Метою дослідження є: визначити вплив систематичних занять плаванням у юнаків на електричну активність кори головного мозку у альфа-діапазоні ЕЕГ під час когнітивної діяльності.
Методи дослідження. В наших дослідженнях взяли участь 10 здорових праворуких юнаків 17-22 років, які систематично займаються плаванням.
Електричну активність кори великих півкуль головного мозку визначали за допомогою методу когерентного аналізу альфа-діапазону ЕЕГ за допомогою апаратно-програмного комплексу „НейроКом” (Харків, свідоцтво про державну реєстрацію № 6038/2007 від 26 січня 2007 року). У частотному спектрі ЕЕГ досліджувався альфа-(8-13 Гц) діапазон. Під час запису ЕЕГ активні електроди розміщувались за міжнародною системою 10/20. Електричну активність реєстрували у стані функціонального спокою (фон) із розплющеними очима та під час тесту «Відтворення інформації». Отримані дані були опрацьовані за стандартними методами параметричної (t-критерій Стьюдента) статистики.
Результати дослідження. Електроенцефалограма функціонального спокою із розплющеними очима (ФЗО) у плавців відзначалась найбільшою кількістю та симетричним розподілом в обох півкулях кори головного мозку значимих та високих когерентних зв’язків. Просторовий розподіл когерентності характеризується тісною взаємодією внутрішньопівкулевих та міжпівкулевих зв’язків між лобними та центральними частками, а також між симетричними тім’яними та потиличними ділянками кори головного мозку.
При виконанні тесту «Відтворення інформації» спостерігається десинхронізація альфа-ритму у порівнянні із функціональним станом із розплющеними очима. Просторова синхронізація характеризується зменшенням між- та внутрішньопівкулевих зв’язків у лобних та центральних ділянках кори головного мозку. Не досягають рівня значимих внутрішньопівкулеві зв’язки між симетричними передніми, задніми та латеральними лобними частками кори головного мозку.
Альфа-активність в певній мірі залежить від типу розумового навантаження [2;3]. При зростанні рівня функціональної активності мозку (зростання уваги, мислення) відмічається десинхронізація альфа-ритму. Депресія цього ритму може відбуватися при задіяні уваги, раптовій напрузі, концентрації уваги [1].
Висновки. У плавців при вербальній діяльності порівняно із станом спокою встановлено десинхронізацію альфа-ритму по всьому «скальпу».
Список використаних джерел:
1. Гіттік Л.С. Моренко А. Г. Просторова синхронізація біопотенціалів кори великих півкуль мозку при вербально-аналітичній та наочно-просторовій діяльності (віковий аспект). Вісн. ЛНУ ім. Івана Франка. 2002. Вип. 31. С.183-191.
2. Klimesch W., Sauseng P., Hanslmayr S. EEG alpha oscillations: The inhibition–timing hypothesis. Brain Research Reviews, 2007. V.53(1). P.63-88.
3. Crabbe J. B., Dishman R. K. Brain electrocortical activity during and after exercise: a quantitative synthesis. Psychophysiology. 2004. V. 41. , № 4, P. 563.
|