Одним з основних напрямків розвитку сучасної економіки за останні два десятки років є сфера послуг, що стрімко розширюється. Робочі місця, пов'язані з наданням послуг, є не лише у традиційних галузях невиробничої сфери: у готелях, авіакомпаніях, банках, телекомунікаціях тощо, а й у багатьох виробничих галузях. Серед них – юристи корпорацій, медики, інструктори з навчання торговельного персоналу. Послуги купуються як окремими людьми, і домогосподарствами, у разі вони називаються споживчими. Якщо ж послуги надаються компаніям та іншим організаціям, то вони називаються діловими.
Послуги можна класифікувати за різними критеріям. До основних відносяться:
1. Тип власності. У ці типи входять приватні чи державні підприємства. Наприклад, склади та банки – приватні підприємства; поліклініки, дитячі садки – державні.
2. Ринок обслуговування: споживчий (роздрібна торгівля), ринок підприємств (ринок B2B).
3. За ступенем контакту зі споживачем: високий (школи) та низький (автомийка).
4. Послуги, що надаються висококваліфікованими спеціалістами (медичні послуги), та послуги, що не потребують особливих навичок (хімчистки).
Особливості ринку послуг, перш за все визначаються у високій динамічності ринкових процесів, у територіальній сегментації, у високій швидкості обороту капіталу, у високій чутливості до зміни ринкової кон'юнктури, у специфіці організації виробництва послуг та у специфіці процесу надання послуг.
Невід’ємною рисою є невизначеність результату діяльності з надання послуг. Результат діяльності з надання послуги, схильний у багатьох випадках до впливу різних якостей виробника не може бути заздалегідь визначений з достатньою точністю. Остаточна оцінка результату можлива тільки після споживання послуги.
Маркетинг у сфері послуг відрізняється від маркетингу у промисловості та торгівлі, що дозволяє розглядати сферу послуг як самостійний напрямок на товарному ринку. Існують певні методи формування послуг, їх планування, розвитку, що дозволяє підприємствам сфери послуг вирішувати поточні та перспективні завдання, освоювати нові ринки та створювати новий вид послуг відповідно до зростаючих вимог ринку.
Отже, маркетинг у сфері послуг – сукупний, універсальний механізм управління організацією, змінюється дуже швидко під впливом зовнішніх чинників і відгукується бажання споживачів.
Роль маркетингу сфері послуг дуже висока, тому що є невід'ємною частиною розвитку організації у сфері послуг. Сучасне суспільство і надлишок ринку різними видами послуг домінують над класичною моделлю управління організацією, яка не включає маркетинговий підхід. Навіть послуга високої якості не зможе залучити велику кількість споживачів без маркетингу. Для того, щоб бути конкурентоспроможним, необхідно використовувати маркетингові інструменти.
В даний час маркетинг у сфері послуг відіграє ключову роль у розвитку не тільки організації, а й ринкової економіки.
Маркетинг у сфері послуг орієнтується на завдання: максимізація прибутку організації та задоволення попиту споживачів. Маркетинг у сфері послуг гнучкий та підлаштовується під сучасні тенденції.
Він виконує деякі функції:
- дослідження та аналіз ринку;
- оптимізація асортименту послуг;
- стимулювання збуту, формування попиту, розробка ціноутворення.
Основною метою маркетингу у сфері послуг є супровід клієнта від оцінки послуги до її придбання, і навіть стимулювання споживача повторної купівлі.
Список використаних джерел:
1. Іванова Л. О. Маркетинг послуг: навч. посібник / Л. О. Іванова, Б. Б. Семак, О. М. Вовчанська. – Л: Видавництво Львівського торговельно-економічного університету, 2018. С. 508.
2. Князик Ю. Стан та перспективи розвитку ринку послуг в Україні. Вісн. нац. ун-ту «Львів. політехніка». 2013. № 767. С. 309–316.
3. Мальченко В.М. Маркетинг послуг: навч. посібник / Мальченко В.М. – К: КНЕУ, 2006. С. 360.
4. Мальська М. Просторово-функціональна сегментація ринку послуг. Серія: Економічні науки. 2016. №1. С. 28-35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2016_1_14.
5. Ткаченко Л.В. Маркетинг послуг: Підручник. К: Центр навчальної літератури, 2003. С. 192.
________________
Науковий керівник: Гакова Міра Володимирівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу та міжнародного менеджменту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
|