Представлений матеріал містить стислий огляд гібридних моделей навчання, які були напрацьовані і використовуються протягом 2020-2022 років в університеті Мангайму (Universität Mannheim, Німеччина) та Сумському державному університеті ( СумДУ, Україна).
Останні декілька років внесли суттєві корективи в організацію навчального процесу в вишах по всьому світу. Пандемія COVID 19 примусила від звичних занять в аудиторіях (очно) перейти до впровадження дистанційного навчання (онлайн) для всього контингенту студентів в кожному навчальному закладі. І навіть на етапі поступового зниження карантинних обмежень повернення тільки до однієї з форм навчання залишається неможливим. Так виникають певні гібридні моделі організації освітнього процесу. При проходженні науково-педагогічного стажування в університеті Мангайму українські викладачі мали можливість ознайомитися з досвідом німецьких колег. В університеті використовуються наступні форми організації навчання: не- та інтерактивні курси, які проводяться переважно особисто (очно); не- та інтерактивні курси, які проводяться переважно онлайн. Студентська аудиторія в основному вмотивована на навчання, тому акцент роботи викладача ставиться на питаннях якісного наповнення контенту та підтримки мережевого етикету [1].
З огляду на воєнний стан в Україні освітній процес у вишах країни в 2022 році організований тільки в змішаному форматі.
В СумДУ сформувалася і використовується гібридна трикомпонентна модель навчання – онлайн, офлайн та асинхронне. Акцент в роботі викладача перш за все робиться на тому, щоб не втратити аудиторію, підтримати мотивацію до навчання у студентів в складних умовах воєнного стану.
За розкладом організовуються онлайн заняття з використанням системи електронного навчання СумДУ [2]. З урахуванням потреб і можливостей учасників освітнього процесу організовуються практичні заняття, консультації в аудиторії (очно). Асинхронна форма дозволяє вирішувати труднощі технічного плану (виклики воєнного стану) – відсутність час від часу електрики, засобів зв’язку, інтернету тощо, як у студентів так і у викладачів. В зв’язку з цим не є доцільним ставити жорсткі часові рамки для здачі звітів по практичних (лабораторних) роботах, та навіть домашніх завданнях. Також, в зв’язку з тим, що певна кількість як студентів, так і викладачів вимушена була покинути територію України і перебуває в різних країнах, то актуальною є і проблема узгодження розкладу в різних часових поясах. Підтримуючи дисципліну в організації навчання, університет щоденно гнучко реагує на можливі виклики.
Список використаних джерел:
1. https://www.uni-mannheim.de/lehren
2. https://elearning.sumdu.edu.ua/
|