОБМЕЖЕННЯ ВОЛІ АБО ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ НА ПЕВНИЙ СТРОК, В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
08.02.2023 10:38




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.527 сек. / Mysql: 1570 (0.446 сек.)