:: ECONOMY :: ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОПОДАТКУВАННЯ ПДФО В УКРАЇНІ :: ECONOMY :: ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОПОДАТКУВАННЯ ПДФО В УКРАЇНІ
:: ECONOMY :: ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОПОДАТКУВАННЯ ПДФО В УКРАЇНІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОПОДАТКУВАННЯ ПДФО В УКРАЇНІ

 
23.06.2022 11:01
Автор: Демідова Аліна Олегівна, студентка, Одеський національний економічний університет
[1. Економічні науки;]

Податок на доходи фізичних осіб (далі - ПДФО) є одним із найважливіших бюджетоутворюючих податків в Україні. Тому розглядання проблемних питань щодо справляння  ПДФО є вкрай важливим на сьогоднішній день.

ПДФО є обов‘язковим загальнодержавним податком, що утримується із заробітної плати та інших виплат, і має пропорційну систему оподаткування. 

Порядок оподаткування ПДФО регулюється ІV розділом Податкового кодексу України (ПКУ). До основних елементів ПДФО належать: платники податку, об‘єкт та база оподаткування, ставки тощо.

Ставка ПДФО за станом на 2022 рік становить 18% для більшості громадян відповідно до п. 167.1 ст. 167 ПКУ [1]. Ця ставка податку є середньозваженою порівняно з іншими країнами Європи, але незважаючи на це, більшість фізичних осіб намагаються зменшувати  суми своїх доходів або взагалі відхиляються від їх сплати. Це може бути обумовлено тим, що податкова система України не зовсім вдало підлаштована під економічну ситуацію та розвиток країни. 

Індекс реальної заробітної плати населення за 2020 рік складав 110,2 % , а у 2021 році 112 %, але індекс самої інфляції також зріс на 5 % у 2021 році порівняно з 2020 роком [2]. Це говорить про те, що платоспроможність населення, незважаючи на зріст заробітної плати, все одно зменшилась через інфляцію. Прожитковий мінімум впродовж декількох років зовсім не підходив до встановлених рівнів цін на території України. Через це основна частина населення могла дозволити та забезпечити себе лише найнеобхіднішими базовими продуктами для життя. Також більшість населення мають недовіру до владних структур, котрі займаються функцією перерозподілу коштів, отриманих від податків. Тому, на наше переконання,  ці та багато інших факторів недосконалої податкової системи України призводять  до ухилення сплати податків  та тінізації доходів громадянин. 

Для того, щоб покращити податкову систему країни необхідно порівнювати та аналізувати її з іншими податковими системами світу. Адже різні країни формують різне сприйняття та відношення населення до  оподаткування. 

Також по іншому й розглядається сутність поняття «податок». Наприклад, у Великобританії - це обов‘язок перед державою, у Німеччині - це підтримка, яку громадяни надають країні, а для нашої держави для багатьох людей - це примусове виконання платежу [3].

Щоб поміняти таке ставлення населення до оподаткування важливо розробити необхідні заходи, які сприятимуть довірі громадян до державних структур та підвищать їх рівень обізнаності в податковій справі.

Суттєвих відмінностей щодо суб‘єктів та об‘єктів оподаткування в податкових системах України та більшості зарубіжних країн немає. Але однією відмінністю порівняно з європейською системою оподаткування є те, що в основі національної системи лежить пропорційне оподаткування, а в основі європейської - прогресивна шкала. Тобто податкові ставки у такій системі збільшуються у міру зростання доходів платника податків. Така система прибирає у суспільстві відчуття соціальної несправедливості, адже ПДФО сплачують різні верстви населення із різними соціальними статусами. 

Наприклад, у Німеччині платників податків розподіляють на класи в залежності від рівня їх доходів. Швеція має найбільш максимальну ставку податку за прогресивною шкалою, її максимальне загальне значення становить більш ніж 60 %. Взагалі у багатьох країн Європи затверджена сума мінімального доходу, з якого розпочинається плата податку, але також розмір цієї суми залежить від деяких факторів, що можуть зменшувати суму оподаткованого доходу. 

В Україні такі фактори, що зменшують розмір оподаткованого доходу називаються соціально податковими пільгами (ПСП). Відповідно до п. 169.1 ст. 169 ПКУ будь-який платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отриманого від роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму ПСП у розмірі, що дорівнює 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи.

Ще однією відмінністю можна вважати те, що правила формування бази та ставки ПДФО у декількох країн Європи створюють саме органи місцевого самоврядування, а не загальнодержавні установи як в Україні. Кожен регіон має свої основні види діяльності та перспективи розвитку, тому встановлення саме  місцевими органами правил оподаткування на їх територіях є більш ефективним.

Систему формування ставок ПДФО в країнах Європи можна враховувати у процесі оновлення податкового законодавства України, адже більшість із цих країн мають непоганий економічний розвиток та добру соціальну захищеність населення.

Підсумовуючи вищесказане, можна унаочнити наступні заходи покращення системи оподаткування із урахуванням позитивного досвіду європейських країн, а саме:

- забезпечити зростання доходів фізичних осіб, адже саме заробітна плата є основним джерелом нарахування ПДФО. Розробити нові робочі місця, підвищити прожитковий мінімум, орієнтуючись на показники інфляції , збільшити надходження інвестицій до країни , що у свою чергу поповнять надходження до бюджету;

- запровадити нульову ставку оподаткування для громадянин із низьким рівнем доходів;

- розробити спеціальну прогресивну шкалу оподаткування ПДФО, це сформує соціальну справедливість;

- надавати можливість місцевим органам самоврядування встановлювати правила оподаткування;

- розробити заходи для підвищення податкової культури та довіри населення до сплати податків, щоб кожен розумів, що податки це не примусовий платіж , а обов‘язок громадянина перед державою , який у майбутньому йде на користь країни та самого платника

- покращити чи змінити  саму систему та закони оподаткування.

Саме впровадження цих заходів у вітчизняну систему оподаткування зможе підвищити довіру та обізнаність населення до державних інститутів, сприятиме підвищенню податкової дисципліни та поступовому зменшенню тінізації доходів.

Список використаних джерел

1.Податковий кодекс України: Кодекс України в редакції Законів № 71-VIII від 28.12.2014, № 909-VIII від 24.12.2015. Ст.167. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/paran3850#n3850

2.Індекс реальної заробітної плати та інфляції. Мінфін: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/labour/salary/index/ (дата звернення: 01.03.2022)

3. Слєпцова Н. В., Кочура Л. В.. Зарубіжний досвід оподаткування доходів фізичних осіб та реалії адміністрування ПДФО в Україні. Економіка та держава. 2019. С. 83.

_____________________

Науковий керівник: Артюх Оксана Валентинівна, доктор економічних наук, професор, Одеський національний економічний університет



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
НАПРЯМИ РОЗВИТКУ БЮДЖЕТНОГО МЕХАНІЗМУ ЯК СКЛАДОВА УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ
28.06.2022 19:46
КЛІЕНТООРІЕНТОВАНІСТЬ ТА АДАПТИВНІСТЬ, ЯК КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ В ПРОЦЕСІ ПРОДАЖІВ
24.06.2022 11:38
ПІДХОДИ ДО СЕГМЕНТАЦІЇЇ МЕДІАРИНКУ
24.06.2022 11:27
ФАНДРЕЙЗИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАЛУЧЕННЯ КОШТІВ ДЛЯ СОЦІАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
24.06.2022 11:21
СТАН ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
23.06.2022 14:10
ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ, ЇХ ОСОБЛИВОСТІ
23.06.2022 12:36
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ НА ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМТСВАХ
18.06.2022 10:41
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ДОКУМЕНТУВАННЯ ВИРОБНИЧИХ ЗАПАСІВ
18.06.2022 10:24
МОЖЛИВОСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВИХ ВИТРАТ АДМІНІСТРАТИВНИХ ОДИНИЦЬ
09.06.2022 18:58
ДИДЖИТАЛІЗАЦІЯ АУДИТУ В УКРАЇНІ
09.06.2022 18:41




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 1.101 сек. / Mysql: 1570 (0.991 сек.)