:: ECONOMY :: ВІЗУАЛЬНА КУЛЬТУРА ТЕКСТУ В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ :: ECONOMY :: ВІЗУАЛЬНА КУЛЬТУРА ТЕКСТУ В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
:: ECONOMY :: ВІЗУАЛЬНА КУЛЬТУРА ТЕКСТУ В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ВІЗУАЛЬНА КУЛЬТУРА ТЕКСТУ В ДИЗАЙНІ НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЯК СКЛАДОВА ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

 
25.11.2021 21:33
Автор: Лихолат Олена Віталіївна, кандидат педагогічних наук, доцент, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»
[Психологія і педагогіка]

В процесі фахової підготовки майбутнього вчителя трудового навчання та технологій нарівні із загальнокультурними й професійними компетентностями, що прописані у стандарті [3], значну увагу необхідно приділяти розвитку їх дизайнерської компетентності. Сучасний світ існує у візуалізованому світі, в якому панують закони дизайну, закони візуального сприйняття інформації. На зміну чисто вербальною складовій навчального процесу приходять візуальні образи, які є більш потужним засобом комунікації. В освіті формується новий тип культури – візуальна культура, основу якої складають складні процеси візуалізації [2].

Навчальні презентації сьогодні є невіддільною частиною сучасного навчального процесу. Особливо це проявляється в умовах онлайн-освіти. Майбутній вчитель в стінах навчального закладу безумовно має отримувати найкращі зразки цих дидактичних матеріалів і розуміти правила їх створення. Навчальні презентації мають бути змістовними, відповідати питанням теми, бути зрозумілими, не обтяжливими для сприйняття, доступними для кожного (інклюзія), тобто створюватись з дотриманням принципів візуальної культури, що базуються на законах композиції, типографіки та кольорознавства.

Текст на слайдах навчальної презентації має вплив на загальний дизайн самої презентації, її загальний вигляд. Текст об’єднує окремі слова у єдине ціле і тим самим стає одиницею композиції дизайну. Думаючи про текст слід чітко розуміти максимально допустиму кількість слів на одному слайді, кінцеву мету (проблему, тему) та наявність лише зрозумілих для здобувача освіти термінів. Текст має бути зручним для сприйняття, корисним і відповідальним (не містити варіантів хибного розуміння, бути правдивим, добрим, інклюзивним) [1].

Текстова складова навчальних презентацій є найбільш вразливою частиною з точки зору дизайну і візуальної культури. Аналіз більшості представлених назагал навчальних презентацій (платформи «На Урок», «Всеосвіта», «SvitPPT», «ThePresentation», «PPT-online», «Slide-Share», «MyShared» тощо), що є у вільному доступі, дають підстави стверджувати про відсутність в авторів елементарних знань законів типографіки. 

Текст, окремі слова і знаки є не менш важливими, аніж візуальні образи, сама структура презентації чи технічна досконалість представлення змісту теми. Бо від правильного відбору слів (кількість і якість), типографічних знаків, гарнітури, шрифтових па, відступів між словами, рядками, текстовими блоками (кернінг та інтерліньяж), способу вирівнювання текстового блоку, кольору самого шрифту тощо залежить сприйняття, розуміння, настрій споживача навчальної презентації та мотивація до подальшого вивчення теми. Важливими складовими текстової частини навчальної презентації є їх ясність та доступність для усіх слухачів навчального курсу (інклюзивність). Саме такий підхід сприяє забезпеченню порозуміння між викладачем і здобувачем освіти, допомагає усвідомленню спільної навчальної мети.

Візуальна культура тексту на слайдах навчальної презентації має враховувати такі правила:

- відмова від написання усього тексту великими (приписними) літерами;

- відмова від використання великої кількості різних стилів (різних кольорів, різних розмірів, підкреслювання, курсиву тощо), що створює візуальний шум;

- відмова від вирівнювання тексту по центру, краще для сприйняття вирівнювати текст по лівому краю;

- відмова від використання обведення літер в тексті;

- додавати достатню кількість повітря у відстанях між рядками (в межах 130-160% від величини шрифту – кеглю) і між абзацами (текстовими блоками);

- використовувати «лапки-ялинки» (французькі), а не ˮанглійські лапкиˮ та комбінувати ці обидва варіанти, якщо необхідні подвійні лапки;

- між частинами одного слова ставити дефіс (по-перше), між частинами речень — довге тире (шпацію) (Це речення — гарний приклад), а для позначення діапазонів — коротке тире (2020–2021 рр.); щоби вводити правильні знаки можна використовувати спеціальні поєднання клавіш, або встановити спеціальну типографську розкладку дизайнера Іллі Бірмана;

- дотримуватись ієрархії кеглів у шрифтах в залежності від призначення тексту (заголовок, підзаголовок, заголовок блоку, текст тощо);

- використовувати для основного тексту шрифти без засічок (Proxima Nova, Ubuntu, Futura Pt, Inter тощо).

Список використаних джерел:

1. Меттс М., Велфл Е. (2021). Письмо – це дизайн: Як слова створюють досвід користування (UX). [Writing Is Designing. Words and the User Experience. By Michael J. Metts and Andry Welfle. Rosenfeld Media LLC, New York, USA, 2020]. Пер. із англ. Олесь Петік, Оксана Журавльова. Київ: ArtHuss, 2021. 192 с.

2. Мirzoeff N. (2002). The Visual Culture Reader. Second Edition. London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group, 2002. 764 c. 

3. Професійний стандарт за професіями (2020) «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затверджений наказом № 2736 Мініекономіки від 23.12.2020. 45 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.338 сек. / Mysql: 1570 (0.262 сек.)