Досліджуючи механізм публічного управління персоналом у галузі охорони здоров’я важливо обґрунтувати сутнісну будову та організацію цього механізму на практиці та його роль у забезпеченні розвитку держави загалом.
В Україні організаційна структура публічного управління персоналом у системі охорони здоров’я має складну ієрархічну будови з багатьма елементами, що взаємопов’язані між собою, але й часто повторюють одне одного. Очевидно, що першопричиною незадовільної роботи досліджуваної галузі є саме не чітка і не прозора організаційна структура. Це, в свою чергу, є важливою передумовою для налагодження оптимального механізму управління у галузі. Розглядаючи співвідношення механізму та організації, підкреслюємо, що вони є чітко взаємопов’язані між собою і взаємовпливають на результативність одне одного. При цьому першовизначальною є організація, механізм залежить від неї.
У економічній енциклопедії поняття «організація» тлумачиться як «сукупність процесів або дій, що зумовлюють об’єднання елементів, частин у ціле, впорядкованість, взаємодія відносно незалежних частин цілого, зумовлена його будовою» [1, с. 644]. Тобто під організацією розуміється будова чи структура певного об’єкта. У даному дослідженні розглядаючи організацію публічного управління персоналом у системі охорони здоров’я розуміємо, що це є складна багато ієрархічна структура з різними категоріями працівників. У такому контексті визначення організації є тотожним до поняття «система». Під «системою» розуміється «комплекс елементів та їхніх властивостей, взаємодія між якими зумовлює появу якісно-нової сутності» [2, с. 361]. Тобто організація як галузь охорони здоров’я є живою системою, що перебуває у постійному русі.
Організаційна структура функціонування галузі охорони здоров’я в Україні має трирівневу структуру (рис. 1).
На першому рівні знаходиться центральні органи управління, зокрема Міністерство охорони здоров’я України, Верховна Рада України як законодавчий орган та відповідні комітети Верховної ради та Національна служба охорони здоров’я України.
Рис. 1. Організаційна схема функціонування закладів галузі охорони здоров’я в Україні
*Джерело: узагальнено автором
На другому рівні знаходяться місцеві органи управління, зокрема обласні департаменти охорони здоров’я та управління (сектори) в об’єднаних територіальних громадах.
На третьому ієрархічному рівні знаходяться основні лікувальні, амбулаторні та санітарно-курортні заклади системи охорони здоров’я, а також навчальні та наукові заклади МОЗ, лікарські асоціації та фонди.
Таким чином галузь охорони здоров’я в Україні представлена трьохрівневою організаційною структурою. На кожному рівні властиві специфічні управлінсько-організаційні особливості та структура. У єдності та синергії вони працюють задля досягнення єдиної мети - підвищення якісного рівня надання послуг населенню країни.
Список використаних джерел:
1. Економічна енциклопедія у 3-х томах. Т.2. Київ: Видавничий центр «Академія», 2001. 846 с.
2. Економічна енциклопедія у 3-х томах. Т.3. Київ: Видавничий центр «Академія», 2001. 936 с.
____________________
Науковий керівник: Якубів Валентина Михайлівна, д.е.н., професор, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
|