Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 464 комбінованого типу має 12 груп, де в деяких з них навчаються, виховуються та отримують корекційну допомогу діти із різними психофізичними порушеннями (ДЦП, порушення мовлення, ЗПР).
Під час роботи психологами, вчителями-дефектологами, вчителями-логопедами та вихователями було помічено ряд труднощів у більшості вихованців з ООП, серед яких:
- Недорозвинення ігрової діяльності – дитина не приймає запропоновану їй ігрову роль, не дотримується правил гри, віддає перевагу рухливим іграм. У процесі сюжетно-рольової гри така дитина діє з ігровим матеріалом стереотипно, стискається з труднощами при виконанні окремих ролей;
- Недостатня пізнавальна активність, швидка втомлюваність, виснажливість;
- Недорозвинення емоційно-вольової сфери;
- Недорозвинення ігрової, провідної у дошкільному віці, діяльності;
- Знижена здатність до узагальнень і цілісності сприймання об’єктів.
Робота педагогічного колективу нашого закладу спрямована на корекцію та зменшення проявів зазначених недоліків. Провідна роль в корекційно-оздоровчий роботі належить інструктору з фізичної культури. Заняття з фізичної культури, які ним проводяться, передбачають вирішення корекційно-оздоровчих, навчальних та виховних завдань. Корекційне завдання полягає в подоланні недоліків фізичного та психічного розвитку засобами фізичного виховання з корекційним спрямуванням, оздоровче - у профілактиці захворювань серцево-судинної, дихальної систем та опорно-рухового апарату навчальні завдання - засвоєння рухових навичок та вмінь, необхідних для нормальної життєдіяльності, виховне - у формуванні фізичних та морально-вольових якостей особистості дитини;
Особливості роботи з дітьми з ООП передбачають наступне:
1. Заняття проводяться в підгрупах або індивідуально з дитиною в залежності від рекомендацій із висновків ІРЦ.
2. Інструктор з фізичної культури здійснює індивідуальний підхід та при необхідності надає допомогу дитині.
3. Завдання подаються з опорою на зразки.
4. Перед виконанням завдань проводиться детальний інструктаж дітей щодо його виконання.
5. Для закріплення нового матеріалу надаються багаторазові вказівки і вправи.
6. Інструктор проводить динамічне спостереження за просуванням кожної дитини при виконанні вправ; під час навчання дитини звертається увагу на стан різних сторін її психічної діяльності: пам’яті, уваги, мислення, мовлення, темп роботи, вміння поборювати перешкоди [1].
На заняттях з фізичної культури інструктор використовує наступне обладнання для координації рухів, зорово-просторових уявлень та орієнтації в просторі:
• півсфера балансуюча масажна «Риф»
• канат гімнастичний
• мотузкова драбина
• диск «Здоров'я»
• м'які модульні елементи-тренажери (циліндри,прямокутники)
• масажний килимок «Ортек Мікс»
• м'яч гімнастичний
Наводимо приклади корекційно-розвиткових засобів, які використовуються у роботі із дошкільниками з ООП.
Надання індивідуально-орієнтованої допомоги вихованцям із ООП, з урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку та індивідуальних можливостей відповідно до рекомендацій з фізичного виховання сприятиме розвитку основних рухів і фізичних якостей, здатності до просторової організації рухів; слухо–зорово–моторної координації і почуття ритму, рівноваги, готовності руки до письма, вміння підкорятися правилам і соціальним нормам у взаєминах з дорослими та однолітками, набуттю самостійності, навички дотримуватися правил безпечної поведінки та особистої гігієни.
Список використаних джерел:
1. Таранченко О.М., Найда Ю.М. Врахування відмінностей розвитку та навчальної діяльності дітей з особливостями психофізичного розвитку в процесі навчання. / Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально – методичний посібник/Кол.:авторів: Колупаєва А.А., Найда Ю.М., Софій Н.З. та ін. За заг.ред .Даниленко Л.І., - К.:2007.- 128с.
|