Питанню формування лінгвосоціокультурної компетентності на заняттях з іноземної мови присвячені роботи таких науковців як І. Бачинська [1], Н. Божко [2], С. Ніколаєва [4] та ін.
І. Бачинська характеризує лінгвосоціокультурну компетентність як «систему лінгвістичних та екстралінгвістичних знань, мовленнєвих навичок та вмінь, які забезпечують здатність особистості вступати в міжкультурну комунікацію» [1, c. 22].
Н. Кардашова зазначає, що «основними компонентами лінгвосоціокультурної компетентності є лінгвістична, соціокультурна, культурознавча та лінгвокраїнознавча, соціальна, лінгвокультурознавча компетентність, соціолінгвістична та країнознавча компетентності» [3, c. 366].
Формування лінгвосоціокультурної компетентності є невід’ємною складовою вивчення англійської мови, адже важливо мати знання про культуру Англії, щоб зрозуміти країну зсередини.
Реалії сьогодення поставили перед викладачами нове завдання ̶ вміти викладати англійську мову онлайн. Згідно з А. К. Роблс, у зв’язку з залежністю від Інтернет-джерел, освітні веб-ресурси пропонують викладачам різноманітні можливості для пошуку навчальних інструментів, які б найбільш підходили та відповідали навчальним уподобанням їхніх студентів [5]. Отже, викладач має відповісти на питання: які засоби можна використовувати на заняттях, щоб зацікавити та мотивувати студентів?
Одним з таких ресурсів є https://wordwall.net/. Цей ресурс має значну кількість матеріалів, серед них різного роду тестові завдання, вправи на відповідність, вікторини тощо. Даючи відповіді на питання, студенти відразу ж отримують відповідь, правильна вона чи ні.
Наступний ресурс https://www.liveworksheets.com/. Цей ресурс можна використовувати як на початку заняття, для актуалізації опорних знань, так і наприкінці заняття, для перевірки засвоєного матеріалу. Адже тут є значна кількість бланків (wortsheets) з завданнями різного типу. Студенти заповнюють бланки самостійно та після виконання можуть перевірити свої відповіді.
Ще одним цікавим ресурсом є https://learningapps.org/. Цей онлайн-інструмент має найбільшу кількість різноманітних завдань: «Знайти слово», «Вгадати слово», «Кросворд», «Вікторина», «Заповнити пропуски», «Знайти пару» тощо. Також тут є багато різноманітних країнознавчих розробок, які дозволяють зробити заняття цікавим та інформативним.
Онлайн-ресурс https://www.wordclouds.co.uk/ доцільно використовувати для проведення різного роду вікторин, щоб активізувати та закріпити знання. Завдяки цьому ресурсу можна створювати так звану словникову «хмару» до якої можна додавати будь-які слова, а також оформити її у вигляді будівлі, дерева, серця тощо. Також цю хмару можна зберегти на своєму гаджеті, це зручно для роботи онлайн.
Також варто відзначити, ще такий онлайн-ресурс як https://crosswordlabs.com/ ̶ це безкоштовний веб-ресурс для створення кросвордів. Він найпростіший та найшвидший серед тих, що ми зустрічали для підготовки до занять. Цей ресурс ідеально підходить для етапу автоматизації лексичних одиниць.
Одним із найпопулярніших ресурсів для створення власних презентацій є https://www.lifeatcanva.com/en/. Ми всі маємо різні стилі навчання, але для нас всіх одна картинка варта тисячі слів. Це фантастичний інструмент для навчання. Викладач може використовувати його, щоб представити матеріал візуальним способом, а студенти можуть використовувати його, щоб «виразити» нові поняття чітким та інтуїтивно зрозумілим способом.
Таким чином, формування лінгвосоціокультурної компетентності є невід’ємним компонентом вивчення англійської мови. В умовах дистанційного навчання викладач повинен зацікавити та мотивувати студента до вивчення англійської мови, тому використання онлайн-ресурсів на заняттях є доречним, доцільним та ефективним. У тезах представлені онлайн-ресурси, які можна використовувати для активізації та закріплення знань. Ці ресурси прості у користуванні та не займають багато часу для підготовки під час планування занять.
Список використаних джерел:
1. Бачинська І. А. Формування англомовної лінгвосоціокультурної компетенції учнів старшої школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ : Національний університет ім. Т. Шевченка. 2016. 220 с.
2. Божко Н. В. Теоретичні засади розвитку лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. URL: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/71-2019/6.pdf (дата звернення 05.02.2023)
3. Кардашова Н. В. Роль лінгвосоціокультурної компетентності у фаховій підготовці майбутніх учителів іноземної мови. Молодий вчений. 2017. №5. С. 365–368.
4. Ніколаєва С. Ю. Методи та організація сучасних досліджень з методики навчання іноземних мов і культур. Навчально-методичний посібник. Київ, 2019. 136 c.
5. Robles A. C. M. O. The Use of Educational Web Tools: An Innovative Technique in Teacher Education Courses. URL:https://www.researchgate.net/publication/272853143 (дата звернення 05.02.2023)
|