Проблема необхідності стратегічного управління витратами з метою забезпечення ефективності підприємницької діяльності в умовах ринкової економіки залишається актуальною.
Управління витратами – це складний динамічний економічний процес, цілеспрямований на формування оптимального рівня витрат підприємства. Однією з умов досягнення завдання управління є розгляд та прийняття обґрунтованих управлінських рішень.
Процес прийняття рішень відбувається на всіх рівнях управління підприємством – від керівника структурного підрозділу до власника підприємства. Прийняття рішення є заключною стадією управління, яке полягає у виборі конкретного рішення із декількох альтернатив. Забезпечити прийняття правильного рішення може лише повна, своєчасна та неупереджена інформація, яка є корисною для конкретного випадку. Тому подальшій обробці й аналізу підлягає релевантна інформація, основу якої складають релевантні витрати, оскільки саме мінімізація витрат при виборі управлінського рішення є основоположним критерієм вибору.
Релевантні витрати – це витрати, які можуть бути змінені внаслідок прийняття певного управлінського рішення.
Релевантні витрати повинні відповідати таким критеріям:
1) бути пов’язаними із завданням підприємства, конкретними проектами, рішеннями, сприяти зростанню потенціалу підприємства та зміцненню добробуту власників;
2) змінюватися залежно від можливого управлінського рішення, тобто залежати від нього;
3) належати до майбутніх витрат, тому що всі минулі витрати залишаються незмінними, щоб не сталося в майбутньому [2, с. 132].
Важливо розрізняти релевантні і нерелевантні витрати при аналізі альтернатив.
Перш ніж керівництво компанії зможе прийняти зважене рішення з питання, йому необхідно включити всю релевантну інформацію, яка належить до конкретного розглянутого рішення, в процес прийняття комплексних управлінських рішень. Включення нерелевантної інформації або ігнорування будь-яких релевантних даних призведе до того, що рішення керівництва буде засновано на невірних даних і, в кінцевому рахунку, прийняті рішення виявляться невірними та неефективними [1, с. 340].
Використання релевантної інформації в процесі прийняття управлінського рішення при значних обсягах інформації дозволяє полегшити і прискорити процес вироблення найкращого рішення.
Таким чином, саме релевантний підхід дозволить оптимальним чином виконувати основні функції управління витратами підприємства.
Список використаної літератури:
1. Блідченко Т.В. Релевантний підхід до аналізу витрат машинобудівних підприємств в системі прийняття управлінських рішень. Економічні науки «Молодий вчений». № 10 (37), жовтень. 2016 р. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/10/77.pdf.
2. Верланов Ю. Ю. Управлінський облік: сучасна теорія і практика : [навчальний посібник] / Ю. Ю. Верланов, С. А. Бурлан, О. Ю. Верланов. – Миколаїв : Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2015. 340 с.
________________
Науковий керівник: Мартиненко Олена Валентинівна, ст. викладач кафедри обліку і аудиту ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
|