Для свого формування й реалізації педагогічний оптимізм вихователя потребує особливого соціального та професійного середовища – педагогічного колективу, зв’язаного стосунками духовної, моральної, психологічної єдності.
Саме тому педагогічний колектив як окрема ланка суспільства відіграє значну роль у формуванні високоморальної й позитивно налаштованої особистості вихователя.
Педагогічний колектив – це органічна єдність учителів та учнів в одному цілому, а не механічне поєднання окремих колективів дорослих і дітей, що існують окремо. Тут сучасні погляди збігаються з позицією інших теоретиків радянської педагогіки, наприклад, Н. К. Крупська зазначала серед недоліків старої школи таке: „У минулі часи в школах було два табори – вчителі та діти. Ці два табори вели між собою нескінченну війну” [1, с.263]. Повинно ж бути навпаки: „Товариська взаємодопомога, цікаве життя, можливість для кожного застосувати власні сили на спільній роботі, дбайливе ставлення до слабших, взаємна довіра – ось шлях до організації колективу”, – писала вона [2, с.403].
Видатний педагог, який присвятив багато часу як вивченню педагогічного колективу, так і проблеми педагогічного оптимізму вихователя, А. С. Макаренко розглядав педагогічний колектив як відображення моделі соціальних відносин, що склалися в суспільстві.
А. С. Макаренко вважав, що учитель покликаний створити цю взірцеву організацію, берегти й покращувати її [3, с.47-48].
У процесі розвитку суспільства сформувалося поняття „колектив”. Колектив (від лат. collectivus) – група об’єднаних спільними цілями людей, яка досягла в процесі соціально цінної спільної діяльності високого рівня розвитку [4, с. 166].
Моральна сутність педагогічного оптимізму вихователя полягає в тому, що спілкування педагогів та учнів базується на дружних взаєминах, повазі вчителя до особистості учня, вірі в його сили й можливості.
У реалізації педагогічного оптимізму вихователя важливу роль відіграє морально-психологічний клімат у педагогічному колективі. Психологічний словник дає таке тлумачення поняття „психологічний клімат”: загальна, інтегральна характеристика ділового, морального та емоційного фону й тону людських стосунків, які склалися в соціальній групі або колективі. Психологічний клімат містить оцінку ставлення людей до справи й один до одного, дотримання або недотримання ними моральних норм, задоволення або незадоволення тим, що відбувається в групі [5, с. 171].
Морально-психологічний клімат залежно від загальної атмосфери може бути авторитарним, кліматом потурання, демократичним тощо.
Педагогічний оптимізм вихователя реалізується тільки в колективі з демократичним кліматом. Саме демократична атмосфера сприяє виявленню й формуванню найкращих якостей особистості вихователя (гуманізм, толерантність, творче мислення, співчуття, радість успіхам кожного члена колективу тощо). Усі ці якості є фундаментом для формування й реалізації педагогічного оптимізму вихователя.
Демократична атмосфера в педагогічному колективі не лише забезпечує формування й реалізацію педагогічного оптимізму вихователя, але й створює умови для правильної організації виховної роботи педагогічного колективу: „Виховна робота, – говорив А. С. Макаренко, – керує усім життям вихованця” [6, с. 369 ].
Отже, для створення позитивного морально-психологічного клімату педагогічного колективу, який сприяє реалізації педагогічного оптимізму вихователя, необхідно, щоб колектив педагогів працював як одна команда, маючи спільну мету й перспективи. Це можливо реалізувати тільки за умов демократичної атмосфери в педагогічному колективі, коли кожний член педагогічного колективу має можливість для повної реалізації своїх педагогічних вмінь та навичок паралельно розкриваючи найкращі особистісні якості.
Список використаних джерел:
1. Крупская Н. К. Обучение и воспитание в школе / Н. К. Крупская // Пед. соч.: В 10 т. – Т. 3 – М. : АПН, 1979. – С. 263 – 265.
2. Крупская Н. К. Педагогические сочинения: В 6-ти томах / Н. К. Крупская. М. : АПН, 1979. – Т. 3. – С. 403 – 404.
3. Макаренко А. С. Цель воспитания / А. С. Макаренко // Пед. соч.: В 8 т. – Т. 4 – М. : Педагогика, 1983. – 41 – 51 с.
4. Психология: Словарь / под ред. Петровського А. В., Ярошевского М. Г. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
5. Немов Р. С. Психологический словарь / Р. С. Немов. – М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2007. – 560 с.
6. Макаренко А. С. Лекции о воспитании детей / А. С. Макаренко // Пед. соч.: В 8 т. – Т. 4 – М. : Педагогика, 1983. – 59 – 375 с.
|