Роль інформаційних систем і технологій у сучасному світі невпинно зростає, оскільки вони займають особливе місце як в організації виробничої діяльності підприємства, так і при прийнятті оптимальних управлінських рішень.
Для окремих суб’єктів господарювання зазначені системи мають фундаментальне та вирішальне значення. До таких суб’єктів господарювання можна віднести підприємства та компанії, ефективність управлінських дій яких значною мірою залежить від якості та швидкості інформаційного забезпечення, адже наявність своєчасної та достовірної економічної інформації разом з трудовими, матеріальними та вартісними ресурсами є однією з найважливіших умов успішної діяльності підприємства.
На сучасному етапі розвитку технології не існує єдиного загальноприйнятого визначення інформаційних систем. Зміст цього поняття можна описати з різних поглядів, наприклад:
• з технічного погляду – інформаційними системи вважають набір взаємозалежних компонентів, які збирають, зберігають, опрацьовують та розподіляють інформацію з метою забезпечення управління підприємством та підтримки прийняття управлінських рішень;
• з ділового погляду – під інформаційними системами розуміють сукупність інформації, апаратно-програмних та технологічних засобів, засобів комунікації, методів і процедур опрацювання даних та персоналу, які організовують збирання, зберігання, опрацювання та розподіл інформації для підготовки та прийняття управлінських рішень;
• з семантичного погляду – інформаційні системи – це сукупність різноманітних взаємопов’язаних або взаємозалежних відомостей про стан об’єкта управління та процеси, які в ньому відбуваються; відомості виражені в показниках, зібрані та опрацьовані за допомогою інформаційних технологій за визначеною методикою та за заданим алгоритмом [1].
Проте є дещо спільне між усіма визначеннями інформаційних систем, а саме завдання, які вони виконують. До основних завдань варто віднести три складові:
- збір інформації з різних джерел;
- реєстрація, опрацювання та зберігання інформації, що характеризує стан підприємства та управлінням ним;
- розподіл інформації між підрозділами та окремими виконавцями у відповідності до їх завдань та цілей.
Створення інформаційної системи підприємства має базуватись на певних принципах, серед яких основними є: відповідність цілям організації та методам автоматизації ділових процесів; створення у відведений проміжок часу із дотриманням обмежень бюджету проекту; наявність можливостей для супроводження роботи системи, її модифікації та «нарощування» відповідно до динамічних змін зовнішнього та внутрішнього середовищ підприємства; забезпечення інтеграції новоствореної системи з базами даних і технікою, які вже існують на підприємстві; зниження трудомісткості шляхом застосування методів оптимізації на кожному етапі її створення та експлуатації [2].
У сучасному розумінні інформаційну систему підприємства слід розглядати як програмний комплекс, що є сукупністю окремих модулів, які стосуються усіх сфер діяльності підприємства та взаємодіють в режимі реального часу. Це дозволяє прийняти своєчасні та ефективні рішення на різних рівнях управління підприємством. Ця технологія відіграє дуже важливу роль у процесі прийняття рішень як вищого керівництва, яке швидко отримає достовірну та об’єктивну інформацію про роботу всього підприємства, так і керівників середнього та нижчого рівня, які можуть контролювати заплановані завдання та коригувати роботу своїх відділів, що в свою чергу дозволить уникнути помилок при виконанні різноманітних операцій за допомогою структурної моделі управління інформаційною системою підприємства.
Впровадження інформаційної системи робить підприємство більш гнучким до змін зовнішнього середовища, дозволяє оперативно реагувати на нові запити споживачів, що, у свою чергу, дає можливість підприємству збільшити обсяги продажів. Крім того, інформаційні системи дозволяють підприємству розподіляти робочий час таким чином, щоб працівники мали можливість виконувати свої обов’язки на висококваліфікованому рівні, не витрачаючи час на аналіз, обробку та систематизацію великої кількості даних. Ця перевага інформаційних систем дозволяє збільшити продуктивність праці та ефективність роботи підприємства в цілому. Однак, важливим етапом для досягнення поставлених цілей є саме вибір необхідного програмного продукту, який має максимально відповідати вимогам щодо організації ефективного документообігу та інформаційного обміну.
Для інформаційних систем характерні постійні зміни, які відбуваються впродовж усього періоду їх існування. Це пояснюється постійним розвитком інформаційних технологій та нових моделей корпоративного бізнесу, постійним прагненням підприємців підвищити ефективність обробки інформації та прийняття управлінських рішень. Як наслідок – поява нових, якісніших програмних засобів, які активно впроваджують в свої процеси керівники підприємств та компаній. Проте, на жаль, ще значна кількість українських підприємств не використовує інформацію системно або невдало впроваджує інформаційні системи, що пов’язано з недосконалістю технічних засобів. Зазначені проблеми ще раз підкреслюють необхідність ІТ-модернізації більшості вітчизняних підприємств.
Інформаційні системи, які застосовуються на сучасних підприємствах, повинні відповідати критеріям мінімальної вартості обладнання і програмного забезпечення, максимальної простоти використання, гнучкості, захисту та безпеки даних, сумісності нової технології з уже наявним обладнанням і програмним забезпеченням [2]. Крім цього, зважаючи на постійний розвиток інформаційних систем, впроваджена на підприємстві інформаційна технологія має враховувати надзвичайно високу швидкість її зміни у відповідності до нових викликів чи версій. Нехтування цим фактом може призвести до швидкого морального старіння інформаційної технології та необхідності вживання заходів щодо її модернізації [2].
Таким чином, враховуючи зазначені переваги, принципи та критерії застосування інформаційних систем на підприємстві, приходимо до висновку, що при гармонійному їх впровадженні в організаційну структуру компанії досягається більш конкурентоспроможній рівень підприємства, шляхом прийняття оптимальних управлінських рішень.
Список використаних джерел:
1. Юрчук Н.П. Інформаційні системи в управлінні діяльністю підприємства. Агросвіт. 2015. № 19 – С. 53-58. URL: http://www.agrosvit.info/?op=1&z=2008&i=10.
2. Пурій Г.М. Інформаційні системи і технології в управлінні діяльністю підприємства. Ефективна економіка. 2019. № 6. - URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7127.
|