Особливістю провадження у справах щодо адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, є залучення до цього процесу чітко визначеного кола суб’єктів та здійснення комплексу відповідних процесуальних заходів. Належне їх здійснення дозволяє швидко та ефективно реагувати на факти порушень вимог антикорупційного законодавства, стимулюючи доброчесних публічних службовців до належного виконання своїх обов’язків та дотримання правил етичної поведінки, а, з іншого, – усувати від виконання функцій держави або місцевого самоврядування осіб, які приймають упереджені рішення, використовують надані їм повноваження у власних інтересах.
Відповідно до ст. 1 Закону України “Про запобігання корупції”, правопорушенням, пов'язаним з корупцією визнається діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та цивільно-правову відповідальність [2].
Провадження у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією відносяться до звичайного виду провадження, де обов’язкова наявність складеного протоколу про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, визначається зміст процесуальних заходів, порядок їх застосування, встановлено чіткий порядок розгляду справ. Аналіз положень КАС України дає підстави виокремити такі основні процесуальні засоби, за допомогою яких адміністративний суд забезпечує належне здійснення провадження:
- порядок збирання уповноваженими суб’єктами відповідних доказів;
- порядок призначення експертизи;
- порядок визнання певних предметів речовими доказами;
- виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню та запобігання правопорушенням [1].
Проте, у чинному законодавстві не передбачено відповідальність за невжиття заходів, необхідних для реалізації внесеної судом пропозиції, що істотно знижує ефективність запобіжної діяльності суду при розгляді справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією.
Характерними рисами при провадженні у справах щодо адміністративних порушень в сфері запобігання корупції є:
1) особлива підстава порушення адміністративної справи – діяння, що не містить ознак корупції, але порушує спеціальні обмеження в сфері запобігання та протидії корупції;
2) спеціальні подовжені строки накладення адміністративного стягнення за корупційні правопорушення;
3) триденний строк направлення протоколу з матеріалами справи до суду та виключно судовий розгляд справ;
4) включення відомостей про особу, притягнуту до адміністративної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення, до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення.
Крім того, при розгляді справ про адміністративні корупційні правопорушення присутність особи, яка притягується до адміністративної відповідальності та прокурора є обов’язковою. Зазначені норми кореспондують із позицією Європейського суду з прав людини, викладеною в рішенні від 06 березня 2017 року у справі «Карелін проти Російської Федерації», в якому відсутність прокурора в судовому засіданні під час розгляду справи про адміністративне правопорушення було визнано порушенням принципу рівності сторін і вимоги змагальності процесу [3].
Таким чином, ефективність провадження у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, є основою демократичного суспільства, економічного розвитку держави та забезпечення прав та свобод людини. Особливості здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, передбачає окремий порядок застосування форм й методів діяльності органів, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, та їх розгляд.
Список використаних джерел:
1. Кодекс адміністративного судочинства України : Кодекс України від 06.07.2005 р. № 2747-IV : станом на 10 вересня 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text (дата звернення: 10.10.2022).
2. Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII : станом на 3 серп. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 10.10.2022).
3. Справа «Карелін проти Російської Федерації» (Заява № № 926/08) : Рішення Європейського суду з прав людини від 20 вересня 2016 року URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/974_322 (дата звернення 10.10.2022).
|