За останній час профорієнтаційна робота зі спеціальності 024 Хореографія зазнала суттєвих змін, причинами яких є багато факторів, а особливо карантинні обмеження та введення військового стану в Україні. Відсутність можливості безпосереднього спілкування з випускниками шкіл, творчих колективів, гуртків та їх батьками ускладнює, а в деяких випадках робить неможливим проведення такої форми роботи як професійний відбір.
Історія професійного відбору майбутніх вчителів хореографії має глибокі корені в нашій державі [1]. Більшість вищих навчальних закладів України, де є спеціальність «Хореографія» мають структуру та чіткі вимоги щодо професійного відбору фахівців в галузі хореографічного мистецтва.
Основні критерії професійного відбору є загальновизнаними, «вступники за спеціальністю «Хореографія» повинні бути наділені «розвинутим відчуттям ритму, музичною пам’яттю, здоровим суглобном’язовим апаратом, здоровою серцево-судинною системою та мати здібності до танцю» [4]; [6]. Важливим аспектом професійного відбору також є прагнення особистості до самовдосконалення: участь у конкурсах, фестивалях, семінарах, тренінгах.
Але, головною метою профорієнтаційної роботи лишається сприяння конкурентноспроможності спеціальності «Хореографія» за всіма освітніми рівнями. Мета визначає важливі завдання – інформування про специфіку та переваги професії викладача хореографії, про нові професійні можливості в кар'єрному зрості; професійне виховання – залучення абітурієнтів до різних форм діяльності: майстер-класи, тренінги, постановча робота; професійне консультування, яке містить основні компоненти: зміст спеціальності, її вимоги до особистісних якостей та фізичних можливостей, перспективи професійного зросту, спектр працевлаштування випускників, затребуваність на сучасному ринку праці; професійне діагностування вихованців танцювальних клубів, колективів, профільних ліцеїв, коледжів щодо зросту їх здібностей, професійних нахилів, самовизначення. Всі завдання спрямовані на підняття престижу спеціальності «Хореографія» та професії вчителя в сучасному суспільстві.
Фахівці зазначають, що в процесі професійної консультації зясовуються можливі шляхи здобуття освіти за визначеною спеціальністю (спеціалізацією), термін навчання, перспективні напрями професійного зростання, необхідність та потреба у фахівцях певної галузі на ринку праці [3].
Слід зазначити, поняття «профорієнтація» тлумачиться по-різному, але більшість науковців розглядає профорієнтацію як одну з необхідних професійних технологій, що представляє собою складну діяльність, в процесі якої в особистості формується усвідомлення свого прагнення, готовності або ціннісна установка до вибору та опанування обраною професією [5]. Тобто, особистість, перебуваючи в такому психологічному стані, усвідомлює модель активності, в якій є самооцінка, мета, майбутня поведінка та шляхи й засоби досягнення мети.
Завданням викладачів є спрямувати діяльність особистості в професійне русло, на особистому прикладі показати всі переваги та складності обраної професії, привити повагу до обраного виду діяльності.
Окрім традиційних форм профорієнтаційної роботи таких як:
І. Творчі зустрічі викладачів кафедри з випускниками хореографічних колективів, ЗОШ, спеціалізованих ліцеїв, шкіл мистецтв, коледжів.
ІІ. Індивідуальні консультації учнів, профорієнтаційні бесіди.
ІІІ. Проведення профорієнтації під час роботи членами журі конкурсів та фестивалів з хореографії.
ІV. Організація, проведення та участь у концертних заходах творчих колективів кафедри.
V. Проведення майстер-класів та творчих лабораторій, конкурсів, чемпіонатів за участю абітурієнтів.
VІ. Проведення профорієнтаційних концертів.
VІІ. Виїзні концерти під гаслом: «Ми – сковородинівці».
VІІ. Організація підготовчих курсів з хореографії [2].
Застосовуються такі форми роботи, як:
1. «Дні відкритих дверей» в режимі онлайн із застосуванням Zoom, Google Meet конференції.
2. Підготовка профорієнтаційних відеороликів та профорієнтаційна робота в соціальних мережах.
3. Виготовлення та розповсюдження рекламної продукції (календарі, брелоки, чашки).
Хореографічне мистецтво – це мистецтво, яке передбачає живе спілкування, живий концертний виступ, що, на жаль зараз неможливо. Слід констатувати, що дистанційна форма навчання за спеціальністю «Хореографія» не є привабливою формою для більшості талановитих молодих людей, які прагнуть набути нові навички й знання, брати участь у конкурсах наживо. Така форма роботи підходить для абітурієнтів – випускників коледжів мистецтв, спортсменів з бального та сучасного танців з достатнім досвідом практичної діяльності, керівникам колективів, які свого часу не мали можливості отримати спеціальну освіту.
Більшості студентів складно навчатися без живого спілкування з викладачем, у більшості немає місця, де займатися, перебої з інтернетом. Також деякі здобувачі, особливо 1-2 років навчання мають проблеми з розподілом часу та організацією самоосвіти.
Гарна традиція з організації підготовчих курсів, на жаль стала неможливою, а більшість абітурієнтів не бажають проходити курси дистанційно, хоча сплата за навчання достатньо доступна.
Вступна кампанія 2022 року показала зниження престижу мистецьких спеціальностей, зокрема хореографічних в цілому по всій Україні. Ця ситуація викликає наше занепокоєння, що спонукає до пошуку нових форм роботи з 'абітурієнтами. Перспективним напрямом вбачаємо започаткування мистецьких проектів з іноземними викладачами та закладами вищої освіти, а також уведення в освітній процес загальноосвітньої школи обов'язкового предмету «Український танець».
Список використаних джерел:
1. Герц І.І. Історія розвитку професійного відбору у системі хореографічної освіти. Вісник НАКККіМ. № 2, 2020. С. 140-145.
2. Консультаційний центр з підготовки абітурієнтів ХНПУ імені Г.С.Сковороди. URL: http://hnpu.edu.ua/uk/division/konsultaciynyy-centr
3. Напрями профорієнтаційної роботи в університеті. URL: https://osau.edu.ua/proforiyentatsijna-robota/napryamy-proforiyentatsijnoyi-roboty-v-universyteti/
4. Програма творчого конкурсу зі спеціальності 024 «Хореографія». URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Priimalna/2022%20pk/Programy_vstupu/ Bak_TK/bakalavr_2022_khoreogr_stats_.pdf
5. Професійна орієнтація: підручник [для студентів] / Єгорова Є.В., Ігнатович О.М., Кобченко В.В., Литвинова Н.І., Марченко І.Б., Мерзлякова О.Л., Синявський В.В., Татаурова-Осика Г.П., Шевенко А.М.; [за ред. О.М. Ігнатович]. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 240 с.
6. Limanskaya O. & et. The development of female students’ flexibility engaged in choreography. Physical education of students. 2022;26(2):54-3. https://doi.org/10.15561/20755279.2022.0202
|