В умовах всесвітньої глобалізації, освіта розглядається як головний фактор соціально-економічного прогресу, оскільки найважливішою цінністю та основним капіталом сучасності всі прогресивні, розвинені країни вважають людину та її інтелектуальний потенціал. Загальна середня освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації та держави, запорука майбутнього України, вона впливає на всі сфери економічного життя суспільства, оскільки саме тут закладаються підґрунтя, які в майбутньому формують висококваліфікованого спеціаліста, а це є вагомим елементом на шляху досягнення високих темпів економічного зростання держави і добробуту кожного громадянина. Ця сфера формує знання і вміння молодого покоління, займається його вихованням та підготовкою майбутніх кадрів, є визначальним чинником політичної, соціально-економічної, культурної та наукової життєдіяльності суспільства. Освіта відтворює і нарощує інтелектуальний, духовний та економічний потенціал суспільства. Саме тому її розвиток та удосконалення є важливою передумовою подолання негативних кризових ситуацій в економіці і суспільстві, що нині мають місце.
Кризовий стан економіки, дефіцит державних ресурсів, викликаний військовими діями що проходять нині в Україні, зумовив функціонування освіти за принципом обмеженості бюджетного фінансування. В результаті недоотримання фінансових ресурсів, застарілістю нормативно-правового забезпечення та механізмів залучення і використання позабюджетних коштів, освітня галузь не отримує необхідного розвитку. [3]
Якість освіти безпосередньо впливає на соціально-економічну ситуацію в Україні, а отже, дослідження проблем фінансування освітньої сфери є надзвичайно актуальними та потребують особливої уваги.
Основним завданням держави, в умовах економічної нестабільності, має бути створення відповідного нормативного та регуляторного середовища, в якому приватні підприємці, бізнес, громадські організації будуть зацікавлені у висококваліфікованих, мобільних, компетентних працівниках, та активніше залучатимуться до фінансування освіти, зокрема загальної середньої освіти. Владою мають бути створені передумови для раціонального використання коштів і забезпечення якості підготовки спеціалістів на рівні вимог європейських стандартів.
Питання розвитку та фінансування загальної середньої освіти активно досліджували у своїх працях вітчизняні та зарубіжні вчені та практики, відомими представниками яких є: В.Андрущенко, Т.Боголіб, О.Бровко, В.Буковинський, І.Вакарчук, І.Вахович, Д.Дзвінчук, Т.Ілляшенко, Л.Іщук, В.Затуренська, В.Кремень, В.Лівшиць, В.Малишко, С.Ніколаєнко, К.Павлюк, Т.Радіонова, С.Пиріг. Разом з тим, проблеми достатності фінансування закладів загальної середньої освіти для нашої країни завжди є актуальними та потребують детального системного вивчення, а тим більше в умовах економічної кризи та потребі держави в якісних послугах освітніх закладів. При вирішенні питань фінансування закладів освіти необхідно звернути увагу на об’єктивну потребу подальшого дослідження проблемних аспектів фінансового забезпечення таких закладів із врахуванням різних джерел формування фінансових ресурсів. Дослідження вище вказаних науковців сформували вагоме теоретичне та практичне підґрунтя для подальшого дослідження даної проблеми.
Метою дослідження даної теми є аналіз сучасних джерел фінансування, їх достатність в умовах економічної нестабільності; визначення та аналіз додаткових джерел фінансування загальноосвітніх закладів.
Україна на законодавчому рівні визначає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, інтелектуального, духовного і культурного розвитку суспільства і держави. Основою відтворення потенціалу народу та виходу української науки, техніки і культури на світовий рівень, національного відродження, становлення державності та демократизації суспільства має стати розбудова системи освіти.[1]
Наразі, через недостатність фінансування освіта України не має необхідного рівня розвитку, і держава визнає цей факт. Текст національної програми «Освіта» містить положення про те, що наявна система освіти України перебуває в стані, який не задовольняє вимоги, що постають перед нею в умовах розбудови української державності. Проявом цього є невідповідність освіти запитам особистості, потребам суспільства, світовим досягненням людства, у знеціненні соціального престижу освіченості та інтелектуальної діяльності, бюрократизації усіх ланок освітньої системи.[2]
В умовах глобалізації та інформаційної революції, коли в економіці розвиваються конкурентні відносини, освіта, на жаль, не виконує своєї суспільної функції. Дана ситуація пов’язана з невідповідністю законодавчо встановлених стандартів та їх бюджетним фінансуванням. Викликано це недостатністю бюджетних коштів, а відтак неспроможністю державою повною мірою забезпечити функціонування та розвиток освіти.
Аналізуючи ситуацію в сфері загальної середньої освіти, можна зробити висновки, що механізм її фінансування недосконалий, а це призвело до зниження якості освітніх послуг. Для побудови ефективної моделі фінансування закладів загальної середньої освіти, необхідно чітко визначити механізм здійснення видатків, який буде підтримуватись з боку держави та суспільства. Політика фінансування освіти повинна формуватися відповідно соціально-економічної доцільності здійснення бюджетних видатків та поєднання світового і вітчизняного досвіду.
Сукупність вищеперерахованих заходів повинна сприяти вихованню всебічно розвиненої особистості з системним світоглядом та логічним мисленням.
Список використаних джерел:
1. Аналітична записка «Дослідження стратегічних напрямів реформування освіти і науки в Україні» / Міжнародний центр перспективних досліджень URL: http://www.icps.com.ua/
2. Бугай І.В. Механізм фінансування освіти // Держава та регіони – серія: Економіка та підприємництво. 2007
3. Ілляшенко Т.О. Проблеми та перспективи фінансування освіти і науки в Україні в умовах економічної кризи / Т.О. Ілляшенко, Т.О. Радіонова // Механізм регулювання економіки. 2020
4. Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років. Проект. URL: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf.
5. Малишко В.В. Фінансова політика України у галузі середньої освіти: автореф. дис. к. е. н. : спец. 08.00.08 «Гроші, фінанси і кредит» / В.В. Малишко. – Запоріжжя, 2012. – 48 с.
6. Полозенко Д.В. Фінансове забезпечення загальноосвітніх закладів та шляхи його вдосконалення / Д.В. Полозенко // Фінанси України. – 2007. – № 10. – С. 27–33.
7. Якимчук Т.В. Проблеми фінансування загальноосвітніх шкіл та напрямки їх вирішення URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2015/2015_3/8.pdf
|