Процеси децентралізації в Україні поставили перед органами місцевого самоврядування питання щодо самостійного прийняття рішень у фінансуванні розвитку місцевої інфраструктури, а саме: лікарні, школи, водопостачання, об’єкти енергетичної інфраструктури тощо. Слід зазначити, що інтерес органів місцевого самоврядування до використання муніципальних облігацій залишається поки невисоким. Це можна пояснити тим, що донедавна муніципальні облігації вважалися доволі ризикованими інструментом вкладення коштів для інвесторів та «дорогими грошима» для муніципалітетів. Також, не треба забувати про слабкий розвиток фондового ринку України, недосконалість законодавства щодо захисту інвесторів та особливістю виплат за облігаціями, а саме, процентні ставки та інші супутні витрати, які ототожнювали муніципальні облігації з комерційним кредитам. Верховною Радою були враховані та зняті існуючи недоліки у Законі України «Про ринки капіталів та організовані товарні ринки», що суттєво розширили можливості ОТГ щодо вибору та форм залучення ресурсів та інвестицій, таких як муніципальні облігації. Відтепер для інвесторів існують гарантії у вигляді умов розміщення та обігу державних цінних паперів і облігацій місцевих позик. У більшості випадків, отриманий фінансовий ресурс використовується для фінансування публічних інфраструктурних проєктів (будівництва доріг, об’єктів енергетичної та соціальної інфраструктури тощо). Зазначимо, що активізація фондового ринку України дозволить поширити практику отримання фінансового ресурсу ОТГ через інструмент муніципальних облігацій. Наприклад, 33% випущених у Польщі облігацій місцевих позик (комунальних облігацій) котируються на Варшавській фондовій біржі (23 емітента, обсяг торгів 23,4 млрд. злотих), торговий майданчик облігацій Catalyst. Інвестори- інституційні: банки (89%), інвестиційні фірми, страхові компанії.
Здійснити емісію облігацій місцевих позик у Польщі можна скоріше і простіше, ніж взяти кредит у банку[4]. Фінансовий ресурс залучений від облігацій залучають для реалізації інвестиційних проєктів або під майбутні доходи від них або під надходження у бюджети розвитку. Тип облігації, що буде випущено визначається напрямом використання та сферою застосування. Облігації під загальні гарантії використовуються, коли від реалізації проєкту у суспільній сфері неможливо отримати прямий дохід. Найбільш поширені серед облігацій є облігаційні позики під загальні гарантії. Переваги цього інструменту такі: вони є дешевшими в обслуговуванні; підготовка до їх емісії не вимагає від місцевих органів влади розгорнутого інвестиційного проєкту із зазначенням майбутніх прибутків та детального ризик аналізу; вони є більш гнучким способом залучення коштів. З іншого боку, можливість виходу на ринки капіталу за допомогою облігацій під загальні гарантії обмежена репутацією, іміджом і кредитним рейтингом територіальної громади, тоді як фінансування окремих проєктів зазвичай залежить від оцінки самого проєкту, і менше наражається на репутаційні ризики. Іншим чинником, що впливає на вибір типу облігації, є політичний ризик. Серед поширених практик в Україні щодо активного використання муніципальних облігацій є великі міста та мегаполіси, проте невеликі громади активізували свою зацікавленість у муніципальних облігаціях, як можливість залучення фінансового ресурсу у розвиток інфраструктури.
Враховуючи необхідність активної участі ОТГ у відновлення інфраструктури прогнозується більш активне використання муніципальних облігацій для залучення фінансового ресурсу.
Список використаних джерел:
1. В. І. Козак, С.О. Москвін. (2017) Емісія облігацій комунальних підприємств тамісцевих позик: практичний посібник:https://despro.org.ua/despro/Despro_2017_oblig_print.pdf
2. Буряченко А.Є., Козак В.І., Леонов Д.А.,Москвін С.О. та ін. (2019). Фінансування місцевих інвестиційних проектів:http://usmdi.org/library/nl_14p.php
3. Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана,Українське об’єднання ринків капіталу, DESPRO (2019). Програма навчального курсу «Фінансування місцевихінвестиційних проектів»: https://www.facebook.com/events/172867000098087/
4. В. І. Козак, С. О. Москвін, В. В. Посполітак(2019). Фінансові інструменти: емісія муніципальних облігацій: https://despro.org.ua/library/publication/dwnld7.php
_______________________
Науковий керівник: Лютий Ігор Олексійович, доктор економічних наук, професор, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ, Україна
|