Надзвичайно важливо, аби глядачі отримували позитивні емоції й естетичне задоволення від виконання музичного твору артистом. Тому актуальним є досягнення такого рівня вокально-виконавських навичок з використанням засобів музичної виразності, який дав би можливість глядачам зрозуміти музику, осмислити її в процесі спілкування артиста-вокаліста з ними зі сцени. Це потрібно враховувати вже в умовах вокальної підготовки учнів шкіл мистецтва для розвитку їхніх творчих здібностей через ефективний підбір викладачами вокально-художнього репертуару.
Формоутворювальною основою заняття з вокалу є принцип подібності і контрасту, тобто воно за змістом та формою повинно бути витвором мистецтва [1, с. 12]. Робота над вокальним твором є основою діяльності викладачів по класу вокалу шкіл мистецтв і полягає у створенні комфортних психолого-педагогічних умов для цілеспрямованого розвитку вокально-виконавської творчості учнів. З удосконаленням практичних вокально-виконавських навичок розвиваються і їхні музичні здібності, учні збагачують свою творчість новими підходами.
Діяльність сучасних вокалістів пов’язана з вимогою бути універсальними виконавцями [3, с. 503]. З огляду на це, перед викладачами по класу вокалу шкіл мистецтв постає актуальне завдання: пошук ефективних творчих форм і методів роботи, спрямованих на розвиток музично-образного мислення учнів. Учні мають вміти не лише досконало володіти твором, а й проаналізувати його музичну та поетичну сторони.
Музичний репертуар – один із вирішальних чинників виховання музиканта, адже вдало підібрані музичні твори допомагають швидко закріпити й удосконалити технічно-виконавську майстерність, виховати зацікавленість до творчої та концертної роботи, дають змогу розвинути музичну культуру й естетичний смак [2, с. 69]. Від викладачів по класу вокалу шкіл мистецтв вимагається знання психіки і психології учнів. Для них має бути створена продуктивна музично-творча атмосфера на заняттях з вокалу, де вони матимуть змогу за допомогою вдало підібраного репертуару збагачувати музично-художні враження від занять.
Щодо вокальних творів для підготовки учнів шкіл мистецтв по класу вокалу, то їх перелік, з нашої точки зору, може включати:
- романси, які у репертуарі дитини можуть зайняти помітне місце і бути цікаві тим, що широко представляють національне життя й історію, часто пов'язані з героїчною поезією. Крім того, романсові вірші мають потужний лінгводидактичний потенціал, а романс як музичний твір є камерно-вокальним жанром для сольного співу з інструментальним акомпанементом;
- фрагменти арій з опер, оперет, мюзиклів, доступні діапазону дитячих голосів. Їх необхідно включати до репертуару з огляду на рівень популярності і складності. Вони можуть бути вплетені у музично-сценічні видовища, де поєднуються різноманітні жанри та виразові засоби музики;
- сучасні (естрадні) пісні, зокрема дитячі, що характеризуються значною різноманітністю стилів, різновидів. З другої половини ХХ століття вони органічно й широко використовуються в таких видах мистецтва, як кіно, театр і телебачення, що й спричинило бурхливий розвиток сучасного (естрадного) вокального мистецтва. Значна частина вокально-художнього репертуару для учнів по класу вокалу у школах мистецтв є кавер-версіями відомих сучасних (естрадних) пісень;
- народно-пісенну творчість, що представляє інтерес для включення до вокально-художнього репертуару учнів шкіл мистецтв, оскільки є масовою, близькою пересічному глядачу, а її мелодійність й емоційна манера виконання часто викликає патріотичні піднесені почуття. Перенесення сучасної манери виконання на народну пісню дає можливість досягати цікавого інтонування старих мелодій і варіювання старих текстів.
Таким чином, практичний контекст формування і виконання репертуару у творчій діяльності учнів по класу вокалу шкіл мистецтв – це насамперед орієнтація на їхній усебічний і безперервний культурно-духовний розвиток. Репертуар не має бути застиглим явищем, а повинен постійно розширюватися за тематичною, ідейною суттю, формою. Незаперечним є його вплив на виховання художньо-естетичних смаків учнів.
Список використаних джерел:
1. Гавацко Е. П. Формування вокальних навичок у вихованців студії естрадного співу. Науково-методичний посібник. Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. Ужгород, 2017. 65 с.
2. Горбова Н. Г. Три компоненти роботи в класі сольного співу. Мистецька освіта майбутнього: методичні аспекти: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф., 29 квіт. 2020 р. / за заг. ред. М. М. Бриль. Київ: ДНМЦЗК-МО, 2020. С. 69–70.
3. Горобець В. П. Проблемні аспекти вокального виконавства в естрадній та академічній манері. Молодий вчений. 2018. № 2 (2). С. 501–504.
|