Розвиток інформаційних та комп’ютерних технологій стало передумовою виникнення банківського Internet-обслуговування, що у сучасних умовах відрізняється новими стандартами проведення фінансових операцій і якістю обслуговування, а також надає можливості залучення нових та утримання діючих клієнтів банку. Під дистанційним банківським обслуговуванням розуміють загальний термін для технологій надання банківських послуг на підставі розпоряджень клієнта, які передаються віддаленим способом (тобто без візиту клієнта в банк), найчастіше з використанням комп'ютерних мереж [3]. Internet-технології обслуговування можна класифікувати за типами інформаційних систем (програмно-апаратних засобів), що використовуються для здійснення банківських операцій в поетапній еволюції інформаційних технологій сучасності.
Перевагами запровадження електронних банківських послуг є наступні:
економія часу і коштів – користування системою електронного обслуговування зменшує витрати часу, який спрямовується на задоволення потреб клієнтів, також знижується рівень операцій з готівкою та частота відвідування клієнтами банківських установ;
оперативність – можливість одержання певної оперативної інформації про послуги і стан ринку загалом, можливість оперативно реагувати на зміни ситуації на ринках;
мобільність – можливість використання електронних банківських послуг практично у будь-який час і у будь-якому місці;
простота у здійсненні електронних операцій клієнтами – немає необхідності завантажувати і встановлювати спеціальне програмне забезпечення.
Крім того, здійснення банківського Internet обслуговування мінімізує використання людської праці, сприяє скороченню організаційних витрат, зменшує деякі види банківських ризиків, таких як втрата платіжних документів, їх фальсифікація, неправильна адресація, знижує ймовірність помилок у реквізитах платежу, прискорює обмін інформацією між банками та клієнтами, обробка платежів здійснюється переважно у реальному часі, зростає швидкість проходження платежів тощо [2]. Враховуючи те, що банки надають широкий спектр електронних послуг населенню, то доцільно провести їх поділ за певними критеріями.
Послуги, які надаються через систему дистанційного обслуговування управління готівковими коштами управління рахунками та автоматизація розрахунків кредитні та депозитні операції, операції з електронним и грошима клірингові операції, валютні операції інформаційні та консультаційні послуги.
Сьогодні дистанційне банківське обслуговування в Україні надають багато фінансових установ. Найбільш успішними і технологічними учасники ринку вважають інтернет-сервіси ПриватБанку, Ощадбанку, АльфаБанку, VTB Банку, ПУМБ, Райффайзен Банку Аваль, УкрСиббанку та Укрсоцбанку. Найбільше інтернет-обслуговуванням користуються люди віком 25–34 роки, серед них активних користувачів – 43%. У решті вікових категорій їхня частка не перевищує 22% [1]. Водночас частка користувачів Інтернету серед різних вікових категорій є вищою і має стабільну тенденцію до зростання.
Розвиток подібних систем є вигідним як клієнту, так і банку. Завдяки онлайн-банкінгу банки скорочують адміністративні витрати (на персонал, оренду приміщення тощо). Згідно з даними НБУ, в січні-лютому 2020 р. банки спрямували на цю статтю витрат 7,2 млрд. грн., що становить 21% від їхніх загальних витрат.
Незважаючи на значні досягнення вітчизняних банків на ринку електронного банкінгу, його рівень поступається деяким закордон-ним країнам. Підрахунки, проведені дослідницькою компанією GfK, довели, що в Україні в 2019 р. з 70 млн. клієнтів, підключених до Інтернет-обслуговування, хоча б одну онлайн-операцію на квартал здійснюють лише 10%, тоді як у Польщі цей показник дорівнює 61%. До того ж в українських банках рівень операційних витрат становить близько 4,5% від активів, що перевищує більш ніж удвічі аналогічний показник у Польщі. При цьому, за оцінкою McKinsey, у невеликих банках відносні витрати майже вдвічі-втричі вищі, ніж у провідних установах [4].
Досліджуючи структуру клієнтів ринку електронних банківських послуг, експерти відзначають не повну готовність клієнтів до заміни традиційного обслуговування віртуальним.
Таким чином, сучасні інноваційні Інтернет-технології дозволяють банкам істотно прискорити і спростити документообіг, знизити собівартість банківських операцій, зменшити обсяг паперової роботи. Інтернет-банкінг знижує витрати банку, підвищує комфорт і дозволяє банку отримувати додатковий комісійний дохід.
Список використаних джерел:
1. Огляд систем інтернет-банкінгу України. URL:https://superobmen.org/obzor-sistem-internet-bankinga-ukrainyi
2. Пожидаєва М. А. Еволюція використання електронних платіжних інструментів: фінансово-правовий аспект. Правові горизонти. 2020. № 20 (33). С. 82-87.
3. Чумак Н.В. Види дистанційного банківського обслуговування вміжнародному електронному бізнес. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/3408/1.pdf
4. Antitrust: Commission accepts commitments by Mastercard and Visa to cut inter-regional interchange fees. URL: https://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2311_en.htm
__________________________
Науковий керівник: Польова Олена Леонідівна, д.е.н., професор кафедри фінансів, банківської справи та страхування, Вінницький національний аграрний університет, м. Вінниця
|