Мета. Розглянути основні фактори конкурентних переваг підприємства як на зовнішньому так і на внутрішньому рівні, на базі яких формується конкурентоспроможність фірми, що впливає на можливість подальшого її просування на ринку в умовах постійної конкурентної боротьби.
Виклад основного матеріалу. Результатом більш цінної ніж у конкурентів пропозиції на ринку для покупця є конкурентна перевага підприємства (далі – КПП).
Конкуруючи на ринку підприємства постійно відстежують зміни попиту і пропозиції, намагаючись покращити свій товар або послугу та тим самим підвищити свою конкурентоспроможність і скоротити витрати на виробництво.
Майкл Портер, розглядаючи фактори КПП, виділяв два основних джерела їх формування: управління та витрати [1].
Під перевагою в управлінні слід розуміти надання більш якісних за конкурентів, унікальних товарів та послуг завдяки ефективній системі їх формування на підприємстві, використанню наукових підходів до менеджменту. У свою чергу, під перевагою у витратах професор мав на увазі нижчі ніж у конкурентів виробничі витрати або витрати на просування продукції, що випливають з впровадження нових технологій, підвищення продуктивності праці, збільшення масштабів виробництва тощо.
Тим самим, виділяють зовнішні та внутрішні фактори (детермінанти) формування конкурентних переваг (рис. 1).
Зовнішні фактори – це умови функціонування та розвитку підприємств, які є проявом впливу на макро- (міжнародні, національні, регіональні економічні, політичні, правові та ін. чинники) та мезо- (обумовлені конкуренцією у галузі) рівнях. На відміну від внутрішніх, дані чинники меншою мірою залежать від підприємства. Внутрішні ж фактори майже повністю залежать від діяльності підприємства та вмілого управління її аспектами. Ефективний менеджмент, розвиток та використання найменш праце- та капіталомістких технологій на виробництві, маркетинг, внутрішня та зовнішня логістика – усе це та багато більше можна віднести до цієї категорії.
Висновки. Віддтак, з проведеного дослідження можемо зробити висновок, що фактори формування конкурентних переваг підприємства є проявом різних рівнів. Аналіз впливу кожного з вищенаведених факторів на конкурентоспроможність підприємства є невід’ємною частиною діяльності фірми та її стратегії просування на конкурентному ринку.
Список використаних джерел:
1. Porter, M. E. The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NY: Free Press, 1985.
2. Драган О.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти. Монографія. – К.: ДАКККіМ, 2006. – 160 с.
|