Ситуація, яка склалася в Україні та світі в останні роки та місяці
прискорили потребу в більш широкому забезпеченні навчального процесу всіма формами дистанційного навчання здобувачів знань, в тому числі приділити більше уваги роботі над ситуаційними завданнями.
У відповідності до Положення про дистанційне навчання: затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 25 квітня 2013 р. № 466 дистанційна форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій .
Дистанційне навчання в ВНЗ –це сукупність технологій, які дозволяють забезпечити студентам основний об’єм матеріалу, що має бути засвоєний, інтерактивну взаємодію людей, що навчаються і викладачів в процесі навчання, надання особам, які навчаються можливості самостійної роботи для засвоєння матеріалу, що вивчається.
Основними підсистемами системи дистанційного навчання, які необхідні для забезпечення ефективного процесу навчання є:
• Підсистема навчально-методичного забезпечення;
• Підсистема технічного забезпечення і підтримки;
• Організаційна підсистема
Забезпечення дистанційного процесу навчання з наявністю технічних комп’ютерних телекомунікацій можна здійснювати у вигляді:
- Чат-заняття – заняття, що здійснюються з використанням чат-технологій (всі учасники мають одночасний доступ до чату)
- Веб- заняття – дистанційні заняття, конференції, семінари, робота з ситуаційними завданнями, практичні заняття, консультації з питань виконання контрольних робіт і інших форм навчальних занять, що проводяться за допомогою засобів телекомунікацій і інших можливостей Інтернету.
Крім того, взаємодія може здійснюватися і іншими способами, такими як обмін друкованими матеріалами через пошту і факс, аудіо - чи відеоконференція.
Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського запровадив на новій основі платформу дистанційного навчання «Сікорський» (Sikorsky Distance Learning Platform).
Платформа «Сікорський» – це відкрите віртуальне навчальне середовище університету. Платформа «Сікорський» надає викладачам та студентам широкі можливості для успішного дистанційного навчання. Викладачі можуть створювати навчальні курси, використовуючи всі можливості онлайн- роботи. В дистанційних курсах викладачі завантажують тексти лекцій, питання до курсу, презентації до теми, навчальні фільми та інше. Також ця система забезпечує зручну взаємодію між викладачами та студентами.
Впровадження дистанційних освітніх технологій:
- дає можливість забезпечувати дистанційну підтримку освіти;
- допомагають організувати самостійну роботу студентів;
- допомагають викладачу індивідуалізувати процес навчання;
- дає можливість надавати допомогу в виконанні контрольних робіт студентам заочного відділення;
- викликати більшу зацікавленість студента в спілкуванні і проведенні консультацій;
- здійснювати контрольні заходи з боку викладача.
Для активізації пізнавальної самостійної роботи студентів в умовах дистанційного навчання доцільним і ефективним може бути ширше використання методики розв’язання ситуаційних завдань, які провокують в навчальному процесі підвищення самостійності в роботі, активізацію мислення студентів, привносять дух творчості в навчання, наближення навчання до професійної діяльності, ставлять за мету підготувати студента до професійної практичної діяльності.
Викладачем, що працює над розробкою ситуаційних завдань має бути враховано можливість використання трьох груп ситуаційних завдань:
1. Ситуаційні завдання, які відображають реальні виробничі ситуації. Для таких задач джерелом розгляду є зміст навчання, трансформований через певні конкретні виробничі ситуації або відповідні Інтернет джерела;
2. Ситуаційні задачі, які моделюють елементи професійної діяльності. Це передбачає використання наукових знань з окремих напрямків професійної діяльності, інформація з нормативної і технічної документації, Інтернет-джерела.
3. Ситуаційні завдання, орієнтовані на виконання науково-дослідних робіт, тобто науково-дослідні ситуаційні завдання, для виконання яких мають бути використана статистична інформація, наукова, публіцистична література, Інтернет-джерела. Завдання, які виконуються з використанням дослідницького методу, повинні містити в собі всі елементи самостійного дослідницького процесу (постановку завдання, обґрунтування, припущення, пошук відповідних джерел необхідної інформації, процес рішення завдання).
У даному методі найбільш повно проявляються ініціатива, самостійність, творчий пошук здобувача знань у дослідницькій діяльності.
Розробляючи пакет ситуаційних завдань викладач має враховувати існування різноманітних підходів до розробки ситуаційних задач, які мають бути впроваджені в залежності від рівня попередньої підготовки студента, характеру навчальної дисципліни, зокрема:
- побудова задач на основі відповідних питань програми навчальної дисципліни ;
- підхід, заснований на розв’язанні певних практико-орієнтованих типів задач, які необхідно навчитися розв’язувати кожному, хто вивчає курс;
- підхід, заснований на реальних умовах виробничого процесу, базові знання з яких закладено у відповідних навчальних дисциплінах;
В основі проведення занять з розв’язанням ситуаційних завдань має бути:
• висока мотивація, емоційна насиченість процесу навчання;
• діалогічне спілкування, як між викладачем і студентами, так і між самими студентами;
• у процесі діалогу розвиваються комунікативні здатності; здійснюється підготовка до професійної діяльності;
• розвивається уміння вирішувати проблеми колективно;
• метод розкриває особистісний потенціал студента: кожний учасник може діагностувати свої можливості поодинці, а також і в спільній діяльності з іншими учасниками;
• у процесі підготовки й проведення ситуаційного заняття, кожний учасник повинен мати можливість для самоствердження й саморозвитку;
• викладач повинен допомогти студентові, показати самому його кращі якості, які могли б розкритися в ході спілкування;.
• обговорення і оцінка проведеного заняття сприяє закріпленню знань.
Позитивним в роботі над ситуаційними завданнями в умовах дистанційного навчання є те, що:
- створюються комфортні умови для активної комунікації певної групи здобувачів ;
- студенти отримують самостійно нові знання але при цьому використовують і акумулюють раніше набуті з певної групи навчальних дисциплін;
- набувають життєво - важливого досвіду розв’язання поставлених або виниклих проблем;
- варіативність способів розв’язання поставленої проблеми сприяє розвитку креативності як викладача так і здобувачів;
- формує навики командної роботи, вміння вислуховувати і розуміти інших.
Таким чином, питання використання та наповнення дистанційних курсів, в тому числі ситуаційними завданнями є актуальним для організації навчального процесу в сучасних умовах.
Література:
1. Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник / Н.П. Волкова. – Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. – 360 с
2. Думанський Н. О. Класи сучасних технологій дистанційної освіти. URL: http://vlp.com.ua/files/12.pdf
3. Козлова Г.М. Методика викладання у вищій школі ОНЕУ, 2014.-200 с
4. Красильник Ю.С. Теоретико-методичні основи проєктування дистанційного навчання в умовах закладу вищої освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Херсон : Видавничий дім «Гельветика». 2021. Випуск 94. С. 86-92
5. Шуневич Б. Тенденції розвитку складових частин організації дистанційного навчання // Інформаційні системи та мережі: Зб. наук. праць: Вісник Національного університету „Львівська політехніка”. – 2009. – № 653. – С. 231–240.
|