12 травня 2022 року прийнято Закон України № 2260-ІХ (законопроєкт № 7360) «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»
Так, зокрема передбачається:
відновлення податкового обов'язку платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов'язки, в частині дотримання термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання податкової звітності, сплати податків;
відновлення камеральних та документальних перевірок податкової звітності;
відновлення відшкодування сум ПДВ з бюджету.
Закон № 2260 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто з 27 травня 2022 року, крім змін до підпунктів 69.2 та 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які наберуть чинності з 02 червня 2022 року.
Тобто порядок та строки проведення камеральних перевірок податкових декларацій (уточнюючих розрахунків) із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ набирає чинності саме з 02 червня 2022 року.
Разом з тим було визначено, що протягом 6 місяців після припинення воєнного стану платники податків зобов'язані забезпечити реєстрацію всіх податкових накладних та розрахунків коригування за цей період. А суми податкового кредиту підлягатимуть уточненню з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, на сьогоднішній день податківці, відновивши перевірки, масово почали зупиняти реєстрацію податкових накладних на підставі різного роду причин, часто по безглуздих і надуманих, в тому числі як відсутність у суб’єкта господарювання відповідних КВЕДів, відсутність на залишку товарів, які продає та інше.
Для чого це робиться,- відповідь проста: наповнення бюджету. Адже, наприклад суб’єкт господарювання А продав товар або надав послуги суб’єкту господарювання Б і, відповідно на зазначену у Договорі або Акті виконаних робіт суму, зобов’язаний виписати податкову накладну. У разі блокування податковою такої накладної суб’єкт господарювання Б автоматично позбавлений на електронному рахунку надходження суми ПДВ. Не маючи на електронному рахунку коштів, а маючи у свою чергу податкові зобов’язання перед іншими контрагентами, суб’єкт господарювання Б вимушений переводити із свого поточного рахунку «живі» кошти для поповнення такого віртуального електронного рахунку. Можливо, після проведення податкових перевірок та документів, які контрагентами будуть надані по зупинених податкових накладних, останні будуть розблоковані і «заморожене» ПДВ повернеться на електронний рахунок, про те вже сплачених «живих» коштів ніхто ніколи не поверне, вони залишаться у державі. А хто не мав таких «живих» коштів і відповідно не виставив податкові зобов’язання при наступній камеральній перевірці очікує штраф, тобто додаткове наповнення бюджету.
Це неприпустимо, особливо у період воєнної агресії російської федерації, коли підприємці просто «виживають», а ще й поряд із тим усіляко допомагають нашим ЗСУ хто чим може, чи у будь-який інший спосіб.
На моє глибоке переконання на період воєнного стану, слід взагалі постановити нульову ставку ПДВ. Крім цього, повністю переглянути податкове законодавство на кшталт законодавства штату Флорида США, де малі підприємства та підприємці платять єдиний податок 5% з валового доходу і більше жодних податків чи то ЄСВ, чи то податок із зарплати фізичних осіб, а крупні – корпорації, трасти, холдинги та подібні – 10%, також без додаткових іншого роду різних податків. Також, прості фізичні особи платять щорічний податок в обсязі лише 14%, враховуючи податок і на нерухоме майно.
Впевнений, що рухаючись таким шляхом, наша держава швидко досягне різкого зростання в економіці, а корупція буде мінімальною. Зростання також буде і за рахунок скорочення непотрібних відомств, управлінь та інших непотрібних контролюючих організацій.
Список використаної літератури та джерел:
1. Закон України № 2260-ІХ від 12.05.2022 р. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану
2. Закон України №2142-ІХ від 24.03.2022 р. пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України
3. Закон України N 2330-IX від 21 червня 2022 року «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування»
4. Податкове законодавство штату Флорида США. https://internationalwealth.info/offshore-jurisdictions/florida-state-attracts-bigger-investors-in-business/
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021 р. № 590, пункт 22 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану.
6. Постанова КМУ від 11 березня 2022 р. № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану».
__________________
Науковий керівник: Любенко Андрій Миколайович, доктор економічних наук, професор, Львівський національний університет імені Івана Франка
|