Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики залежить розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.
Вчений, Л. С. Виготський, вказував на зв'язок пізнавальної діяльності й мовлення із розвитком дрібної моторики у дітей із порушеннями мовлення. Відзначав, що початком розвитку мислення є рука, тому особливі діти потребують особливого підходу до розвитку дрібної моторики рук, оскільки їм властиві специфічні порушення тонких диференційованих рухів, координації. Тож, розвиток рухового апарату, зокрема дрібної моторики пальців рук, є фактором, що стимулює розвиток і мислення, і мовлення.
Під час активного формування мовленнєвих зон, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Рухи кистей рук допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.
Саме тому, тренування пальців рук, розвиток дрібної моторики – необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, привернути увагу, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.
Розглянемо вправи на розвиток дрібної моторики.
Вправа «Весняний букет для мами»
Матеріали: вата, пластилін, гілка, клей, картон.
Під час вправи знайомимо дитину з матеріалами.
Що таке вата? Що таке гілочка?
Вправи на артикуляційну гімнастику за допомогою гілки. Вправи на розвиток дихання за допомогою вати. Перш ніж працювати з пластиліном, його треба розігріти, подмухати на нього, розім’яти пальчиками, скатати кульку та притиснути до основи. Взяти гілку та зафіксувати разом з дитиною в основу з пластиліну. Готуючи маленькі кульки з вати, дитина працює обома руками відриваючи та катаючи кульки, що сприяє роботі обох півкуль головного мозку. Почергово приклеює до гілочки ватні кульки, тим самим створює цікаву поробку.
Вправа самомасажу «Подорож шишки»
Матеріали: шишка ялинки або сосни.
Проговорюючи віршики проводимо самомасаж по тілу.
Кисті рук:
Шишка швидко пробігає,
Ручки наші розминає.
(Затиснувши шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад)
Щічки:
Метелики прилетіли
І на щічки нам сіли.
(Почергово торкатися шишкою до правої та лівої щічки)
Крильцями полоскотали –
Діти враз веселі стали.
Ніжки:
Дощові краплинки
Торкнулися ніжки,
Їх зовсім не бояться
Всі наші малюки.
(почергово перекатувати шишку по ніжці)
Дощик крапає частіше,
І по ніжці б’є сильніше.
Хай водичка ллється, ллється -
З неї сила додається.
(Послідовне постукування шишкою по ніжкам)
Список використаних джерел:
1. Ленів З.П. Корекція порушень усного мовлення у дітей старшого дошкільного віку засобами арттерапії. Видавництво НПУ ім. МП Драгоманова, 2010 – 64с. [Електронний ресурс].– Режим доступу: https://scholar.google.ru/citations?user=mat2WMIAAAAJ&hl=ru
2. Ленів З.П. Дефектологія, с. 27-31, 2008. Діагностика усного мовлення старших дошкільників засобами арт-терапії: навчально-методичний посібник. https://scholar.google.ru/citations?user=mat2WMIAAAAJ&hl=ru
3. Потапенко О.М. Удосконалення мовлення дітей засобами логопедичного самомасажу. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. [Електронний ресурс].-Режим доступу:
http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/12016/Potapenko.pdf?sequence=1
|