Глобальна проблема ухилення від сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів як фізичними, так і юридичними особами вже давно обговорюється багатьма вченими-юристами, економістами та науковцями.
Податкова система – один із найважливіших елементів української економіки. Як відомо, не всі компанії вчасно сплачують податки та збори в повному обсязі. Сьогодні ухилення від сплати податків стало практично нормою для багатьох підприємств. Вирішення цієї проблеми дуже важливе, враховуючи боротьбу з фінансовою злочинністю та необхідність мобілізації достатніх коштів до державного бюджету України.
Варто зазначити, що низькі податкові надходження зумовлені низкою причин, насамперед зниженням рівня реальної заробітної плати, у деяких випадках номінальним зниженням доходу, оскільки прибутковий податок становить більшу частину податкових надходжень. По-друге, причиною зниження доходів бюджету від оподаткування є високий рівень ухилення від сплати податків, пов'язаний із бажанням фізичних та юридичних осіб зберегти більше грошей, незважаючи на незаконність цього методу. Таким чином, в економіці України подібні явища істотно впливають на формування державного бюджету та можливість реалізації соціально-економічної політики в країні [1].
До основних причин зниження доходу від оподаткування належать:
- погана організація бухгалтерського обліку та звітності у компаніях, установах, організаціях;
- некомпетентність органів та посадових осіб, які виконують організаційні та управлінські функції в економічній сфері на всіх рівнях державної влади;
- можливість створювати фіктивні підприємства за допомогою недосконалого процесу реєстрації та перевірки бізнесу.
До нормативних і правових причин варто віднести:
- численні зміни у законодавстві, які викликають труднощі для платників податків;
- невирішені юридичні питання з багатьох видів комерційної діяльності;
- відсутність чіткого визначення відповідальності за податкові правопорушення.
Використання офшорів вважається одним з найбільш масштабних схем ухиленням від сплати податків. Згідно зі звітом міжнародної організації Global Financial Integrity, протягом останніх 10 років з України було виведено близько 116 млрд. дол., що становить приблизно 9,4 % від ВВП кожного року.[2]
Істотні за своїми розмірами є схеми, які відбуваються на митному контролі. У період 2011-2020 років такі махінації, як контрабанда та заниження вартості товарів, коштували бюджету майже 15 мільярдів доларів щороку. Загалом, за оцінками дослідників, до держбюджету щорічно не надходить 100–160 млрд грн.
Отже, офшори, шахрайство з ПДВ та заниження прибутку – схеми, які вже закріпилися у свідомості населення та не викликають подиву.
Вартим уваги є те, що для успішного реформування податкової системи та боротьби з ухиленням від сплати податків необхідно ретельно вивчити та проаналізувати механізми та схеми, які використовує тіньовий капітал при податковому плануванні своєї діяльності [3].
Також зазначимо, що податкове навантаження має бути більш оптимальним, тобто, має не лише мобілізувати достатні кошти до бюджету, а й інвестувати кошти, що вивільнилися, у розширення виробництва та стимулювання інвестиційних процесів в Україні.
Для зниження рівня ухилення від сплати податків є доцільним удосконалити податкове законодавство; підвищити рівень податкової культури та податкової дисципліни; ефективно використовувати податкові надходження.
На практиці необхідно не збільшувати кількість перевірок та штрафів, а вдосконалювати демократичні інститути, посилювати боротьбу з корупцією та організованою злочинністю. На законодавчому рівні відповідальність за ухилення від сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів необхідно посилити шляхом внесення змін до Кримінального кодексу України.
На даному етапі розвитку податкової системи існує багато перепон на шляху до вирішення цієї проблеми, оскільки зі зростанням способів мінімізації податкові органи не в змозі здійснювати відповідний контроль щодо своєчасного і повного надходження коштів до бюджету. У законодавстві відсутнє поняття «мінімізації податків», однак на практиці його активно втілюють в життя, коли йде мова про ухилення від сплати податків.
Отже, створення раціональної податкової системи забезпечить баланс національних та приватних інтересів, сприятиме розвитку підприємництва та збільшенню національного багатства України. Але все ж в кінцевому результаті можливо змінити тенденцію зневіри у краще майбутнє, однак найбільш вагомим є переконання уряду, від якого залежить курс подальшого розвитку держави.
Список використаних джерел:
1. Матвійчук К. А. Тіньова економіка в Україні як наслідок уникнення від сплати податків. Фінансовий механізм вирішення глобальних проблем: тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. (20–21 вересня 2012 р.) URL::http://www.confcontact.com/2012_09_21/7_matvijchuk.htm (дата звернення 16.11.2021 р.)
2. Офіційний сайт міжнародної організації Global Financial Integrity [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gfintegrity.org
3. Горобінська І. В. Тіньова економіка – як результат ухилення від сплати податків. Зб. наук. пр.. Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/ natural/Vntu/2009_19_1/pdf/52.pdf. (дата звернення 16.11.2021 р.)
___________________
Науковий керівник: Калита Тетяна Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фіскального адміністрування, Державного податкового університету м.Ірпінь
|