:: ECONOMY :: НАПРЯМИ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО МЕХАНІЗМУ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ :: ECONOMY :: НАПРЯМИ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО МЕХАНІЗМУ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ
:: ECONOMY :: НАПРЯМИ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО МЕХАНІЗМУ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

НАПРЯМИ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО МЕХАНІЗМУ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ

 
28.06.2022 19:46
Автор: Ларікова Тетяна Віталіївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри податкового менеджменту та фінансового моніторингу, докторант, ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана», м. Київ, Україна
[1. Економічні науки;]

Трансформаційні процеси у бюджетній сфері у зв’язку з процесом децентралізації свідчать про зміну організації бюджетних відносин за рівнями державного та місцевого управління, специфіку формування, розподілу та використання бюджетних коштів. Разом з тим, необхідність обґрунтування наукових підходів бюджетного механізму з урахуванням специфіки функціонування діяльності розпорядників бюджетних коштів на державному та місцевому рівнях потребує визначення форм, методів та ефективних інструментів у контексті використання бюджетних коштів.

Особливо важливим є дослідження бюджетних механізмів розпорядників бюджетних коштів місцевого рівня, які фінансуються з місцевих бюджетів, актуалізуються з урахуванням звітів міжнародних інституцій. Зокрема, у звіті про дослідження місцевих фінансів зазначається, що ці процеси стикаються з такими проблемами як недостатньою фінансовою автономією та обмеженням бюджетних ресурсів. Крім того, в рамках Цілей розвитку тисячоліття (ЦРТ), визначено, що низький рівень досягнень значною мірою пов’язаний із недостатнім фінансуванням розпорядників місцевих бюджетів та проблемою для залучення зовнішнього фінансування, незважаючи на виконання значної кількості повноважень [6].

Загалом, до методів бюджетного механізму потрібно включати: бюджетне планування, бюджетне прогнозування, бюджетне програмування, оперативне управління коштами, бюджетний контроль, бюджетне забезпечення, бюджетне регулювання, бюджетне нормування, бюджетну звітність [2].

Через специфіку діяльності розпорядників бюджетних коштів, зокрема місцевого рівні до форм та інструментів бюджетного механізму належать податкові та неподаткові форми, міжбюджетні та офіційні трансферти при мобілізації доходів, а також бюджетне фінансування, бюджетне кредитування та бюджетне резервування  кошти в процесі використання бюджетних коштів [4]. 

Таким чином, бюджетний механізм передбачає налагодження міжбюджетних відносин між розпорядниками бюджетних коштів різних рівнів управління, пов’язаних, із отриманням та ефективним використанням міжбюджетних трансфертів.

Рух бюджетних ресурсів свідчить про те, що його слід розглядати з двох різних позицій: як складову державної бюджетної політики та як складову бюджетної політики окремо між розпорядників бюджетних коштів .

Після трьох місяців широкомасштабної війни, яку веде російська федерація проти України, наша держава стикається з проблемами бюджетної політики в процесі ефективного перерозподілу обмежених бюджетних коштів. Нині основним інструментом управління є резервний фонд державного бюджету. Верховна Рада України проголосувала за внесення змін до Державного бюджету України з метою збільшення його обсягу. Відповідно до своїх розпоряджень уряд регулярно виділяє кошти з резервного фонду, насамперед, на потреби Міністерства національної оборони та Міністерства внутрішніх справ.

Важливими напрямами використання бюджетних коштів стала підтримка безробітних та внутрішньо переміщених осіб, відновлення звільнених територій. Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 21 квітня 2022 р. № 2218-IX,  яким збільшено витрати загального фонду державного бюджету на 200 млрд грн за бюджетною програмою «Резервний фонд» за рахунок збільшення цієї суми державних позик (з відповідним збільшенням граничного розміру державного боргу та дефіциту державного бюджету). При цьому додаткові кошти з резервного фонду державного бюджету спрямовуються виключно на здійснення заходів із забезпечення безпеки та оборони, фінансову підтримку внутрішньо переміщених осіб [3].

Разом з цим, в умовах воєнного стану дозволено перевищення обсягу резервного фонду бюджету понад 1% обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету (відповідно до абзацу четвертого частини першої пункту 22 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України [1].

Кабінет Міністрів України (КМУ) впродовж другої половини квітня 2022 р. вісім разів здійснював виділення коштів із резервного фонду державного бюджету (рис. 1).

Враховуючи воєнний стан України бюджетна політика щодо державних та місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин зорієнтовується перш за все покриття витрат головних розпорядників бюджетних коштів як Міністерство внутрішніх справ, Міністерство оборони, покриття соціальних виплат. Зокрема, упродовж квітня 2022 року перераховано понад 4,1 млрд грн для виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Міністерство соціальної політики 30 квітня 2022 р. має і далі буде продовжено фінансування виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до того, як надходитиме інформація від областей та ефективно використовувати бюджетні кошти[5]. 

З метою стабілізації та відновлення належного фінансування бюджетних коштів Україна веде інтенсивну роботу з метою залучення міжнародної фінансової допомоги. За підтримки Світового банку узгоджено фінансування щодо гуманітарної та цивільної допомоги обсягом на 5 млрд дол. США щомісяця протягом наступних трьох місяців. Міжнародну гуманітарну допомогу отримують територіальні громади як розпорядники бюджетних коштів місцевого рівня, які повинні використати її за цільовим призначенням максимально ефективно [5].





Рис. 1. Дані щодо виділення коштів із резервного фонду державного бюджету станом на 15 квітня 2022 року.

Узагальнено автором: джерело [5]

Така гуманітарна допомога спрямовується на допомогу утримання внутрішньо переміщених осіб, на відновлення інфраструктури та територій, відновлення пошкоджених будівель, матеріальних цінностей тощо. Саме розпорядники бюджетних коштів місцевої рівня є отримувачами, які відповідають за ефективність використання цих коштів або матеріалів.

Підсумовуючи доходимо висновків, розпорядники бюджетних коштів як органи державного та місцевого рівня є по суті інвесторами, які визначають напрями спрямування отриманих міжнародних фінансових ресурсів, окрім того, вони впливають на характер і місце розташування  цих коштів та якість управління загалом. Отже, їхній вибір визначає можливості економічного розвитку, оскільки така допомога може сприяти зростанню та забезпечити належну інфраструктуру для стимулювання міжнародної допомоги.

Покращення бюджетного механізму залежить від сукупності якості відносин розпорядників бюджетних коштів різних рівнів  управління, їхня співпраця з міжнародними партнерами, які безпосередньо пов'язані зі створенням державного та місцевих бюджетів шляхом збільшення міжнародної допомоги, інтервенційних інструментів: субсидій, дотацій, кредитів, запозичень, спільне фінансування; їх розподіл відповідно до стратегічних пріоритетів розпорядників бюджетних коштів та їх використання з точки зору досягнення якісних та кількісних параметрів ефективного управління їх діяльністю.

Список використаних джерел: 

1. Бюджетний кодекс України выд 08.07.2010 №2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17

2. Ватульов А. В. Бюджетний механізм в умовах трансформації економіки// Ефективна економіка. 2020. №5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/88.pdf

3. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 21 квітня 2022 р. № 2218-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2218-20#Text 

4. Онищенко С. В., Бережна А. Ю., Філонич О. М. Бюджетний механізм: методологічні підходи та практика бюджетної децентралізації // Проблеми економіки № 1 (47), 2021. – С.107-122 URL: problems-of-economy-2021-1_0-pages-107_122.pdf (problecon.com)

5. Огляд інструментів підтримки фінансової стійкості в умовах воєнного стану в Україні (за період 16.04 – 30.04.2022 р.)/ Національний інститут стратегічних досліджень. 2022.- С.1-5

6. Fathallah O. Local Finance and Development. URL:  https://www.uclg.org/en/organisation/structure/committees-working- groups/local-finance-and-development 




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
КЛІЕНТООРІЕНТОВАНІСТЬ ТА АДАПТИВНІСТЬ, ЯК КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ В ПРОЦЕСІ ПРОДАЖІВ
24.06.2022 11:38
ПІДХОДИ ДО СЕГМЕНТАЦІЇЇ МЕДІАРИНКУ
24.06.2022 11:27
ФАНДРЕЙЗИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАЛУЧЕННЯ КОШТІВ ДЛЯ СОЦІАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
24.06.2022 11:21
СТАН ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
23.06.2022 14:10
ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ, ЇХ ОСОБЛИВОСТІ
23.06.2022 12:36
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОПОДАТКУВАННЯ ПДФО В УКРАЇНІ
23.06.2022 11:01
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ НА ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМТСВАХ
18.06.2022 10:41
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ДОКУМЕНТУВАННЯ ВИРОБНИЧИХ ЗАПАСІВ
18.06.2022 10:24
МОЖЛИВОСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВИХ ВИТРАТ АДМІНІСТРАТИВНИХ ОДИНИЦЬ
09.06.2022 18:58
ДИДЖИТАЛІЗАЦІЯ АУДИТУ В УКРАЇНІ
09.06.2022 18:41




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.685 сек. / Mysql: 1570 (0.594 сек.)