Ринок платних медичних послуг в Україні почав формуватися з 90-років з моменту здобуття Незалежності та продовжує активно розвиватись. Перехід до ринкової системи відносин призвів до появи приватних медичних закладів. Головними причинами зростання ринку платних медичних послуг є недостатнє фінансування бюджетних медичних установ, труднощі доступу до лікаря, черги, неналежна якість безкоштовної медичної допомоги та на противагу якість в приватних медичних закладах.
Надалі розглянемо світовий досвід формування конкурентних переваг медичних установ на прикладі таких зарубіжних країн, як США, Японія, Німеччина, так як система охорони здоров'я в цих державах вважається досить розвиненою та конкурентоспроможною.
Для охорони здоров'я США характерно переважання приватної системи з елементами державної та страхової медицини та діє децентралізована система охорони здоров'я з високим рівнем конкуренції і фінансується із власних коштів населення, а медичне обслуговування надається переважно на платній основі. У США існує понад 1000 приватних страхових медичних компаній. Згідно з звітами федерального уряду США, у 2018 р. на сектор охорони здоров'я було витрачено близько 3,65 трлн. дол. США, що означає, що витрати становили 11 212 дол. США на особу, при цьому 59% витрат припало на лікарні, клінічні послуги та лікарів. Згідно з прогнозами національних видатків на охорону здоров'я на 2018-2027 роки, прогнозоване зростання національних видатків на охорону здоров'я становить близько 5,5% на рік у середньому та досягне майже 6,0 трлн. дол. США до 2027 р. [1]
Згідно з офіційними даними ВООЗ за якістю медичних послуг Японія займає одне з перших місць, основним фактором, що підтверджує таку характеристику, є найвищий показник у світі за тривалістю життя населення.
Основою політики японської системи охорони здоров'я є конкуренція між медичними установами, що змушує їх активно удосконалити рівень послуг, що надаються, і досягається за рахунок принципів свободи пацієнта під час виборів лікаря та медичної установи.
Близько 80% клінік Японії – приватні, але для громадян Японії це не відіграє жодної ролі, оскільки всі тарифи на медичні послуги встановлюються державою, а тому пацієнт не відчуває різниці при зверненні до державної або приватної клініки. [2]
Основа німецької медицини сформована з лікарів «класичної медицини», яких сьогодні у Німеччині понад 300 тисяч фахівців, які працюють в майже 4000 клініках. У Німеччині немає державних клінік, що змушує клініки у конкуренції піклуватися безперервно про підвищення якості лікування шляхом постійного підвищення кваліфікації лікарів і всього медичного персоналу, а також перманентної заміни обладнання на дедалі сучасніше.
Клініки у Німеччині діляться на «приватні», тобто такі, власниками яких є група лікарів чи акціонерні товариства, «муніципальні», власниками яких є фірми, що належать місту, та «університетські», власниками яких є Університети, кожний з перелічених типів клінік має власні переваги та недоліки для населення Німеччини.
Цікаво, що досить часто провідні клініки знаходяться не у столицях земель, а в невеликих містах, але розвинена система автобанів та залізниць нівелює перешкоду в відстані. [3]
В Україні сфера охорони здоров'я будучи галуззю економіки, залишається соціальною за своєю суттю, функціонує й розвивається у новому середовищі – загальної капіталізації економіки та вимагає високої ефективності послуг.
Можливості українського ринку платних послуг пов'язані з зростаючою потребою населення отримувати послуги в умовах підвищеної комфортності з елементами персоніфікованого сервісу.
Поява різних організаційно-правових форм діяльності в сфері охорони здоров'я України, розподіл видів медичної допомоги за рівнями управління, зміна потоків фінансування неминуче супроводжується розвитком ринкових відносин у галузі, отже, українська система платних медичних послуг має вигляд конкуренції між приватними та державними організаціями.
Як показує світова практика, використання сучасних підходів з формування конкурентних переваг на ринку медичних послуг за умов конкуренції маркетингової політики, впровадження системи менеджменту якості дозволяють підвищити ефективність підприємницької діяльності,. конкурентоспроможності медичного закладу.
Список використаних джерел:
1. Ринок медичних послуг BPO у США – зростання, тенденції, вплив COVID-19 і прогнози (2022–2027pp.) https://www.mordorintelligence.com /ru/industry-reports/united-states-healthcare-bpo-market
2. Особливості медицини в Японії [Медпросвіта]. URL: https://medprosvita.com.ua/osobennosti-meditsinyi-yaponii//
3. Про структуру медичного обслуговування в Німеччині [Електронний ресурс] // Інформаційний портал про клініках та медичних центрах Німеччини. URL: http://zentrale-deutscher-kliniken.de/AllgemeineInfos/Behandlung/Die-Behandlung-in-Deutschland.html
|