Підготовка фахівців медичної галузі відбувається відповідно до затвердженого стандарту вищої освіти зі спеціальності 222 «Медицина» для другого (магістерського) рівня вищої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 08 листопада 2021р.)[1-8]. Обсяг кредитів ЄКТС, який необхідний для здобуття ступеня магістра за спеціальністю «Медицина» на базі повної загальної середньої освіти: для освітньо-професійної програми – 360 кредитів ЄКТС. Мінімум 50% обсягу освітньої програми має бути спрямовано на забезпечення загальних та спеціальних (фахових) компетентностей за спеціальністю, визначених цим стандартом вищої освіти. Освітньо-професійна програма (ОПП) Медицина для другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 222 Медицина галузі знань 22 Охорона здоров’я передбачає вивчення обов’язкових компонентів та варіативних складових. Здобувачам вищої освіти пропонується дисципліна «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» як варіативна складова.
Дисципліна пояснює будову, властивості та роль хімічних елементів, що беруть участь у біологічних процесах організму людини. Розроблена робоча програма [8] варіативної складової, що містить загальну кількість годин - 90; з них лекцій – 4 год, практичних занять – 22 год., самостійна робота - 64 год.; кількість кредитів ЄКТС - 3. Відповідно до навчального плану вивчення дисципліни здійснюється в I або II семестрі першого року навчання. Обсяг навчального навантаження здобувачів вищої освіти описаний у кредитах ЕСТS, які зараховуються при успішному засвоєнні дисципліни.
Метою курсу «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» є: досягнення засвоєння знань базових теоретичних положень, оволодіння знаннями про класифікацію, будову та властивості біогенних елементів в організмі людини. Встановлення взаємозв'язку між властивостями біогенних елементів та процесами в організмі людини в нормі та при патології; набуття основних знань про роль біогенних елементів під час метаболічних процесів в організмі людини в нормі та за патології; навичок здійснювати та оцінювати результати біохімічних досліджень крові, сечі, шлункового соку та інших біологічних рідин і тканинн¬¬¬их біоптатів для діагностики найпоширеніших хвороб людини; оволодіння інтегральними, загальними, спеціальними (фаховими, предметними) компетентностями відповідно до ОПП Медицина.
Під час вивчення дисципліни на лекційних та практичних заняттях буде розглянуто класифікацію (табл. 1), особливості будови біогенних елементів та їх роль в біохімічних процесах організму людини (рис.1).
В результаті вивчення варіативної складової «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» здобувач вищої освіти повинен знати: класифікацію біогенних елементів та їх роль в організмі людини; реакційну здатність біогенних елементів, що забезпечує їх функціональні властивості та участь в метаболічних перетвореннях, що є біохімічними та молекулярними основами фізіологічних функцій клітин, органів і систем організму людини; функціонування ферментативних процесів в організмі людини та роль біогенних елементів в них; норми та зміни біохімічних показників, що застосовуються для діагностики найпоширеніших хвороб; діагностичне значення біогенних елементів при виникненні патологічних процесів для діагностики хвороб.
Таблиця 1
Класифікація біогенних елементів
А також вміти: аналізувати залежність між будовою та властивостями біогенних елементів в організмі людини; визначати роль біогенних елементів в мінеральному балансі організму людини; визначати роль біогенних елементів у складі ферментів, гормонів та вітамінів; розрізняти, пояснювати та визначати умови застосування понять «антиоксидантна дія» та «бактерицидна дія»; аналізувати функціонування ферментативних процесів, що відбуваються в організмі людини; класифікувати результати біохімічних досліджень та зміни біохімічних показників, що застосовуються для діагностики хвороб, що пов’язні з дефіцитом або надлишком біогенних елементів.
Навички, якими мають володіти здобувачі вищої освіти спеціальності 222 «Медицина» після вивчення курсу «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» відповідно до розробленої робочої програми наступні:
- проведення основних біохімічних досліджень по виявленню біогенних елементів в біологічних рідинах;
- опрацювання результатів біохімічних досліджень та змін показників біогенних елементів;
- застосовування результатів лабораторних біохімічних досліджень про забезпеченість організму людини біогенними елементами для діагностики захворювань.
Рис. 1 Роль біогенних елементів в організмі людини.
Здобувачі вищої освіти спеціальності 222 «Медицина» в результаті вивчення варіативної складової «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» повинні самостійно вирішувати типові та складні спеціалізовані задачі, застосовувати набуті знання, уміння та навички для інтерпретації порушень біохімічних процесів обміну речовин та його регуляції в забезпеченні функціонування органів, систем та цілісного організму людини.
Отже, дисципліна «Біогенні елементи та їх роль у житті людини» як варіативна складова під час підготовки здобувачів вищої медичної освіти має на меті оволодіння знаннями про класифікацію, будову та властивості біогенних елементів в організмі людини; участь елемента в структурі і функціонуванні біологічно-активних речовин (ферментів, гормонів, вітамінів); оволодіння практичними навичками діагностики рівня забезпеченості та фізіологічної активності біогенних елементів необхідних для життєдіяльності та функціонування організму.
Список використаних джерел:
1. Закон України «Про вищу освіту» - http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18.
2. Закон України «Про освіту» - http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
3. Національний класифікатор України: Класифікатор професій ДК 003:2010. – https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10
4. Національна рамка кваліфікацій, 2011 – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п.
5. Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти 2015 – http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-п.
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2020 р. № 1337 «Положення про організацію освітнього процесу у закладах охорони здоров’я за участю науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти у сфері охорони здоров’я» - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1337-2020-п#Text.
7. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2019 р. № 95-р «Стратегія розвитку медичної освіти в Україні» - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-р#n8. 15
8. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. Затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.06.2017 р. № 600 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 30.04.2020 р. № 584. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/naukovo-metodychna_rada/2020- metod-rekomendacziyi.docx
|