Упродовж останніх десятиліть інтернет надзвичайно зріс і створив потужні комунікаційні механізми, які полегшують потік освітньої інформації та цифрове оброблення академічних операцій. Зараз заклади вищої освіти (ЗВО) зазвичай використовують вебсайти, які є швидким і надійним засобом для надання освітньої інформації та можливостей користувачам. Університетські вебсайти можна визначити як платформу, яка надає інституційну інформацію, можливості для студентів, а також навчальні заклади та промислову співпрацю [1]. Ці вебсайти можуть зробити ЗВО ефективними та практичними, лише коли їхній дизайн підтримується стандартами юзабіліті. Користувачі будуть задоволені, якщо вебсайти відповідатимуть необхідному функціоналу з бажаними характеристиками юзабіліті. Отже, оцінювання юзабіліті університетських вебсайтів має вирішальне значення, і численні дослідники доклали зусиль у цьому відношенні.
Сьогодні академічні вебсайти – це не просто платформи для відображення освітніх програм і можливостей певного ЗВО, а розширені низкою різних бізнес-процесів і функцій. Наприклад, онлайн-процес вступу, доступ до системи управління навчанням, зарахування та багато інших адміністративних операцій здійснюються через академічні сайти. У результаті академічні веб-сайти стали вебсистемами великого розміру та складності, якими керують різноманітні користувачі.
Отже, існує велика потреба в оцінюванні університетських вебсайтів для чіткого визначення проблем юзабіліті, котрі перешкоджають продуктивності користувача під час використання цих вебсайтів [2]. Для виявлення проблем юзабіліті та покращення дизайну університетських вебсайтів важливим є їхнє оцінювання з позиції зручності використання. Успішний дизайн університетських вебсайтів може орієнтуватися на низку критеріїв, визначених основними користувачами таких вебсайтів, щоб можна було запропонувати систему оцінювання.
Авторами були розглянута низка літературних джерел [] для визначення численних ключових чинників, які свідчать про успішний дизайн саме для університетських вебсайтів. Ці чинники можна вважати значущими для механізму оцінювання юзабіліті таких вебсайтів. Нижче наведено перелік відібраних критеріїв для вказаного оцінювання.
Простота навігації: вебсайти мають бути легкими для навігації, щоб студенти могли швидко знаходити відповідну інформацію, яка їх цікавить.
Простота використання: дизайн вебсайту має бути послідовним (однаковим), щоб студенти могли ним легко користуватися.
Інформативність: вебсайт має містити найновішу та детальну інформацію.
Навчальність: дизайн вебсайту має надавати студентам можливість швидко ознайомитися та легко навчитися виконувати різні академічні завдання через вебсайт.
Доступність: вебсайт має бути доступним у будь-який час з будь-якого місця.
Задоволеність користувачів: дизайн інтерфейсу дає змогу користувачам легко виконувати кожну навчальну діяльність.
Дружелюбність: вебсайт має бути зручним для відвідувачів, тобто його інтерфейс не має бути складним для користувача.
Ефективність: наскільки швидко студент може виконати академічну операцію після того, як навчиться працювати з вебсайтом.
Точність: інформація має бути оновленою та правильною.
Інтерактивність: вебсайт повинен пропонувати діалог зі студентами у формі відповідних повідомлень, відгуків і підказок, щоб допомогти їм під час виконання дій.
Для визначення важливості вказаних чинників юзабіліті вебсайтів вивчалися думки основних користувачів вебсайтів (опитано 48 студентів). Для цього було проведено анкетування за допомогою опитувальника, який складався з набору питань, сформульованих для оцінювання важливості визначених чинників юзабіліті (за 5-бальною шкалою). Крім того, учасників опитування попросили висловити свою думку, використовуючи 10-бальну шкалу, для оцінювання відповідних показників після відвідування університетських вебсайтів м. Тернополя. Відповідь учасників ґрунтувалася на їхньому досвіді, отриманому упродовж тестування вебсайту. Опрацьовані результати наведено в табл.1.
Таблиця 1 – Результати тестування юзабіліті університетських вебсайтів м. Тернополя
Враховуючи, що оцінювання вебсайту є багатовимірною проблемою, яка базується на низці критеріїв, вказані результати нами були використані як вхідна інформація для прийняття рішень на основі використання багатокритеріальної моделі оцінювання юзабіліті вебсайтів.
Список використаних джерел:
1. Esmeria G. J.; Seva R. R. Web Usability: A Literature Review. In Presented at the DLSU Research Congress; De La Salle University: Manila, Philippines, 2017.
2. Muhammad A. et al. Evaluating Usability of Academic Websites through a Fuzzy Analytical Hierarchical Process. Sustainability. Sustainability 2021, 13(4), 2040.
3. Marzie A.; Elhindi M. An empirical study of university websites. Issues Inf. Syst. 2008, 9, 460–465.
4. Manzoor M., Hussain W. A Web Usability Evaluation Model for Higher Education Providing Universities of Asia. Sci. Technol. Dev. 2012, 31, 183–192.
5. Hasan L. Heuristic evaluation of three Jordanian university websites. Inf. Educ. Int. J. 2013, 12, 231–251.
|