Особа в умовах обмеження/позбавлення волі в умовах воєнного стану потребує особливої підтримки в реалізації своїх прав, оскільки її життєдіяльність керована, визначається умовами перебування в установі позбавлення/обмеження волі, залежить від волевиявлення тих, хто забезпечує цивільний захист. Засуджені – частина суспільства, які так само проживають трагедію свого народу, потерпають від психологічного перенапруження і виснаження внаслідок стресу, зумовленого щоденним проживанням загрози життю уже фактично цілий рік. За таких умов суспільству і громадськості з активною життєвою позицією не байдужі проблеми, які в умовах воєнного стану загострилися.
Відповідно до Закону України Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк у статті 1 визначено терміни соціального патронажу і суб’єктів соціального патронажу [1]. Соціальний патронаж визначено «комплексом правових, економічних, організаційних, психологічних, соціальних та інших заходів», спрямованих на соціальну адаптацію особи [там само]. У визначенні поняття суб’єктів соціального патронажу наголос зроблено на трудове і побутове влаштування особи, яка відбуває чи відбула покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк [там само]. Статтею 9 цього Закону визначено в переліку послуг освітні, реабілітаційні [там само].
В умовах провадження воєнного стану для особи, яка відбуває чи відбула покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, соціально-педагогічні послуги мають бути розширені. Крім усталених, зокрема: індивідуальний корекційний супровід процесу відновлення знань і загальних компетентностей з орієнтування в домашніх умовах, варто звернути увагу на формуванні чіткого уявлення алгоритму поведінки в разі повітряної тривоги, активації бойових дій ворога тощо. Консультування щодо ведення домашнього господарства і самообслуговування для таких осіб в умовах провадження воєнного стану має доповнюватися інформуванням щодо особливостей цього аспекту життєдіяльності в умовах провадження воєнного стану. Соціально-педагогічний супровід щодо формування в особи, яка відбуває чи відбула покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, правомірної соціальної поведінки також має наповнюватися глибинним патріотичним вмістом, спрямовуватися на утвердження національної ідентичності і свідомої громадянської позиції. Для стабілізації психо-емоційного стану такої особи важливо чітко об’єктивувати сферу потреб і ресурси їх задоволення в умовах реального часу і специфіки воєнного стану, надавати психологічні консультації щодо збереження і поповнення ресурсу психологічної стійкості у складних життєвих обставинах. Щодо організації відпочинку і дозвілля, то соціально-педагогічні послуги у цій площині можуть бути спрямовані на інформування і долучення до соціально значимого волонтерства, громадських робіт з відновлення життєдіяльності громади. На наш, погляд, саме долучення до волонтерства, активація відкритої громадянської позиції – усе це сприятиме формуванню правомірної соціально цінної поведінки.
Список використаних джерел:
1. Закон України Про соціальну адаптацію осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк (2018). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3160-17#Text
|