Технології управління РЗМБ формуються та в подальшому реалізуються, ґрунтуючись на принципах, які сприятимуть розвитку громади, спираючись на інтереси учасників РЗМБ. На сьогоднішній день існують такі принципи: принцип прозорості, який передбачає повне інформування всіх учасників РЗМБ; принцип партисипативності, який вимагає залучення до процесів прийняття рішень жителів територіальної громади; принцип законності, за ним визначаються пріоритети, спираючись на чинне законодавство: Бюджетний кодекс України [1], Закон України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України»[3], Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» [4], Указ Президента України «Про Стратегію сталого розвитку «Україна - 2020» [5], інші підзаконні акти, відповідні рішення ОМС та накази голови місцевої ради. Дуже важливо додатково врахувати основні положення Європейської хартії місцевого самоврядування [2]. Зазначимо, що ці принципи не нові, але в національній практиці їх не завжди дотримуються.
В Україні необхідно втілити в життя такі нові принципи: принцип відповідності з реальним станом сучасної економіки в країні, саме за ним визначаються відповідні обґрунтовані потреби, потенційні і одночасно доступні на цей час для мобілізації ресурси, ризики, відповідальність, а його застосування можливе лише у довгостроковій перспективі; принцип «живого партнерства», за яким при вирішенні стратегічних завдань стосовно ресурсного потенціалу території між мешканцями, владою та бізнес-середовищем у центрі повинні бути саме члени територіальних громад; принцип спільного розуміння, покликаний сформувати чітке уявлення зв’язку між ресурсною базою місцевого бюджету, ресурсами території, ресурсним потенціалом, джерелами власних надходжень і самими доходами місцевого бюджету, в подальшому сприяти забезпеченню в інтересах громади ефективного використання власних доходів місцевого бюджету, враховуватись при розробці цільових програм і довгострокових проектів; принцип динамічного реагування, який враховує швидкий розвиток технологічних інновацій, кризові економічні явища, проблеми демографічні та кліматичні, питання стосовно екологічної та енергетичної безпеки, військових загострень та терористичної загрози; принцип опори на теперішні концепції, який спирається на сучасні концепції розвитку та моделі економічного зростання і завдяки якому механізм формулювання стратегічних пріоритетів РЗМБ може бути гнучким, інноваційним, оперативно динамічно реагуючим на зміни.
Стратегічні пріоритети РЗМБ, враховуючи вищезазначені принципи, ґрунтуються на аналізі впливу як місцевого, так і загально національного економічного, політичного середовищ, на власне їх характеристиках, і направлені вони на досягнення довгострокової врівноваженості РЗМБ з подальшою динамікою зниження залежності місцевих бюджетів від державного бюджету, на фінансовий захист ОМС від дефолту при економічно несприятливих умовах. Вони змінюють власне розуміння традиційного розвитку в бік стратегічного партнерства самої громади, влади та бізнесу, і направлені вони на потреби жителя громади. Такі пріоритети сприятимуть зросту продуктивності місцевої економіки через стимулювання інвестицій у місцеві підприємства, націлені на створення необхідної кількості робочих місць з врахуванням власної ринкової конкурентоспроможності.
Стратегічні пріоритети управління РЗМБ спричиняють збільшення точок утворення ресурсного потенціалу, розширення меж їх дохідної бази і зростання масштабів мобілізованих ресурсів. З’являються широкі можливості, і одночасно можуть виникнути підвищені ризики, адже існує вірогідність факторів не системності та не визначеності нових джерел заповнення бюджетів.
Існують спричинені зміною РЗМБ перетворення фіскальних ризиків: історичні , в яких мінімум ризиків або вони відсутні; поточні, які існують зараз; майбутні, які збільшуються протягом часу. При історичних перетвореннях бюджетні кошти накопичуються на загально державному рівні, перерозподіляються трансферами місцевим бюджетам. Існує залежність рівня РЗМБ від здібностей ОМС збільшувати обсяги існуючих та знаходження додаткових джерел надходжень. Вплив зовнішніх факторів зростає, а залежності місцевих бюджетів від загально державного мінімізується при поточних перетвореннях. Під час майбутніх перетворень зростатиме об’єм доходів місцевих бюджетів шляхом збільшення не бюджетних надходжень, видатки ОМС на розвиток розширюватимуться, а фінансування з держбюджету різко скорочуватиметься.
Тому правильно сформульовані стратегічні пріоритети сприятимуть ефективному ухваленню прогресивних управлінських рішень стосовно ресурсних потреб ОМС в напрямку продуктивної реалізації їх функцій. Цей всеохоплюючий процес управління є багаторазовий і потребує постійного покращення процесу розподілу всіх доступних ОМС ресурсів, з врахуванням їх постійного оновлення та осучаснення.
Список використаних джерел:
1. Бюджетний Кодекс України № 2456-VI від 08 лип. 2010 р. - Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17
2. Європейська хартія місцевого самоврядування. Рада Європи; Хартія, Міжнародний документ від 15.10.1985 [Електрон. ресурс]. - Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_036.
3. Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України : Закон України від 23 бер. 2000 p. № 1602-III (зі змінами). - Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/1aws/show/1602-14
4. Про місцеве самоврядування : Закон України від 21 трав. 1997 р. № 280/97-ВР. Режим доступу:http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/Z970280.html.
5. Про Стратегію сталого розвитку «Україна - 2020» : указ Президента України від 12 січ. 2015 р.№ 5/2015.- Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
|