Вступ. Останні три роки стали викликами сьогодення для здобувачів освіти в Україні [1, 2]. Пандемія коронавірусу, а тепер й повномасштабна російсько-українська війна, зумовили необхідність використання різних форм навчання в освітньому процесі [3, 4]. Протиепідемічні заходи під час пандемії COVID-19 змусили весь світ перейти на он-лайн навчання. В умовах війни в Україні, перед керівниками закладів освіти та місцевими громадами постало завдання зробити освітній процес безпечним для всіх його учасників, при цьому не втративши його якості.
Специфікою медичної освіти є те, що важливою складовою її є навчання на клінічних базах, спілкування із пацієнтами, обговорення клінічних випадків з колегами та викладачами, тренінги в навчально-практичних центрах. Тому змішана форма навчання (on/offline) для студентів-медиків в умовах воєнного часу стала найоптимальнішою формою навчання.
Мета. Вивчення думок студентів-медиків щодо переваг і недоліків змішаної форми навчання.
Матеріали і методи. Проведено опитування 283 студентів медичного факультету Івано-Франківського національного університету різних курсів навчання (1 – 6%; 2 – 25%; 3 – 20%; 4 – 23%; 5 – 16%; 6 – 8%; інтерни – 2%) за спеціальною розробленою анонімною анкетою. Опитування проводилося онлайн із застосуванням програми для адміністрування Google Forms яка входить в офісний набір Google Drive. Використали методи: соціологічний, медико-статистичний.
Результати дослідження. Змішаній формі навчання надали перевагу майже 40% респондентів (42,70±2,60%), і однакова частина студентів віддають перевагу онлайн – і офлайн-навчанню (відповідно: 28,93±2,38%; 28,37±2,37%).
Серед переваг онлайн-навчання, перші рангові місця у студентів займають – наявність більше вільного часу (40,50±2,58%) і зручний процес навчання (ви не прив’язані до місця проведення заняття) (39,94±2,57%). Третина опитаних (33,88±2,48%) бачать перевагу в тому, що більше часу з’явилося на опрацювання матеріалу і четверта частина студентів вбачають перевагу в можливості раціонального харчування (26,17±2,31%) та поєднанні навчання і роботи (23,69±2,23%). Основними недоліками такої форми навчання, на думку студентів, є: неможливість живого спілкування з викладачами і одногрупниками (47,11±2,62%) і відпрацювання практичних навичок (44,90±2,61%). Третина студентів нарікають на технічну сторону навчання (якість інтернету) – (30,30±2,41%) та самостійність даної форми навчання (необхідність тренувати власну дисципліну) – (29,48±2,39%).
На запитання «Як пройшла адаптація до змішаної форми навчання (лекційні заняття – он лайн і практичні та семінарські – оф лайн)?», переважна більшість респондентів, відповіли що задовільно (86,50±1,79%) і у 13,5,±1,79% студентів були труднощі з адаптацією до навчання.
Для половини опитаних (53,44±2,62%) адаптація проживання в гуртожитку при переході з он лайн навчання на змішану форму пройшла задовільно, кожен четвертий опитаний (25,62±2,29%) відзначив, що добре і у 20,94±2,14% студентів виникли труднощі.
Найбільшими перевагами змішаної форми навчання студенти вважають: можливість живого спілкування з викладачами (52,34±2,62%) і насичене студентське життя (44,90±2,61%). Третина опитаних віддають перевагу кращому відпрацюванню практичних навичок (35,54±2,51%), а четверта частина вважають, що викладачі бачать реальні знання студентів (27,82±2,35%).
Серед недоліків даної форми навчання студенти вважають, що важко поєднувати навчання і роботу (45,45±2,61%) і мало залишається вільного часу (41,32±2,2,58%). Третина студентів вказала на незручності проведення занять при повітряній тривозі (33,88±2,48%) і четверта частина на труднощі доїзду до кафедр (27,27±2,34%).
Висновки. Кожна із форм освітнього процесу на думку студентів має свої переваги і недоліки, які слід враховувати при організації освітнього процесу на теоретичних та клінічних кафедрах у вищому медичному закладі освіти в сучасних умовах повномасштабної російсько-української війни.
Список використаних джерел:
1. Староста ВІ. (Не)Змішане навчання у вищій школі: погляди учасників освітнього процесу щодо (не)змішування [Інтернет]. 25 квіт. 2022 [цитовано 8 лют. 2023]. Доступно на http://orcid.org/0000-0002-5880-2482 doi: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.1211
2. Корнят ВС, Чередник ЛМ, Діра НО. Змішане навчання в кризових умовах: особливості, ризики. Інноваційна педагогіка 2022; (50):2:192-196.
3. Вишківська БВ, Чемерис ОА, Прус АВ, Кулик ІВ. Змішане навчання як чинник модернізації освітнього процесу. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах 2022; (83):21:131-135.
4. Осадча КП, Осадчий ВВ. Аналіз досвіду змішаного навчання в іноземних закладах вищої освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми 2021; (60):2:410-420.
|