У статті розглядається проблема проектної методики на заняттях з «Іноземна мова за професійним спрямуванням». Проаналізовано вплив методу проектів на комунікативні здібності здобувачів освіти при професійній підготовці.
На початку ХХІ століття в сучасному інформаційному суспільстві відбуваються неоднозначні трансформаційні процеси, тому сьогодення означене складним пошуком нового світорозуміння, педагогічного світовідчуття, яке здатне було б зазирнути в майбутнє. Сучасна освіта покликана осмислити свої здобутки, освоїти нові цінності. Початок третього тисячоліття має свій смисл, свою філософію. Це час модернізації навчально-виховного процесу, що покликаний вирішити питання іншомовної підготовки студентів до продуктивного функціонування в умовах євроінтеграції, визначення стратегічних орієнтирів, народження нової якості життя, інноваційної культури.
В умовах ринкової економіки, коли право на працю реалізується не через соціальні гарантії, а через закони ринку й особисту ініціативу, питання професійної підготовки фахівців набуває особливої гостроти. Тому педагогічною проблемою нині стало впровадження в освітній процес засобів і методик, які допомагають сучасним здобувачам освіти “відкривати” себе, розкривати свою особистість. Критерієм успішності майбутнього фахівця стає не стільки результативність у вивченні фахових предметів, скільки ставлення людини до можливостей власного пізнання й перетворення природи, історії, самого себе.
Нині у вищій освіті України спостерігаються такі тенденції: удосконалення традиційних методик і методів роботи зі здобувачами освіти та пошуки й розробка нових альтернативних технологій, більш ефективних, оптимальних, результативних, ніж ті, що існували в минулому. Змінюється зміст процесу отримання освіти: це вже не процес передачі суми знань або інформації, не повторення готових результатів, а формування компетентностей, досвіду, самореалізація на основі природних даних і розвитку здібностей здобувача освіти.
Із кожним роком українська освіта стає відкритішою. Усе більше розширюються прямі зв’язки між українськими й закордонними освітніми навчальними закладами, усе частіше впроваджуються в Україні інноваційні методи, нові освітні проєкти, навчальні курси й навіть освітні програми, які підтримуються міжнародними організаціями, транснаціональними корпораціями чи університетами. Завдяки цьому сучасна освіта швидко збагачується новим досвідом, підходами, освітніми технологіями та методами, які підвищують “конвертованість” у світі українських дипломів. Поліпшується якість навчання , знання нашої молоді стають конкурентоздатними на сучасному ринку праці.
Одним із таких методів, що суттєво збагачує навчальний процес у вищих навчальних закладах, є метод проєктів, використання якого змінює традиційний підхід до навчання, оскільки він спрямований на розвиток пізнавальних здібностей сучасної молоді, формування вмінь, самостійно знаходити шляхи розв’язання певних завдань через різноманітні форми діяльності.
Що хвилює сьогодні мене як викладача і має хвилювати кожного освітянина? Насамперед те, як у наш нелегкий час відшукати ті оптимальні методи й засоби навчання, які не лише забезпечували б високий рівень знань, а й сприяли б формуванню мовної особистості майбутнього фахівця та підвищували його мотивацію до навчання. Великі можливості для реалізації цього важливого завдання у вищих навчальних закладах має такий предмет як іноземна мова за професійним спрямуванням.
На сучасному етапі метод проєктів переживає «друге народження» . До нього звертаються і використовують у своїй роботі все більше науковців і вчителів – практиків. Особливістю проєктної технології є те, що вона вимагає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів. Використання методу проєктів на заняттях з «Іноземної мови за професійним спрямуванням» допомагає мені як викладачу не тільки розвивати у здобувачів освіти мовленнєві навички та уміння, а й формувати в них інтелектуальні і мовленнєві здібності. Активно розвиваючи інтегровані вміння та знання, ініціативу, співробітництво і взаємну відповідальність, вона справедливо поєднує на практиці фундаментальні принципи формування комунікативної компетенції здобувачів освіти в процесі навчання мови із загальними завданнями і цінностями національної і європейської освіти.
Проектна робота дає нам широкий спектр діяльності, як невичерпна творчість, тому ця методика буде завжди актуальною. Впровадивши проектну роботу в процес навчання, стає можливим познайомити здобувачів освіти з оптимальним поєднанням теорії та практики, актуалізації наявних знань та умінь з іноземної мови, розвитку творчих здібностей, стимулюванню їхньої самостійної продуктивної навчальної діяльності. Здобувачі освіти збагачують свої фахові знання, розширюють власні кордони володіння іноземною мовою, отримуючи досвід від практичного його використання, вчаться розуміти та продукувати професійно орієнтовані іншомовні тексти. Вони працюють з довідковою літературою, словниками, комп’ютером, що створює можливість безпосереднього контакту з іншомовним автентичним фаховим матеріалом. Ми перетворюємося з пасивних слухачів на активних учасників, що допоможе здобувачам освіти на все життя запам'ятати такі проєкти. Раджу також не забувати про таку важливу річ, як позитивне ставлення до кожного здобувача освіти, заохочування, вдячність за вчасно й вдало виконану роботу, що неодмінно надихне їх на творчі злети, свіжі й неординарні ідеї.
Підсумовуючи вище сказане, слід відмітити, що метод проектів є надзвичайно демократичним видом педагогіки співпраці, довіри і особистої орієнтації. Принципи цієї технології забезпечують добровільність участі, проблематики обговорення, участі в різних акціях, заходах, справах; свободу спілкування на принципах прагнення до взаєморозуміння, конструктивності; повагу до поглядів, ідей, підходів і діяльності учасників; надання можливостей для здійснення здобувачам освіти вільного і усвідомленого вибору ідей, норм, цінностей, моделей поведінки, рішень, тощо; забезпечує партнерство, рівноправну співпрацю здобувачів освіти та викладачів. Це ефективний засіб від одноманітності, нудьги. Він сприяє розвитку творчої особистості здобувача освіти, розширенню мовних знань. Це реальна можливість підготувати конкурентоздатного майбутнього фахівця на ринку праці.
Список використаних джерел:
1. Бегьом Ф. Проект на уроці іноземної мови / Ф. Бегьом // К.: Основа, 2007.
2. Гришкова Р.О. Методика навчання іноземної мови за професійним спрямуванням студентів нефілологічних спеціальностей/ Р.О. Гришкова.-М. : ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. – 220 с.
3. Душеїна Т. В. Проектна методика на уроках іноземної мови / Т. Душеїна // ІМвНЗ, 2008. – № 5.
4. Китайгородська П. Використання проектних завдань на уроках англійської мови / П. Китайгородська // ІМвНЗ, 2003. – № 5. – 110 c.
5. Полат Е. С. Нові виховні та інформаційні технології системі освіти / Е. С. Полат. – М. : Академія, 2003. – 272с.
6. Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід /О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.П.Н., 2002. – 136
|