За трансформаційних змін економічного простору, в умовах яких функціонують вітчизняні підприємства та які зумовлені глобальними та локальними проблемами та подіями, задачі збереження необхідних для здійснення господарської діяльності прибутків поєднуються з викликами ринку, котрий змінюється досить швидко, виходячи з потреб замовників та посилення в усіх галузях економіки конкуренції між підприємствами. Сучасні споживачі, при цьому, є досить вибагливими та вимагають швидких рішень, які, крім цього, відповідають вимогам якості, сприяють зменшенню вартості продукту, а також призводять до ефектної презентації продукту. Усі ці фактори безпосередньо впливають на собівартість продукту, а, у підсумку, на конкретні фінансові результати та показники ефективності діяльності підприємства.Необхідність надання управлінському апарату підприємства інформації для планування, організації та контролю й обґрунтування шляхів підвищення ефективності його діяльності потребує визначення основних факторів, що впливають на неї.
Для визначення основних факторів та розробки інформаційно-аналітичного забезпечення задачі підвищення ефективності діяльності підприємства необхідним є визначення очікуваного результату та чинників, які впливають на його отримання.
Між чинниками та очікуваним результатом існують зв’язки типу «причини-результат», які можуть бути представлені графічно за допомогою такого методу системного аналізу як діаграма причин і результатів, тобто схеми, що відображає зв’язок між показником якості та її чинниками [1]. Сьогодні ця діаграма використовується в різних царинах досліджень [2-4]. Наявність у поставленій задачі чітко визначеної цілі та досить розгалуженого комплексу факторів, що впливають на її досягнення, обумовлює можливість використання для її вирішення указаного методу системного аналізу.
Доцільно припустити, що ефективність діяльності підприємства за сьогоднішніх умов функціонування глобального економічного простору та швидкої зміни локального ринкового середовища безпосередньо залежить від того:
- наскільки результативно підприємство працює (при цьому, під результативністю діяльності підприємства слушно розуміти загальний (сукупний) результат функціонування підприємства як складної системи, котрий представлений кількісними та якісними показниками та який характеризує відповідність результатів діяльності такого підприємства цілям його діяльності, а також накопичений потенціал підприємства для його подальшого розвитку);
- який самий внесок в результативність діяльності підприємства робить кожен його структурний підрозділ (з урахуванням функціоналу структурних підрозділів, кореляції та взаємозв’язку результатів діяльності структурного підрозділу та загальних результатів діяльності підприємства);
- наскільки бережливо та раціонально використовуються наявні ресурси підприємства (за сучасних умов функціонування українського ринку це питання є дуже актуальним та важливим, оскільки наявне обґрунтоване обмеження джерел фінансування ресурсів підприємств різних галузей економіки країни);
- як оцінюються суспільством надані підприємством послуги (виконані роботи, продані товари або вироби) (для цього необхідно проводити аналіз задоволеності клієнтів з використанням сучасного інструментарію електронного маркетингу [5-6]);
- чи правильно сформований портфель послуг (робіт, продукції, товарів) підприємства (для цього необхідно проводити комплексний аналіз сегменту ринку, в межах якого працює підприємство, здійснювати оцінку та проводити дослідження конкурентів, аналізувати ринковий попит на послуги (роботи, товари, вироби), які входять до портфеля підприємства з використанням різноманітних методів, способів та прийомів маркетингового дослідження [7]) та ін.
Усе наведене вище залежить від дій (відсутності дій) безпосередньо самого підприємства. Тобто, так би мовити, це внутрішні чинники підприємства, які впливають на ефективність його діяльності.
Крім цього, аналізуючи спеціальну та наукову літературу, можливо зазначити, що також є й чинники зовнішнього середовища підприємства, які впливають на ефективність діяльності підприємства. До них, згідно з [8], можна віднести загальногалузеві фактори, фактори невизначеності та зовнішнього ризику, територіальні та інвестиційні фактори тощо.
Аналізуючи зв’язок понять «ефект» та «економічна ефективність» [9], доцільно зазначити, що ефект характеризує будь-яку дію або взаємодію, котра дає результат. Ефективність же властива не будь-якій взаємодії, а лише цілеспрямованій, тому ця категорія має управлінський характер і відображає ступінь досягнення мети. На відміну від ефекту, ефективність – це завжди відповідне співвідношення результату і мети або результату і витрат на його досягнення.
До теперішнього часу дискусійним є питання про те, чи існує якийсь один узагальнений показник ефективності або це може бути лише система показників. Так, слушно зазначити, базуючись на результатах аналізу існуючої наукової думки в спеціальній літературі, що для оцінювання ефективності потрібна система показників.
Таким чином, ефективність діяльності підприємства можливо оцінити за багатьма показниками, що пропонуються в науковій літературі. При комплексній оцінці та аналізі ефективності важливо здійснити обґрунтований відбір показників та врахувати специфіку роботи об’єкта аналізу. Від цього, в значній мірі, залежить правильність управлінських рішень стосовно поточної діяльності й формування напрямків підвищення ефективності функціонування підприємства як складної економічної системи.
Отже, в сучасних умовах функціонування підприємств до основних факторів, що узагальнено впливають на ефективність їхньої діяльності та безпосередньо залежать від дій (відсутності дій) самого підприємства, можна віднести:
- якість послуг (робіт, продукції, товарів), що надаються (виконуються, продаються, виробляються) підприємством;
- беззбитковість діяльності підприємства;
- ефективність діяльності основних структурних підрозділів підприємства;
- ефективність рекламної кампанії підприємства.
Очікуваним результатом діаграми причин і результатів задачі, що розглядається, являється підвищення ефективності діяльності підприємства. Основними чинниками - причинами першого порядку (головні гілки діаграми) - виступають наведені вище фактори, зміст яких деталізується за допомогою причин другого, третього і наступних порядків.
Таким чином, використання наведеного методу системного аналізу дозволить удосконалити інформаційну систему підприємства шляхом розробки інформаційно-аналітичного забезпечення задачі підвищення ефективності діяльності підприємства на основі виявлених факторів, що впливають на ефективність його роботи, з метою прийняття керівництвом обґрунтованих управлінських рішень.
Список використаних джерел:
1. Ishikawa К. What is Total Quality Control the Japanese Way. Englewood Cliffs. – N 1 Prentice-Hall Inc. – 1985. – Vol. 6, 5, № 13. – p. 44-45.
2. Куцинська М. В. Системний аналіз факторів, що впливають на ефективність роботи вищого навчального закладу / М. В. Куцинська // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених «Актуальні проблеми розвитку економіки України в контексті глобалізаційних процесів» (9 грудня 2009 р., м. Харків). – Харків: НТУ «ХПІ», 2009. – С.166-167.
3. Остапенко О. М. Застосування діаграми Ісікави для встановлення причин збитковості сільськогосподарських товаровиробників / О. М. Остапенко // Вісник Запорізького національного університету. – 2017. – №1(33). – С. 39-46.
4. Рибалко-Рак Л. А. Причинно-наслідкова модель формування системи
управління якістю на основі діаграми К. Ісікави / Л. А. Рибалко-Рак, В. А. Панченко // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – 2013. – Випуск 23. – С. 110-115.
5. Zhuravel V. The particular theoretical aspects of the UI/UX-Design Marketing Component / V. Zhuravel, A. Kutsynskyi, M. Kutsynska // Економічний вісник ДВНЗ УДХТУ. – 2022. – № 1(15). – С. 106-114.
6. Гармідер Л.Д. Особливості розвитку електронної комерції / Л. Д. Гармідер, А. В. Орлова // Європейський вектор економічного розвитку. – 2015. – №1(18). – С. 58-65.
7. Гармідер Л.Д. Підходи щодо оцінки ефективності маркетингової діяльності на підприємствах сфери послуг / Л. Д. Гармідер // Науковий вісник ПУЕТ. Серія «Економічні науки». – 2016. – №3(75). – С. 177-181.
8. Мадрига Г. М. Теоретичні підходи до аналізу факторів впливу на ефективність діяльності малих підприємств / Г. М. Мадрига // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2012. – №739. – С. 1621.
9. Куцинська М.В. Аналіз існуючих підходів до оцінки економічної ефективності діяльності організацій / М. В. Куцинська // Економічний простір: Збірник наукових праць. – № 50. – Дніпропетровськ: ПДАБА, 2011. – С. 241-250.
|