На сучасному етапі розвитку українського суспільства та людства в цілому, переживаючи кризові тенденції в умовах пандемії COVID-19 та війни на території нашої держави підходи до підготовки сучасних фахівців в галузі медицини має набути першочергового значення. Реалії сьогодення вимагають мотивувати майбутніх лікарів здобувати не тільки професійні знання, навички та компетенції але вміти сприймати, відчувати, аналізувати, контролювати, швидко розуміти та реагувати на весь діапазон та спектр найрізноманітніших емоцій при спілкуванні з пацієнтами ( в першу чергу), колегами, керівництвом та працедавцями. Набуття та розвиток емоційного інтелекту та навичок софт скілс має стати невід’ємною частиною у фаховому становленні майбутніх фахівців в медичній галузі. Є беззаперечним фактом, що висококваліфікований лікар повинен досконало володіти не тільки фаховими знаннями і навиками але вміти, вірніше відчути, емоційний та психологічний стан хворого, проявити чуйність, доброту, щирість по відношенню до стану хворого[1,3].
Підготовка майбутніх лікарів у нашій країні відбувається у медичних ЗВО, як це регламентовано Законом України «Про вищу освіту» (2014р.), «Програмою розвитку медичної освіти» (2015р.), «Порядком підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук», що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2016р. № 216, Законом України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (2015р.), Указом президента України «Про вдосконалення вищої освіти в Україні» від 2020 р. № 210, Стратегією розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. При цьому слід зазначити, що в жодних правових документах не акцентується увага на саме емоційній складовій підготовки майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я, що в сучасних умовах є рівнозначним фактором успішної професійної діяльності разом з набуттям професійних компетентностей майбутніх лікарів.
Дослідження софт скілс та емоційного інтелекту ідентифікується як особливий вид інтелекту в контексті загальної проблеми психології особистості і вивчається як: сукупність когнітивних здібностей, що забезпечують сприйняття, оброблення та використання емоційної інформації у мисленні й діяльності (Дж. Майер (J. Mayer), складова теорії множинного інтелекту (Г. Гарднер (Н. Gardner)), комплекс неінтелектуальних здібностей, що забезпечують життєвий успіх (Д. Векслер (D. Wechsler).
Софт скілс, як окрема дефініція набула чинності в 60 роках минулого століття в США, при цьому щороку вимоги до формування гнучких навичок в різних сферах професійної діяльності людини тільки зростала, набувала нових форм та значущості. Невід’ємною складовою розвитку м’яких навичок є феномен безперервної професійної освіти, гнучкість особистості на професійному рівні, формування «над професійних» особистісних навичок, які мають вагомий вплив на реалізацію себе як успішного професіонала, зокрема і у медичній галузі[4].
Під час навчання в медичних ЗВО концепція формування soft skills та емоційного інтелекту, як однієї з складових м’яких навичок, формують фахівця нової генерації, здатного засвоювати не тільки професійні компетентності, а і формувати: соціально – комунікативні здібності (комунікативні навички; міжособистісні навички; групова робота; лідерство; відповідальність; етика спілкування; вибудовування взаємовідносин; вміння працювати в команді та висловлювати власну думку); когнітивні навички (навички вирішення проблем; управління інтелектуальним навантаженням; навички самоосвіти; інформаційні навички; тайм-менеджмент); особисті якості і складові емоційного інтелекту (емоційний інтелект; чесність; оптимізм; стресостійскість; пунктуальність; гнучкість; мотивація; емпатія)[5]
Таким чином, необхідність розвитку м’яких навичок у майбутніх лікарів є не менш важливим навиком становлення, як в професійній діяльності так і в визначенні себе як особистості.
Список використаних джерел
1. Авраменко О. О. Соціалізація особистості в контексті вітчизняних та зарубіжних науково-педагогічних досліджень. Вісник Черкаського університу. Педагогічні науки. Черкаси, 2015. №10 (343).
2. Волошко Н.І. Психологія становлення здорового способу життя в навчально-виховному процесі : програма-практикум. – Київ: Наук. світ, 2012. 99 с.
3. Десять компетенцій, які будуть потрібні в 2020 році. – [Ел. ресурс]. – Режим доступу: http://hr-portal/ (дата 15.08.2018).
4. Лазуренко О. О. Концепція формування емоційної компетентності на різних етапах професійної підготовки лікаря / О. О. Лазуренко // Наук. вісн. Херсонськ. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. – 2015. – Вип. 3.
______________________
Науковий керівник: Чухрій Інна Володимирівна, доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри психології та соціальної роботи, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
|