З 24 лютого на всій території України було запроваджено воєнний стан. У зв’язку з чим в оновленому та понад нормованому порядку почали діяти усі державні органи, в тому числі і органи державного бюро розслідувань. Їх функцій та повноваження були розширені з метою стабілізації нормальної роботи в країни, незважаючи на постійні обстріли, активні бойові дії та постійних стан небезпеки, тощо. Працівники ДБР, навіть в умовах повномасштабного вторгнення здійснюють усі необхідні дії, аби посадові особи, котрі завдають збитків державі в умовах війни, в подальшому були притягнути до відповідальності.
Державне бюро розслідувань визначається, як центральний орган виконавчої влади, котрий виконує функції правоохоронної діяльності, а саме: здійснює конституційний контроль за правосуддям в державі, розслідування кримінальних правопорушення, оперативно-розшукову діяльність та адміністративну діяльність, охорону громадського порядку та має на меті попередити, виявити, припинити та розкрити кримінальні правопорушення, які відносяться до його компетенції. В своїй діяльності керуються виключно чинним законодавством України[1].
Державне бюро розслідувань уповноважене на здійснення розслідування кримінальних правопорушень майже усіх, суб’єктами вчинення яких визначаються працівники суду, правоохоронці та вищі посадові особи держави.
Раніше, для нашої правової системи було характерним використання неправової, але часто застосованої практики тотальної безкарності чиновників, посадових осіб, а особливо суддів за вчинення кримінального правопорушення. В цей же час було неважливо, яке саме кримінальне правопорушення було здійснено, починаючи з корупційних та закінчуючи смертельними ДТП, тощо. Зазвичай таких осіб звільняє від несення кримінальної відповідальності кругова порука, надання неправомірної винагороди та знайомства із більш впливовими посадовцями[2, c. 120].
Саме тому на слідчих державного бюро розслідувань було покладено функцію та повноваження подальшого здійснення руйнування даної традиції та повне викорінення із правової системи держави. Виконувати свої повноваження працівники ДБР повинні об’єктивно, на високому професійному рівні, керуючись виключно чинним законодавством України, а також оперативно та своєчасно розслідувати кримінальні правопорушення[2].
Очевидним також є той факт, що здійснення розслідування такої категорії кримінальних правопорушень, навіть в умовах воєнного стану є досить ризикованим та небезпечним заняттям, в перше чергу через тиск на слідчих та керівників, погрожуючи працівникам та пропонуючи стати учасником корупційний правопорушень[3, c. 136].
В умовах воєнного стану працівники державного бюро розслідувань все так само продовжують виконувати функції розслідування, попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень. Але в даному випадку, їх робота зазначала певних змін через воєнний стан.
Так як за їх діяльністю тепер стежать не тільки українці та жителі держави, але й міжнародна спільнота, так як через показники виконаної роботи та завдяки успішним виконанням функція ДБР зображує реальний стан дотримання законності в Україні.
Також в умовах воєнного стану працівники ДБР повинні звертати увагу на наявність російського громадянства у посадових особах, суддів та правоохоронців, і під час виявлення такого порушення – звільняти осіб від здійснення повноважень. Дане питання має важливе значення в контексті тісної співпраці посадових осіб в Україні з російськими військовими, що передбачає здійснення діянь, що за своїм характером зображують порушення законів та територіальної цілісності, суверенітету та незалежності держави.
Отже, підводячи підсумки, доречно зазначити, що під час воєнного стану суттєвих змін у діяльності ДБР не було виявлено. Змінився характер кримінальних правопорушень та статистичні дані та показники діяльності. В умовах повномасштабного вторгнення працівники ДБР сумлінно виконують функції, які є сталими і являють собою здійснення конституційного контролю за правосуддям в державі, розслідування кримінальних правопорушень, оперативно-розшукова діяльність та адміністративну діяльність, і охорона громадського порядку. А також, виконує завдання повноваження, що покладені на нього законодавством. Та своєю діяльністю підвищують рівень дотримання законності, та підіймають моральних і бойових дух населення.
Список використаних джерел:
1. Про Державне бюро розслідувань: Закон України від 12.112015 р. № 794-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 6. Ст. 55.
2. Державне бюро розслідувань проти традиції безкарності чиновників. Хто переможе? URL:https://lb.ua/blog/boris_malyshev/413680_derzhavne_byuro_rozsliduvan_proti.html (дата звернення 10.10.2022 )
3. Куц В. Теорія протидії злочинності – перспективний напрям розвитку сучасної юридичної науки. Перспективні напрями розвитку сучасної юридичної науки: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Кривий Ріг, 29–30 січня 2016 р.). Кривий Ріг: ДВНЗ «Криворізький національний університет», 2016. С. 136-140.
_________________
Науковий керівник: Федченко Володимир Михайлович, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри кримінального процесу, Дніпропетровський університет внутрішніх справ
|