Курс географії «Україна і світове господарство» вивчається у 9 класі закладів загальної середньої освіти. Особливістю даного курсу є поєднання вивчення соціально-економічної географії України і світу. Виразною новизною є розкриття залежності України, як експортноорієнтованої держави, від світових товарних ринків. Тому багато тем курсу спрямовані на розкриття місця і ролі України у міжнародних економічних процесах і зв’язках.
Це зумовлює пошук нових технологій і методів навчання. Вважаємо, що найбільш дієвими при вивченні курсу «Україна і світове господарство» є такі технології: технологія проблемного навчання, ігрові технології, групові технології, інтерактивні технології. В основі проблемного навчання лежить у використанні методу проблемного викладу навчального матеріалу, частково пошукового та дослідницького методів. Особливістю цієї технології є використання пізнавальних завдань, пов’язаних із здогадкою, непорозумінням, тобто порушенням відомих дітям причинно-наслідкових зв’язків з метою формування нових знань, умінь та навичок. Окреслення проблемних завдань та їх розв’язання націлено на формування не лише системи нових знань та вмінь, а й пізнавального інтересу, моделювання розумових процесів та пошуку шляхів розкриття сутності нових понять. Географічні ігри постають як засіб спонукання та стимулювання учнів до навчальної діяльності при вивченні географії України і світу. Вони є дієвим засобом формування інтелектуальних умінь учнів. Географічна дидактична гра надає навчальній діяльності школярів пізнавального характеру і висуває перед її учасниками певні вимоги щодо географічних знань. Вона має стійку структуру, основними компонентами якої є: дидактична мета, правила гри, матеріально-технічне забезпечення, пізнавальний зміст, ігрові дії, результати гри. Інтерактивне навчання найбільш відповідає особистісно-орієнтованому підходу до навчання географії України. Моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного розв’язання, застосовуються рольові ігри [2].
Вивчення низки тем курсу, наприклад, «Україна на світовому ринку товарів і послуг» дозволяє використовувати сучасні нетрадиційні методи навчання, які сприятимуть кращому засвоєнню матеріалу, формуванню ключових компетентностей та набуттю ряду вмінь та навичок. На нашу думку, основними серед нетрадиційних методів є: метод «мозкової атаки» (побудовані на колективному евристичному діалозі (полілозі), спрямованому на продукування новий ідей); метод багатовимірних матриць (застосовуються для спрямування творчого пошуку розв’язання певної проблеми); метод вільних асоціацій (полягає у побудові множини нових асоціацій, окремі з яких можуть послугувати вектором пошуку розв’язання проблеми); метод інверсії (спрямований на розв’язання проблеми у новітніх напрямках (зміна мови постановки проблеми, перехід від площинного представлення об’єктів до просторового, побудова міркувань у зворотному напрямку, тощо); метод емпатії (це метод особистісних аналогій); метод синектики (характеризується ознайомленням учнів зі стратегією розв’язання проблем, спонуканням їх до самостійної постановки проблеми для знаходження шляху її розв’язання) [1].
Отже, вивчення курсу географії «Україна і світове господарство» у 9 класі закладів загальної середньої освіти вимагає використання нових нетрадиційних методів і технологій навчання.
Список використаних джерел:
1. Герасимюк Т. О. Групова навчальна діяльність як інноваційна технологія у вивченні економічної географії. Харків: Основа, 2012. 66 с.
2. Жемеров О. О., Блазун В. М. Сучасні технології навчання географії України: метод. посіб. для студентів географів ВНЗ. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2014. С. 12-17.
|