Сучасна ділова комунікація – це насамперед процес, що регулює офіційно-ділові відносини у ході яких відбувається обмін діяльністю, інформацією і досвідом, що передбачає досягнення конкретної мети або вирішення певної проблеми. Сьогодні в рамках ділової комунікації онлайн-комунікація стає поширеним явищем. Це безпосередньо стосується і процесу працевлаштування та проходження співбесід. Результати досліджень демонструють позитивні тенденції розвитку ділової комунікації онлайн у напрямку проведення співбесіди з роботодавцем. Наприклад, згідно дослідження KPMG (міжнародна мережа незалежних фірм, яка надає бізнес-консультації в різних сферах) у 2020 році 43% компаній перевели офлайн співбесіди в онлайн-форматі. У віддаленому режимі проходять не лише співбесіди. 52% респондентів організовують у такому форматі і процес працевлаштування співробітників. Підписання різних документів, трудових договорів проводиться або в електронному вигляді або за допомогою доставки додому [2].
Проте, онлайн співбесіди мають свої позитивні та негативні сторони. До переваг можна віднести: по-перше - економія коштів та часу як з боку роботодавця, так і претендента на робоче місце. HR-фахівцю не потрібно кожного разу шукати вільний кабінет, а кандидату виділяти додатковий час і кошти на дорогу до місця де буде співбесіда. По-друге, в онлайні кандидату легше впоратися з хвилюванням, оскільки він знаходиться в своїй зоні комфорту. По-третє, процес пошуку кандидатів можна автоматизувати, що зменшить затрати на рекрутерів.
Щодо недоліків, то до них можна віднести збої в інтернет-з'єднанні, які здатні знизити якість комунікації. Дослідження від «АгроРобота» ілюструє, що існує інша проблема під час співбесід – нечесність з боку потенційних робітників. Роботодавці занепокоєні тим, що під час онлайн інтервʼю кандидати на робоче місце можуть шукати відповіді у відкритих джерелах. Крім цього, ще одним недоліком при пошуку нових підлеглих в онлайн форматі є часткова відсутність такої важливої складової комунікацій як вербальні та невербальні реакції потенційного робітника на питання роботодавця та проблемність налагодження емоційного контакту. [3]
Аналіз матеріалів досліджень останніх років щодо досвіду зарубіжних роботодавців у питаннях проведення інтерв’ю з претендентами на працевлаштування, ілюструє необхідність ретельної підготовки до онлайн інтерв’ю та дає можливість сформувати основні рекомендації для претендентів на працевлаштування. Фахівці у питаннях ділової комунікації наголошують на тому, що якого б виду не було інтервʼю, спершу необхідно дізнатись про компанію до якої ви подаєте резюме та про ту людину, яка буде з вами спілкуватись. Це допоможе уникнути незручних моментів під час постановки відповідей чи запитань до роботодавця. На співбесіді необхідно відразу демонструвати свою професійність, тому не варто запізнюватись, підключайтесь вчасно до зустрічі. За декілька годин або за день до онлайн-інтервʼю перевірте якість звуку, відео та знайдіть місце де вам не будуть заважати під час співбесіди. Обовʼязково майте перед собою копію вашого резюме. Під час зустрічі поводьте себе стримано, але позитивно. Слідкуйте за своєю мімікою та жестами, говоріть чітко та по суті.
Також необхідно продумати відповіді на потенційні запитання роботодавця. Згідно досліджень Галицької О., Біднюк А. до типових запитань інтерв’юера під час співбесіди можна віднести: запитання на початку співбесіди для отримання першого враження про кандидата і визначення подальшого ходу інтерв’ю; запитання для уточнення мотивації; – особистісні запитання дають змогу встановити основні невикористані резерви кандидата і те, наскільки кандидат реалістично себе оцінює; стосовно професійної діяльності. Однак остаточні рішення роботодавці приймають з огляду на володіння претендента навичками правильної і адекватної самореклами, демонстрації професійної гідності. [1] Не завадить підготувати зустрічні питання роботодавцю, щоб він побачив вашу зацікавленість. Під час інтерв’ю намагайтеся налагодити емоційний зв'язок зі співрозмовником.
Отже, підводячи підсумки можна зазначити, що онлайн-комунікація є невідʼємною складовою сучасною ділової комунікації. Щоб комунікація з роботодавцем була ефективною, потрібно враховувати особливості даного формату та ретельно готуватися для отримання позитивного результату.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Галицька О., Біднюк А. Національно-культурні особливості реалізації стратегічної програми дискурсу «Співбесіда при прийомі на роботу». - Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». ». Острог : Вид-во НаУОА, 2018. Вип. 2(70), червень. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2373
2. Как пандемия ускорила цифровизацию на рынке труда // Ведомости : веб-сайт. URL: https://www.vedomosti.ru/partner/articles/2020/06/26/833455-pandemiya-uskorila
3. Онлайн-співбесіда: що треба знати та як підготуватися // АгроРобота : веб-сайт. URL: https://agrorobota.com.ua/news/onlajn-spivbesida-so-treba-znati-ta-ak-pidgotuvatisa-401
|