Сьогодні основною формою представлення результатів інтелектуальної діяльності є паперовий документ, який в такому вигляді розробляється, контролюється, узгоджується і затверджується. Дуже часто, навіть при використанні комп'ютерних систем, кінцевий результат інтелектуальної діяльності формується у вигляді паперового документа, а на наступних стадіях знову перетворюється в електронний вигляд. Кількість циклів перетворення і трудомісткість таких процесів досить великі. Тому перехід від паперового документообігу до електронного дозволяє багаторазово прискорити доставку документів потрібним особам, забезпечити паралельність обговорення, контролю та затвердження результатів роботи, істотно скоротити тривалість процесів. Однак при цьому важливо забезпечити мінімізацію помилок та комфортне користування електронними сурогатами документів [1].
Сучасний етап організації і управління знаменується переходом до безпаперових технологій, які забезпечують швидку і безпомилкову обробку документів різного типу. Однією з таких технологій являється концепція CALS.
Абревіатура CALS означає Continuous Acquisition and Life cycle Support та перекладається як «безперервний розвиток і підтримка життєвого циклу», вона об’єднує дві основні ідеї, які реалізують завдання CALS. Перша частина терміну «CALS» (Continuous Acquisition) означає постійне підвищення ефективності, тобто розвиток як самого продукту, так і процесів взаємодії між постачальником і споживачем продукції протягом його життєвого циклу. Друга частина терміну «CALS» (Life cycle Support) обумовлює шлях такого розвитку: впровадження нових організаційних методик розробки інформаційних систем, наприклад, розподіленого проектування або віртуальних робочих груп. Це призведе до збільшення інвестицій на етапах створення і модернізації виробу, але дозволить більш повно врахувати потреби замовника і умови експлуатації, що, в свою чергу, дозволить знизити витрати на етапах експлуатації та обслуговування виробу і в кінцевому підсумку, скоротити витрати на весь життєвий цикл виробу [2].
Основною метою концепції CALS є підвищення ефективності процесів життєвого циклу інформаційних систем за рахунок керування інформацією про об'єкт. Основним напрямком реалізації задуму CALS є перетворення життєвого циклу інформаційних систем шляхом реструктуризації етапів і процедур, які входять до нього [3].
Застосування CALS-технології в будівництві дозволяє істотно скоротити обсяги проектних робіт, оскільки опис багатьох складових частин обладнання, машин і систем, які проектувалися раніше, зберігаються в уніфікованих форматах даних мережевих серверів, доступних будь-якому користувачеві CALS-технологій [4]. При цьому істотно полегшується вирішення таких проблем, як ремонтопридатність, інтеграція продукції в різні функціональні системи і середовища, адаптація до мінливих умов експлуатації, інтеграція вузькоспеціалізованих проектних організацій і т.д.
Різноманіття процесів в ході здійснення операційної, фінансової і інвестиційної діяльності, сурова необхідність попередження загроз вимагають активної інформаційної взаємодії усіх підрозділів підприємства, а також ключових стейкхолдерів, які найбільшим чином впливають на фінансову стійкість. У зв’язку із тим, що з кожним роком зростає обсяг використовуваної та переданої інформації, потреба у створенні інтегрованої системи підтримки антикризового потенціалу підприємства на різних етапах життєвого циклу, систематизації інформаційної взаємодії компонентів системи забезпечення економічної безпеки, призводять до необхідності створення інтегрованої інформаційної системи (ІІС). Така система має забезпечити можливість взаємодії різних підсистем підприємства та аналіз загроз від взаємодії із різними стейкхолдерами (постачальників, замовників, конкурентів, державних і місцевих органів влади, фінансово-кредитних організацій тощо) на предмет запобігання кризовому розвитку [5].
Список використаних джерел:
1. Боліла Н.В., Гусарова Л.В. Класифікація та систематизація загроз економічній безпеці будівельних підприємств. Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин, 2019. Вип. 40. С.40-45.
2. Stetsenko S., Sorokina L., Goiko А., Tsyfra Т., Bolila N. CALS-model for forming the anti-crisis potential of construction enterprises. Scientific Journal of Astana IT University. 2020. №4. 49-57.
3. Tytok V., Bolila N., Ryzhakov D., Pokolenko V., Fedun I. CALS–technology as a basis of creating modules for assessment of construction products quality, regulation of organizational, technological and business processes of stakeholders of construction industry under the conditions of cyclical and seasonal variations. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2021. №1. 271-276.
4. Stetsenko, S.P., Tytok, V.V., Emelianova, O.M., Bielienkova, O.Yu and Tsyfra T.Yu. Management of Adaptation of Organizational and Economic Mechanisms of Construction to Increasing Impact of Digital Technologies on the National Economy. Journal of Reviews on Global Economic. 2020. №9. рр.149-164.
5. Боліла Н.В. Функціонально-операційна трансформація систем управління будівельним підприємством на ґрунті CALS-технологій. Управління розвитком складних систем, 2019. Вип. 40. С.156-159.
|