Дошкільний вік являє собою період, в якому діти набувають необхідних знань, умінь, навичок, які у подальшому вдосконалюються і виступають базою для розвитку та соціалізації дітей. Саме в цей період педагоги ЗДО, вчителі-логопеди та батьки значну увагу звертають на формування та розвиток мовлення дітей. Одним із видів мовлення, розвиток якого вимагає багато різноманітних засобів та часу, - зв’язне мовлення. Монологічне мовлення, яке є його складовою, формує у дошкільника вміння самостійно висловлювати свої думки, відображати у власних висловах зв’язки між предметами та явищами, уточнювати знання і уявлення про явища та навколишній світ. Відносно новою технологією, спрямованою на розвиток монологічного мовлення, в основі якої лежить ігрова діяльність є «Story cubes».
В основі «Story cubes» лежить маркетинговий прийом storytelling (від англ. story — «історія» и to tell — «розказувати») який був використаний головою міжнародної компанії Armstrong International Девидом Армстронгом.
Мета «Story cubes» - збагачення словника дітей, розвиток уміння складати розповіді. У грі приймають участь дорослий (батьки, вихователь, логопед) та діти (1-5 дітей). Матеріал- 9 (12) кубиків із зображенням тварин, одягу, явищ природи, овочів, фруктів тощо.
Варіантів гри може бути декілька:
1. Одна дитина бере 3-4 кубики, перемішує їх у долонях, кидає на стіл, роздивляється зображення на сторонах кубика і складає за ними розповідь. Дозволяється розкладання зображень у вільному порядку.
2. Дитина бере образу усі кубики в долоні, перемішує, кидає на стіл і складає розповідь із урахуванням запитань інших дітей, які беруть участь у грі і чекають своєї черги для ходу.
3. Одна дитина бере один кубик, кидає його на стіл і починає свою розповідь з того зображення, яке намальовано на лицьовій стороні кубика. Потім, інші діти кидають кубики та продовжують розповідь не змінюючи її ідеї.
Для дітей із порушеннями мовлення, у яких в процесі гри може виникнути труднощі, з’являється потреба в уточненні та спрощенні завдань. Цього можна досягти орієнтуючи їх на обов’язкову наявність складових розповіді – вступ, основна частина та висновки. Для спрямування мислення дитини у створенні вступної частини розповіді, можна запропонувати підказки:
- Якось жабенятко…..
- Багато років тому…
- Минулого літа
- Сталося це під час подорожі;
При складанні основної частини, де висвітлюється основний сюжет, корисними будуть навідні запитання:
- Що трапилось з головним героєм розповіді?
- Що він знайшов?
- Кого зустрів?
- Як він планує це використати?
- У кого попросить допомогу?
Заключна частина, яка потребує розв’язання певної проблеми та формулювання висновків, також потребує допоміжних запитань:
- Що вдалося зробити головному герою?
- Хто йому допоміг?
- Чи досягнуто мети подорожі? Тощо
Отже, використання «Story cubes» у корекційно-розвитковій роботі з дітьми дошкільного віку, що мають порушення мовлення, сприятиме розвитку уваги, пам’яті, уяви, мислення, словникового запасу, вмінню грати в команді та дотримуватись правил гри, комунікувати з дорослими та однолітками. Дошкільники набуватимуть тих умінь і навичок, які їм будуть корисними для подальшого навчання у школі.
Список використаних джерел:
1. Story dise - https://davebirss.com/storydice-creative-story-ideas
2. Rory’s Story Cubes https://gamewright.com/product/Rorys-Story-Cubes
3. Кубики історій https://doshkilnyk.in.ua/category/teoretychnyj-material