УДК 352:351.72
Україна у XXI столітті, як ніяка інша держава, змушена реагувати на виклики найважчим з яких – це повномасштабний наступ росії у лютому 2022 року. При цьому у період з 2019 по 2021 роки приходилося вживати надзвичайних заходів, пов’язаних із пандемією Covid–19. Як показує практика останніх місяців система місцевих фінансів має бути стійкою та спроможною. Це дозволяє попри внутрішні та зовнішні чинники швидко реагувати на проблеми регіонального рівня, що в цілому зміцнює і державний устрій.
Рівними серед держав світу, як показала практика, ми станемо тоді, коли досягнемо балансу між державою та фінансово спроможними територіальними громадами. У даному випадку йдеться про регіональний та місцевий розвиток через систему перерозподілу повноважень та ресурсів.
Статус кандидатства України в ЄС вимагає модернізації фінансової системи в цілому та гармонізації фінансового законодавства із загальноєвропейським, яке спрямоване не на затратну модель, а модель з досягнення кількісних та якісних результатів, що впливає на життя людей. І це приходиться робити при загальній зміні усталених норм та наявних стандартів. Як зазначив верховний представник Європейського Союзу з питань закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель на загальній зустрічі послів Євросоюзу 10 жовтня 2022 року в Брюсселі: «Невизначеність перетворилася на правило. Події, які мали б ніколи не відбутися, відбуваються одна за одною. Такими темпами “чорні лебеді”, тобто виняткові події, стануть більшістю. Що б ми не робили, будуть рішення, які порушують табу» [1].
Європейським Союзом спільно із українськими громадами виробляються нові механізми через які будуть реалізовуватися чимало програм, що і будуть передбачати досягнення позитивних результатів з метою зменшення затрат, але при більшому контролі. Для досягнення зазначених вище цілей впроваджуватимуться і кращі практики місцевих фінансів, які здобули територіальні громади України в умовах децентралізації з 2014 року.
Як ніколи, сьогодні, в громадах приходиться реагувати на виклики, які не можна заздалегідь передбачити. Це приходиться робити одночасно із участю громад у воєнних діях та підготовці і формуванню плану відновлення України [4]. Дуже важливо, що до цього долучаються Уряди на народи багатьох держав. Про це засвідчили міжнародна конференція з питань відновлення України (URC 2022), що відбулася 4-5 липня 2022 року та V українсько-німецький економічний форум в Берліні (24-25 жовтня 2022 року) [8]. Це підкреслює тези про те, що світ зацікавлений формувати резерви, в тому числі і фінансові, на відновлення України але тепер уже з новою структурою економічних та фінансових відносин. На даний час поки що визначено втрати України у сумі 700 млрд. доларів. На думку окремих експертів вони можуть досягти і 1 трильйона доларів. З зрозумілих причин ці цифри не є остаточними. Тому відновлення передбачено у 2 етапи. Перший – відновлювальний, другий – становлення. Скажімо, на 1 вересня 2022 року 327 громад із 1438 перебувають у районах воєнних (бойових дій), у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). В Донецькій області – 66, Харківській – 56, Дніпропетровській – 10, Миколаївській – 37, Запорізькій – 56, Херсонській – 49, Сумській – 22, Чернігівській – 5. Театр військових дій змінюється щоденно, отже, не може бути стабільного розрахунку на довгий час. Є тільки вихідні цифри, як орієнтири, на основі яких і буде реалізовуватись Національний план відбудови. Але це проблема, яка торкається областей, де велися або ведуться бойові дії. Є ще області тилові, опорні та деокуповані. Ці тезування загострюють увагу на тому, що нова карта і план фінансових дій мають бути зроблені таким чином, щоб у наступні роки не відчувалося дисбалансу у розвитку держави в цілому. Верховна Рада України 9 липня 2022 року ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій» № 2389-IX, який комплексно удосконалює державну регіональну політику та враховує виклики, які постали перед громадами та регіонами у зв’язку з війною. Важливо, що в законі визначені чотири функціональні типи територій для відновлення та стимулювання розвитку регіонів: території відновлення, полюси економічного зростання, території з особливими умовами для розвитку, території сталого розвитку. Даний закон передбачає також створення єдиної геоінформаційної системи, на основі якої в онлайн-режимі здійснюватиметься моніторинг та оцінка відновлення та розвитку кожної громади й регіону. Основним фінансовим інструментом для реалізації державної регіональної політики визначено державний фонд регіонального розвитку, а Фонд відновлення та розвитку – основним джерелом відбудови України [3].
Зважаючи на нові завдання, варто зазначити, що громадам фактично на ходу прийшлося працювати та приймати рішення, вишукуючи фінанси на організацію територіальної оборони, допомогу тимчасово переміщеним особам, відновлення житла, облаштування споруд цивільного захисту, зокрема, в навчальних та дошкільних закладах, організовувати підтримку релокованого бізнесу, тощо. Виконання цих завдань тепер має бути до кінця сформовано на нових законодавчих актах, доповненнях до уже існуючих. Дуже важливо при цьому зберегти цінності фіскальної децентралізації та реформи місцевого самоврядування.
Список використаних джерел
1. Офіційний веб-сайт Представництва Європейського Союзу в Україні. URL: http://surl.li/dloau (дата звернення – 24.10.2022);
2. Європейська хартія місцевого самоврядування: прийнята і проголошена Конгресом Місцевих та Регіональних Влад Європи від 15 жовтня 1985 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036#Text. (дата звернення – 24.10.2022);
3. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій», офіційний веб-сайт Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2389-20#Text (дата звернення – 24.10.2022);
4. Офіційний веб-сайт Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». https://auc.org.ua/ (дата звернення – 24.10.2022);
5. Офіційний веб-сайт Івано-Франківського регіонального відділення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України». URL: http://amu.if.ua/ (дата звернення – 24.10.2022);
6. Офіційний веб-сайт Івано-Франківської обласної державної адміністрації. URL: https://www.if.gov.ua/ (дата звернення – 24.10.2022);
7. Офіційний веб-сайт Міністерства фінансів України. URL: https://www.mof.gov.ua/uk (дата звернення – 24.10.2022);
8. Офіційний веб-сайт Урядовий портал. URL: http://surl.li/dlrhb (дата звернення – 24.10.2022).
____________________________
Науковий керівник: Якубів Валентина Михайлівна, доктор економічних наук, професор, проректор з наукової роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
|