Здобувачі першого (бакалаврського) рівня та другого (магістерського) рівня вищої освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди згідно навчального плану проходять педагогічну (логопедичну) практику у закладах дошкільної освіти. Особливо цікавою для здобувачів є логопедична робота з формування правильної звуковимови.
Спостереження та аналіз роботи здобувачів під час проходження практики дозволило виділити деякі труднощі, які виникають у майбутніх фахівців-логопедів при роботі над постановкою звуків. Так, на підготовчому етапі, при здійсненні роботи над розвитком мовленнєвого дихання не всі здобувачі звертали увагу на його досконалість. У дітей дошкільного віку спостерігалась недостатня плавність видиху, прискорений темп видиху, слабкий видих, несвоєчасний добір повітря тощо.
На етапі автоматизації звуку було помічено наступні недоліки:
1. Робота з автоматизації звуку здійснювалась без попереднього проведення артикуляційної гімнастики;
2. Не всі здобувачі звертали увагу на необхідність вироблення правильного мовленнєвого видиху;
3. Відсутня різноманітність матеріалів для автоматизації звуків;
4. Звук який автоматизується, не завжди чітко вимовлявся дитиною-дошкільником.
Не всі здобувачі дотримувались певної послідовності автоматизації звуку, а саме:
1. Автоматизація звуку у складах:
а) відкритих складах – ША-ШО-ШУ;
б) закритих складах – АШ-ОШ-УШ ;
в) в інтервокальній позиції – АША-ОШО-УШУ .
2. Автоматизація звуку в словах:
а) на початку слова -шапка, шарф, шахтар, шайба, шабля;
б) наприкінці слова -душ, петрушка, подушка;
в) в середині слова -кошик, шипшина, мурашка, ромашка;
г) у словах зі збігом приголосних -сушки, соняшник.
Автоматизація звуку у реченнях.
Де багато пташок, там не має комашок.
Тато купив нову шину для машини.
Білка шукає шишки.
3. Автоматизація звуку у віршах
«Мишка»
Шматок сальця шукає мишка,
у нашій шафі шарудить.
Як шмигоне на мишку кішка!
А мишка шусть у шпарку вмить!
- Що ти, донечко, шепочеш? І чому це ти не спиш?
- Я, матусю, спати хочу, але треба вивчить вірш.
«Кожушок»
Шура, як весна настала,
кожушок в мішок сховала.
А як знов прийшла зима – до мішка, а там… нема.
Миші влізли до мішка і погризли кожушка,
лише шматочок залишився. Ось історія така.
4. Автоматизація звуку у скоромовках
У кішки – кошеня, а у мишки – мишеня.
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: - Ти не вмієш так, як я так, як ти, не вмію я.
Кішка бігає за мишкою, мишка бігає від кішки.
5. Автоматизація звуку в текстах
«Сад»
Біля школи великий сад. У ньому ростуть: груші, сливи, вишні, абрикоси, яблука, персики, аґрус, смородина й інші фрукти та ягоди. Сашко і Лариса доглядають груші та яблуні, Мишко й Наталка – вишні й аґрус, Тиміш і Сергійко – персики, абрикоси та сливи. Тому восени багато фруктів у шкільній їдальні.
6. Автоматизація звуку у самостійному мовленні
Аналіз недоліків у роботі здобувачів під час проходження педагогічної (логопедичної) практики у закладах дошкільної освіти показав необхідність здійснення попередньої роботи з уточнення знань відповідно завдань практики та обов’язкове узгодження з вчителем-логопедом планів-конспектів занять.
Список використаних джерел:
1. Автоматизація звуків. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://teremok.dneprorudnoe.com/file/I4TvdylB
2. Інклюзивна освіта. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://universitypeoplezdorovya.blogspot.com/2017/04/blog-post_24.html/
|