Хімічна галузь займає важливу роль у макроекономіці в Україні та продовжує відігравати також значиму роль у міжгалузевому споживанні промислової продукції. В цілому українська промисловість має багато галузей та підсекторів, до яких належать хімічний, нафтохімічний та фармацевтичний підсектори, в яких працюють понад 1600 підприємств та структурних підрозділів.
За статистикою у 2019 році показник середньорічного темпу зростання (CAGR) становить 8% за останні 4 роки, але Україна досить залежить від імпорту хімічної продукції, наприклад, нафтохімічної і фармацевтичної продукції, мінеральних добрив. Україна імпортувала хімічної продукції на суму 7,5 млрд доларів США у 2019 році, що складає 12% від частки імпорту країни, це означає, що хімічна продукція має великий попит на внутрішньому ринку [1].
За аналізом секторальної реалізації за статусом суб’єктів господарювання основні виробники хімічної продукції (див. діаграму 1) у більшості секторів - середні та малі підприємства, а частка великих підприємств є суттєвою лише в двох секторах – виробництві добрив та азотних сполук (80%), виробництві пластмас у первинних формах (68%), виробництві СМЗ (30%). Виробництво пестицидів та інших агрохімікатів, виробництво ЛКМ, виробництво гумових виробів в більшості випадків – середні підприємства, в деяких галузях кількість великих підприємств може бути 0%. Також велика частка виробництва пластмасових виробів – середні підприємства – близько 75 %.
Основна ж частина малих підприємств – пластмасові (3,88 тис.), виробництво органічних речовин, ЛКМ, СМЗ. Треба зазначити, що збільшилась кількість малих підприємств у виробництві добрив [2].
Діаграма 1 – секторальна структура виробництва хімічної продукції малих підприємств у 2020 році (оцінка), відсотки
Діаграма 2 – секторальна структура виробництва хімічної продукції середніх підприємств у 2020 році (оцінка), відсотки
Діаграма 3 – секторальна структура виробництва хімічної продукції великих підприємств у 2020 році (оцінка), відсотки
Отже, найбільша частка підприємств хімічної продукції - середні і малі (сукупна частка – від 60 до 100 %). Тобто можемо зробити висновок, що необхідно підтримувати малі і середні підприємства державі, адже вони закривають основну потребу хімічної продукції різного призначення для внутрішнього ринку й не тільки, адже експорт хімічної продукції в 2020 році порівняно з 2019 збільшився на 5 % [3].
Наразі державі необхідно допомогти малим і середнім підприємствам шляхом, наприклад, пом’якшення податкової пільги, спрощенням системи оподаткування та удосконаленням нормативно-правової бази у сфері підприємницької діяльності, а також сприяти розширенню співпраці мереж для підприємств (бізнес-асоціацій, робочих рад, технологічних парків тощо) для вивчення нових можливостей для хімічних підприємств, надання їм не тільки консультаційних послуг, але й сприянню у розширенні ринків збуту.
Список використаних джерел:
1. Апостолюк, О.Ю. Державна фінансова політика підтримки розвитку малого підприємництва: автореф. дис. ... канд. екон. наук: 08.00.08 / Апостолюк Олеся Юріївна; Київ. нац. торг.-екон. ун-т. – К., 2017. – 20 с. – Режим доступу: https://www.knteu.kiev.ua/file/Mg==/ 51c36fd38e8f012676d94ae0576a89a4.pdf
2. Ковеня Т.В Хімічна промисловість та хімічний ринок України у 2020 році: факти, оцінка стану, тенденції, прогноз [Електронний ресурс] : аналітична записка; – Електронні текстові дані (1 файл: 556 КБ). – Черкаси, 2021. – 54 с.
3. Покровська Н.М. Актуальні тенденції інвестування хімічних підприємств України. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2021. Вип. 29. С. 167–175.
4. Сірий, ЄВ. Становлення малого підприємництва в аспектах показників державноінституціональних чинників та суб`єктивно-ціннісних наслідків: вітчизняний досвід / Є.В. Сірий [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.soc.univ.kiev.ua/sites/default/files/library/elopen/actprob16_21-33.pdf
5. Офіційний сайт Державної служби статистики України: веб-сайт: URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 25.11.2021). ________________
________________
Науковий керівник: Покровська Наталія Миколаївна, кандидат економічних наук, Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського
|