Одним із факторів, що визначають ефективне функціонування сучасних підприємств, виступає планування матеріального забезпечення виробництва. Відповідно організація закупівель матеріальних ресурсів відіграє ключову роль у системі управління комерційною діяльністю підприємства. Тому безперебійне та вчасне забезпечення виробництва необхідними матеріалами та ресурсами стає важливим завданням керівництва, виконання якого сприяє утриманню стійкої конкурентної переваги підприємства на ринку.
Дослідженням питань планування матеріально-технічного забезпечення виробництва займались такі вчені, як: Н. Краснокутська, А. Гордійчук, В. Васюта, В. Москалюк, Т. Кузнєцова та ін. Проте ця проблематика завжди залишається актуальною, оскільки мінливі умови зовнішнього середовища вимагають постійного покращення виробництва, включно і за рахунок зміни підходів до планування закупівлі матеріальних ресурсів.
Матеріальні ресурси (тобто виробничі запаси) являють собою запаси предметів праці, що призначені для виробництва. Тому основним завданням відповідного структурного підрозділу – відділу матеріально-технічного забезпечення (відділу постачання) є своєчасне і повне задоволення потреби підприємства у матеріальних ресурсах – сировині, матеріалах і комплектуючих, які повинні надходити у виробничий процес у встановлений термін, у потрібних обсягах та необхідної якості.
На думку А. Гордійчук, планування матеріального забезпечення виробництва – складний процес, який передбачає прийняття та обґрунтування економічних рішень щодо забезпечення підприємства матеріальними ресурсами відповідно до запланованих обсягів виробництва продукції [1, с.134]. У свою чергу, В. Васюта називає планування матеріального забезпечення процесом визначення потреби в матеріально-технічних ресурсах, пошук і купівлю ресурсів підприємством [2]. Можна вважати, таким чином, що планування матеріального забезпечення – це процес, що забезпечує визначення потреби підприємства у матеріальних ресурсах та вибір найбільш економічно доцільних джерел її покриття.
Планування матеріального забезпечення виробничого підприємства починається з дослідження ринку сировини і матеріалів, що дозволяє визначитись із найбільш прийнятною для нього стратегією постачання, яка встановлює межу між закупівлями у сторонніх постачальників ресурсів, включно з імпортними, та можливостями власного виробництва необхідних матеріалів.
Наступним етапом планування матеріального забезпечення є створення матеріального плану постачання або плану закупівель, який формується у певній послідовності. Перш за все, визначається поточна і перспективна потреби у матеріалах відповідно до складеної виробничої програми та запланованих обсягів реалізації продукції у плановому році, норм витрат матеріалів, відомостей про їх складські залишки з минулих періодів. При розрахунку планової потреби ресурсів беруть до уваги норми витрат ресурсів і плановий обсяг виробництва. Водночас при плануванні матеріального забезпечення слід враховувати необхідність створення певного резерву матеріалів для безперебійного функціонування підприємства. Планування закупівель ресурсів передбачає також встановлення можливого виду закупівель (прямі або через посередника), строків і обсягів закупівель щодо кожного виду матеріалів. При цьому за основу беруть вартісний аналіз, який спрямований на мінімізацію витрат на придбання, доставку і зберігання матеріальних ресурсів.
Складання плану закупівель дозволяє перейти до важливого етапу його реалізації із визначенням кращих постачальників та організацією господарських зв’язків із ними на засадах довгострокової співпраці. Слід підкреслити, що в сучасних умовах підприємства намагаються створювати стратегічні джерела постачання, будувати зв’язки з постачальниками, які реально призводять до отримання ними додаткової конкурентної переваги за рахунок таких механізмів, як: постачання від одного постачальника, залучення постачальника до проєктування продукції, впровадження електронних закупівель, розвиток постачальника та його мотивування завдяки всебічній підтримці і надання актуальної зворотної інформації,.
Вирішенню цих завдань сприяє і поступове поширення у практиці закупівельної діяльності системи «ощадливого виробництва» (Lean Production), яка дозволяє істотно знизити рівень резерву матеріалів і за рахунок надійних постачальників створювати мінімальні страхові запаси.
Отже, планування матеріального забезпечення дозволяє досягти запланованого обсягу випуску та оптимізації витрат на придбання, доставку і зберігання матеріальних ресурсів, що у підсумку сприяє генеруванню кращих фінансових результатів підприємства і посиленню його позиції на ринку.
Список використаних джерел:
1. Гордійчук А.С., Стахів О.А, Кузнєцова Т.В., Збагревська Н.В. Організація і технологія матеріально-технічного забезпечення підприємства: навч. посіб. Рівне: НУВГП, 2012. 256 с.
2. Васюта В.Б. Підвищення ролі матеріально-технічної бази як фактор ефективного функціонування підприємства. Економічні науки. №10.2014. URL: http://www.rusnauka.com/39_VSN_2014/Economics/10_182500.doc.htm
|