Транспортування є ключовою комплексною діяльністю, пов’язаною з переміщенням матеріальних ресурсів, незавершеного виробництва або готової продукції певним транспортним засобом у логістичному ланцюзі. У свою чергу, він складається зі складних та елементарних видів діяльності, включаючи експедирування, обробку вантажу, пакування, передачу вантажу, права власності, страхування тощо.
Транспорт у логістичній системі відіграє подвійну роль: по-перше, це частина або складова основних функціональних галузей логістики (закупівель, виробництва, розподілу); по-друге, транспорт є одним із секторів економіки, в якому також розвивається підприємницька діяльність: транспорт пропонує на ринку товарів і послуг свою продукцію – транспортні послуги, за які отримує дохід і отримує прибуток [1].
Логістичні транспортні операції здійснюються в певному порядку, який відповідає технологічному процесу транспортування, залежно від характеристик якого вибирається спосіб доставки вантажу і конкретний маршрут.
Основними методами формування доставки вантажів у міжнародному сполученні є: унімодальний та змішаний методи.
Унімодальне перевезення вантажів здійснюється одним видом транспорту і використовується в заданих початкових і кінцевих пунктах транспорту логістичного ланцюга. Критеріями вибору виду транспорту при унімодальних перевезеннях зазвичай є вид вантажу, час доставки вантажу споживачеві та вартість перевезення. Автомобільний транспорт найчастіше використовується для унімодальних міжнародних перевезень. Для перевезення вантажів автомобільним транспортом одним видом транспорту можуть бути використані такі способи доставки: наскрізний та ділянковий.
Спосіб доставки вантажу від пункту відправлення до пункту призначення з використанням більш ніж одного виду транспорту називається змішаним транспортом або транспортом у змішаному сполученні, видами якого є мультимодальні та інтермодальні перевезення вантажів.
Мультимодальні перевезення являють собою тип вантажних перевезень, який передбачає використання щонайменше двох різних видів транспорту. Цей вид доставки є одним із найскладніших у транспортно-логістичній сфері.
Основною особливістю та перевагою мультимодальних міжнародних вантажних перевезень є те, що вони здійснюються під контролем лише однієї транспортної (логістичної) компанії. Він відповідає всім етапам транспортування, починаючи з упаковки вантажу в країні, де був придбаний товар, і закінчуючи його вивантаженням на складі одержувача. При цьому компанія відповідає за оформлення всіх документів і оплату послуг по всьому логістичному ланцюжку, наприклад, морське транспортування, митне оформлення (навіть якщо вантаж проходить через кілька країн), перевалку, перевантаження тощо. Використання мультимодального транспорту дає можливість вибрати оптимальний маршрут, що скорочує час доставки вантажу та вартість його транспортування.
Інтермодальні перевезення визначаються як перевезення, в яких використовуються кілька видів транспорту і для яких клієнт може укласти договір з кількома компаніями. У випадку інтермодального транспорту може бути багато видів транспорту, і відповідальність розподіляється порівну між усіма учасниками.
Перевезення в змішаному сполученні характеризується тим, що воно здійснюється на підставі договорів (при мультимодальних перевезеннях, як правило, оформляється один пакет документів на всі вантажі, при інтермодальних перевезеннях відмінність полягає в тому, що на всі вантажі оформлюється декілька пакетів документів (для всіх учасників перевезення вантажів), а правовий режим може бути різним на окремих етапах перевезення вантажу [2].
До повномасштабної війни в Україні одним із найпоширеніших методів доставки вантажів у міжнародному сполученні були контрейлерні перевезення, що передбачали перевезення залізницею навантажених автотранспортних засобів на основній частині шляху з подальшим їх використанням для місцевого транспорту. На сьогоднішній день, більшість із існуючих маршрутів не працюють, оскільки проходять через територію Білорусі та РФ.
Головною метою інтенсифікації контрейлерних перевезень є переведення частини вантажопотоків з автомобільних доріг на залізничний транспорт і створення більш збалансованої транспортної системи, що зменшує екологічне навантаження та підвищує ефективність міжнародних перевезень.
Привабливість перевезень контрейлерним методом полягає у високій швидкості доставки вантажів і практично в їх повній цілісності. Усі учасники ланцюга транспортування контрейлерами мають економічну мотивацію. Контрейлерні перевезення є яскравим прикладом продуманої транспортної та правової політики розвинених країн Європи та Америки [3].
Як альтернатива до контрейлерних перевезень вантажів зараз використовуються інші види мультимодальних перевезень - залізнично-поромні та автомобільно-поромні перевезення.
Використання тієї чи іншої форми доставки вантажів у міжнародному сполученні залежить від домовленостей та цілей транспортної компанії, що здійснює перевезення, та клієнта.
Список використаних джерел:
1. Економіка, менеджмент, фінанси: теоретичні та практичні аспекти розвитку: збірник тез наукових робіт учасників Міжнародної науково-практичної конференції для студентів, аспірантів та молодих учених (м. Київ, 22-23 травня 2015 р.). У 2-х частинах. К.: Аналітичний центр «Нова Економіка», 2015. Ч. 2. 140-144 c.
2. URL: https://uk.container-trade.net/intermodalnye-i-multimodalnye-perevozki-v-chem-raznica/
3. Шобанов А.В. Основи комплексної оцінки економічної ефективності контрейлерних перевезень / А.В. Шобанов // Наука, техніка, управління, 2000, № 6.
|